طرز تهیه چند نوع پتاژ

پُتاژ (به انگلیسی: Potage) یک نوع سوپ غلیظ و مغذی است که بهتر است در وعده ناهار از آن استفاده شود. در انواع پتاژ ، معمولا از موادی همچون آرد، سبوس، خامه، زرده تخم مرغ و پوره ی حبوبات و گاهی از دو سه مورد به صورت همزمان، برای غلیظتر شدن سوپ استفاده می شود. در ادامه با طرز تهیه چهار نوع پتاژ آشنا می شوید.


پتاژ رژیمی سبزیجات

مواد لازم پتاژ سبزیجات:

تره فرنگی: یک شاخه خرد شده

کلم بروکلی: ۱ پیمانه خرد شده

کدوسبز: ۱ عدد متوسط

سینه مرغ متوسط: ۱/۴ عدد خرد شده

سیر: ۱ حبه

پیاز متوسط: ۱ عدد خرد شده

زنجبیل تاره: ۱ قاشق مرباخوری

سس سفید: ۱ پیمانه

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

شوید تازه: ۱/۳ پیمانه خرد شده

آب مرغ و آب جوش: روی هم ۴ پیمانه

طرز تهیه:

کلم بروکلی، شوید، پیاز، سیر، زنجبیل، مرغ، تره فرنگی و کدو را به همراه روغن زیتون و زردچوبه به مدت ۴_۵ دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا رنگ سبزیجات تغییر کند.

آب و آب مرغ را به سبزیجات اضافه نموده درب ظرف را می بندیم تا بپزد.

مواد پخته شده را به کمک میکسر پوره نموده به همراه سس سفید مجدداً بر روی حرارت قرار می دهیم تا چند جوش زده و جا بیفتد. در خاتمه افزودن یک قاشق خامه، کره یا پنیر اختیاری می باشد.


پتاژ قارچ

مواد لازم پتاژ قارچ:

قارچ: ۲۵۰ گرم

آب گوشت: نیم لیتر

خامه: ۱ فنجان

آرد برنج: ۱ قاشق سوپخوری

زرده تخم مرغ: ۲ عدد

آب لیمو: به مقدار لازم

نمک: به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

در ظرفی آب گوشت را ریخته آرد برنج را به آن می افزائیم و بهم می زنیم روی اجاق با حرارت ملایم میگذاریم و مرتب بهم می زنیم تا مایه کمی غیظ شود، سپس قارچ را تمیز نموده خرد می کنیم و در کره داغ شده سرخ می نمائیم و داخل مایه می ریزیم پس از چند جوش، زرده تخم مرغ را بهم زده آماده کرده ایم با آب لیمو و مقدار کافی نمک به سوپ قارچ می افزائیم یکبار بهم می زنیم و از روی حرارت برمیداریم در سوپخوری ریخته خامه را روی آن می ریزیم. میتوانیم بجای خامه از شیر استفاده کنیم.


پتاژ بروکلی و اسفناج

مواد لازم پتاژ بروکلی و اسفناج:

پیاز: ۱ عدد کوچک

کلم بروکلی: ۱/۵ پیمانه خردشده

اسفناج: ۱/۵ پیمانه خردشده

سیر: ۱ حبه

آب مرغ: ۳_۴ پیمانه

سس سفید: ۱ پیمانه

زرده تخم مرغ: ۱ عدد زده شده

هویج: یک قاشق سوپ خوری رنده شده

روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

پیاز، سیر، اسفناج و کلم بروکلی را به همراه روغن زیتون و زردچوبه بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا نرم شوند. سپس آب مرغ را اضافه نموده درب ظرف را می بندیم تا جوشیده و آب آن نصف شود.

سبزیجات پخته شده را به وسیله میکسر کاملاً پودر نموده به همراه سس سفید و زرده تخم مرغ مجدداً داخل قابلمه ریخته، مرتب هم می زنیم تا دو سه جوش زده و جا بیفتد. در آخر پتاژ را در ظرف سرو ریخته و با هویج پخته و رنده شده روی آن را تزیین می نماییم.


پتاژ هویج و سیب زمینی

مواد لازم برای پتاژ هویج و سیب زمینی:

هویج: ۵۰۰ گرم

دارچین: ۲ قاشق چایخوری

سیب‌زمینی: ۲۵۰ گرم

پیاز: ۲ عدد

کره: ۱ قاشق غذاخوری

برگ بو: ۳ عدد

آویشن تازه: مقداری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه:

سیب زمینی ، هویج و پیاز را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. سپس بهمراه ۱ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. برگ بوها و آویشن را با نخ ببندید و داخل قابلمه بیندازید ( برگ بو و اویشن در آخر پخت خارج میشوند ).

وقتی آب به جوش آمد حرارت را ملایم کنید. دارچین را اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه در قابلمه را بگذارید تا سبزیجات بپزند. پس از مدت زمان لازم برگ بو و آویشن را خارج کنید.

محتویات قابلمه را داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند. سپس مجدد داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و کره، نمک و فلفل را اضافه کنید و چند دقیقه مخلوط کنید. سپس پتاژ را با خامه و سبزی های معطر تزئین و سرو کنید.

 

دیدگاه ها غیر فعال است.