۱۰ فیلم برتر سم ریمی

ساموئل مارشال سم ریمی معروف به سم ریمی – زاده ۲۳ اکتبر سال ۱۹۵۹ فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، بازیگر و کارگردان برجسته سینماست که از مهمترین آثارش می‌توان به سری مرده شریر، مرد تاریکی و سری مرد عنکبوتی اشاره کرد.

پس از کناره گیری اسکات دریگسون از ساخت دنباله فیلم دکتر استرنج (مولتیورس جنون)، ساخت این فیلم به سم ریمی کارگردان سری فیلم های مرد عنکبوتی رسید که در ساخت فیلم های کمیکی و جذاب، یک انتخاب عالی است. آیا با کارگردانی سم ریمی، دکتر استرنج مولتیورس جنون فیلم موفقی می شود؟ برای رسیدن به این جواب باید به بررسی فیلم های سم ریمی بپردازیم و ببینیم او چقدر موفق بوده است. در ادامه به معرفی و بررسی ده فیلم برتر سم ریمی می پردازیم با ما همراه باشید.


۱۰. برنده و بازنده (۱۹۹۵)

در شهرکی که در آن مرد پولدار و صاحب نفوذی به نام «هرود» (هاکمن) همه‌کاره است، هر سال یک مسابقهٔ عجیب هفت تیرکشی برگزار می‌شود. دختری به نام «الن» (استون) معروف به «بانو» نیز در این مسابقه شرکت می‌کند. اما در اصل «الن» برای گرفتن انتقام مرگ پدرش که مارشال ایالتی بوده از «هرود»، در این مسابقه شرکت کرده‌است.

فیلم سینمایی برنده و بازنده به‌کارگردانی سم ریمی در ۲۴ سال پیش یعنی سال ۱۳۷۴ در گونه حادثه‌ای، عاشقانه، مهیج و وسترن تولید شده است. ریمی مجموعه کامل حقه های سینمایی را که در چنته دارد برای ساخت این فیلم به کار برد ولی در واقع این بازیگران بودند که زیبایی این فیلم را به اوج رساندند و استون و هکمن جلودار صف بازیگران عالی این فیلم بودند. این فیلم در imdb امتیاز ۶٫۴ از ۱۰ را از ۸۰ هزار رای دریافت کرده است.


۹.هدیه (۲۰۰۰)

سم ریمی فیلمساز مشهور ژانر وحشت  در سال ۲۰۰۰ فیلمی با درون مایه های گونه ی ماوراطبیعی به عرصه ی نمایش آورد. هدیه فیلمی است در ظاهر ساده و خانوادگی که به ملودرامی زنانه می پردازد و با شخصیت اصلی زنش، آنی ویلسون (کیت بلانشت) می خواهد تمی سمپاتیک بسازد. (آلبالو)

ریمی در قالب یک فیلم ارزان اما پر ستاره، الگوی قدیمی سینمای ترسناک یعنی «زن در خطر» را با داستانی ماوراء طبیعی درهم می آمیزد و حاصل به لطف حضور استثنایی بلانشت، موفقیتی تمام عیار است. ناگفته نماند که این فیلم نقد های متفاوتی کسب کرده است و عده ای آنرا مزخرف ترین فیلم ژانر معمایی روانشناسانه می دانند.


۸. مرد تاریکی (۱۹۹۰)

دانشمندی به نام پیتون وستلیک که راهی را برای تولید پوست‌های مصنوعی کشف کرده‌است، مورد حمله گانگسترهای مسلح قرار می‌گیرد و دچار سوختگی شدید می‌شود. البته او از این سوء قصد جان سالم به در می‌برد و درصدد انقام‌جویی برمی‌‎آید.

در این فیلم قالب داستان مصور گونه ی فیلم، هم چنین موسیقی شگفت انگیز دنی الفمن، پیش از هر چیز بتمن تیم برتون (۱۹۸۹) را به یاد می آورد؛ فیلمی که مرد تاریکی با پشتوانه ی موفقیت تجاری آن و موج فیلم های «داستان مصور» گونه که به راه انداخت، روانه ی پرده شد. این فیلم در ایران با نام «مرد مرموز» و «دارکمن» نیز شناخته می شود.


۷. ارتش تاریکی (۱۹۹۲)

فیلم سینمایی ارتش تاریکی به‌کارگردانی Sam Raimi در ۲۷ سال پیش یعنی سال ۱۳۷۱ در گونه کمدی و ترسناک تولید شده است. این فیلم ادامه فیلم شیطان مرده ۲ است که داستان آن به آن جایی می رود که آش (بروس کمبل) به سال ۱۳۰۰ میلادی سفر می کند که مصادف با زمانی است که ارتش مرده به یکی از قبیله های آن سال به خاطر بدست آوردن کتابی شیطانی حمله می کنند. ارتش تاریکی یکی از محبوب ترین فیلم های ژانر کمدی ترسناک در دهه ۹۰ میلادی است. این فیلم امتیاز ۷٫۵ از ۱۰ را در سایت imdb بدست آورده است.


۶. مرا به دوزخ بکشان (۲۰۰۹)

گناهکار توسط شیاطینی که برخواسته از طلسمی قدیمی هستند ، طی مراحلی که در سه روز اتفاق میوفتد، به جهنم برده می شوند.  به گفته خیلیها مرا به جهنم بکش (Drag me to Hell) ترسناکترین فیلم سال ۲۰۰۹ لقب گرفته است . فیلمی که با تکیه بر صحنه های چندش آور شما را می ترساند.

سم ریمی همیشه به خنداندن و ترساندن هم‌ زمان مخاطب شهرت دارد. این فیلم نیز از این قاعده مستثنا نیست. این فیلم ترسناک به کمک حالت روایت گویی اش بسیار خندان و جذاب می باشد و موفق به کسب امتیاز ۶٫۵ از ۱۰ در imdb شده است.


۵. مرد عنکبوتی (۲۰۰۲)

اولین بار در سال ۲۰۰۲ اولین فیلم از مرد عکبوتی پایش به سینمای جهان باز شد. این فیلم اولین قسمت از سه گانه مرد عنکبوتی بود. اتفاقی عجیب در زندگی پیتر پارکر که دانش آموز یک دبیرستان است رخ می‌دهد. یک عنکبوت رادیواکتیو شده او را می‌گزد و بدن او دچار جهش ژنتیکی می‌شود و بنابراین توانایی پیمودن دیوارها و سقف‌ها را پیدا می‌کند و در او یک حس عنکبوتی به‌وجود می‌آید که او را از نزدیک شدن خطر آگاه می‌کند. پیتر نام «مرد عنکبوتی» را روی خودش می‌گذارد و ابتدا از قدرتش برای به‌دست آوردن پول استفاده می‌کند. اما بعد از این‌که عمویش توسط یک سارق کشته می‌شود، پیتر تصمیم می‌گیرد که از قدرتش برای مبارزه با خلافکاران استفاده کند و…

مرد عنکبوتی یکی از خاطره انگیز ترین و بهترین فیلم های مارول تا به امروز است و همه چیز آن از جلوه های بصری گرفته تا انتخاب بازیگران در حد عالی است. این فیلم در باکس آفیس موفق به فروش ۸۰۰ میلیون دلاری شد.


۴. شیطان مرده (۱۹۸۱)

اولین فیلم مشهور سم ریمی با بودجه ای بسیار کم، فیلم شریر مرده در سال ۱۹۸۱ که در ایران با نام کلبه وحشت نیز شناخته می شود می باشد. ۲ مرد و ۳ زن برای گذراندن تعطیلات به کلبه ای جنگلی می‌روند در حین جستجو در زیر زمین کلبه با یک ضبط صوت و کتابی عجیب مواجه می‌شوند پس از گوش دادن به نوار نیرویی شیطانی آزاد می‌گردد و در جسم این اشخاص یکی پس از دیگری حلول می‌کند و…

فیلمی که با بودجه بسیار اندک ۳۷۵ هزار دلاری ساخته شد اما ایده ی جدید و پرداخت تازه و ناب آن، سبب شد که مخاطبین بسیاری در همان اولین مرتبه مشاهده فیلم، به آن علاقه مند شدند.سم ریمی نیز با قرار دادن طنزی ترسناک که شگرد خاص او در فیلم های ژانر وحشت است، محیط داستان را کاملاً متمایز از آثار ترسناک آن روزهای هالیوود به تصویر کشید.


۳. یک نقشه ساده (۱۹۹۸)

فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام اثر اسکات اسمیت است، ماجرای سه نفر را دنبال می‌کند که پول فراوانی در یک هواپیمای سقوط‌ کرده پیدا می‌کنند. در اين هواپيما جسد فاسد شده ی خلبان و يک چمدان پر از پول به ميزان چهار ميليون دلار وجود دارد. آنان تصميم مي گيرند تا فصل بهار و آب شدن برف ها و پيدا شده هواپيما، پول ها را پنهان کنند…

این فیلم دارای یکی از بهترين داستان هاي اخلاقي معاصر درباره ی حرص و تأثيرش بر روابط بشري است. و تماشاگران به خوبی با بازیگران ارتباط برقرار کرده و آنها را درک می کنند. این فیلم کاندیدای ۲ اسکار (کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی-کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد) در سال ۱۹۹۹ شد.


۲. شیطان مرده ۲ (۱۹۸۷)

این فیلم ادامه قسمت اول است که بعد از شش سال با همان کارگردان و با همان شیوه طنز ترسناک ساخته شده است. به کمک بودجه بیشتر و کارگردانی سم ریمی و بازی موفق بروس کمپبل، این فیلم نتنها از قسمت اول خود موفق تر عمل کرد، بلکه به یکی از برترین فیلم های ژانر کمدی وحشت در قرن ۲۰ سینماهای جهان نیز تبدیل شد.


۱. مرد عنکبوتی ۲ (۲۰۰۴)

با اطمینان می توان گفت مرد عنکبوتی ۲، دومین فیلم برتر ابرقهرمانی تاریخ است. این فیلم ادامه قسمت اول سه گانه مرد عنکبوتی است. این فیلم در تمامی بخش ها از بازیگری و جلوه های ویژه تا داستان پردازی و موسیقی در بالاترین نقطه فیلم های ابرقهرمانی قرار می گیرد و بعد از ۱۶ سال هنوز هم ارزش دیدین دارد.

این فیلم بیش از ۷۸۳ میلیون دلار فروش در گیشه داشت و موفق شد جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را ببرد. همچنین به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده از روی داستان‌های مصور شناخته می‌شود. بعد از مرد عنکبوتی ۲، پنج فیلم دیگر از روی شخصت مرد عنکبوتی ساخته شده است که تا بحال، بجز قسمت سوم همین سری، هیچکدام حتی نزدیک به این فیلم شاهکار نبودند.

7 Comments
  1. kiarash1991 کاربر می‌گوید

    برترین کارگردان فیلم های ابرقهرمانی بعد از نولان بزرگ.

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      حق رو بگیم کار برادران روسو هم واقعا خوبه

  2. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

    واقعا فیلم هاش با نولان می‌تونه رقابت کنه
    حالا هم که باید دکتر استرنج ۲ رو بسازه دیگه فیلمش چه شاهکاری میشه

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      بله انتظار بسیاری از این فیلم میره و تیم بازیگری خوب و داستان دارکی هم داره اینطور که اخبارش بیرون اومده.

  3. Sub Zero کاربر می‌گوید

    واقعا یکی از بهترین کارگردان های هالیوود . خیلی از فیلم هاش خوشم میاد

  4. […] مرد عنکبوتی ساخته شده است. فیلم هایی که از مرد عنکبوتی سم ریمی با بازی توبی مگوایر آغاز شده است و تا مرد عنکبوتی MCU با […]

  5. […] شده اند. جدا از کمیک، این قضیه در سه گانه اسپایدرمن سم ریمی نیز تا حدودی نشان داده شده […]

دیدگاه ها غیر فعال است.