۱۰ واقعیت درباره ویروس ها که باید بدانید

ویروس (به انگلیسی: Virus) یک عامل بیماری‌ زای کوچک است که فقط در سلول‌های زنده یک ارگانیسم تکثیر می‌شود. ویروس‌ها می‌توانند انواع شکل‌های حیات را، از جانوران و گیاهان گرفته تا میکروارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌ها و آرکیاها را آلوده کنند. شاید با خود بگویید بخاطر مشکلاتی که ویروس کرونا بوجود آورده است، تحقیقاتی در زمینه ویروس ها داشته و اطلاعات زیادی بدست آورده اید. اما این را بدانید که دنیای ویروس ها بسیار بزرگتر از آنچیزی است که فکرش را می کنید. ادامه این مطلب حقایق جالب توجهی را در مورد ویروس ها برای شما فاش می کند.


۱۰. ویروس کرونا ممکن است حافظه ما را نابود کند:

علائم جدیدی که در بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ مشاهده شده است از تاثیر ویروس کرونا بر عملکرد مغز و دستگاه عصبی انسان حکایت دارد. پزشکان هنگام معاینه و معالجه بیماران در نیویورک که شاخص‌‌ترین ایالت آمریکا از حیث آلودگی به ویروس کرونا و شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ به حساب می‌آید جدا از تب،‌ سرفه،‌ بدن درد و تنگی نفس نشانه‌های جدیدی از تاثیر مخرب ویروس کرونا بر سلامت انسان‌ها یافته‌اند که نشان می‌دهد مغز و سیستم عصبی بیماران نیز به نوعی درگیر این بیماری می‌شوند. از جمله مشخصه‌های این یافته جدید ابتلا به نوعی گیجی،‌ فراموشی و حتی تشنج ناشی از فشار عصبی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که موارد متعدد آن در ایالت نیویورک مشاهده شده است؛ به نحوی که برخی بیماران حتی نمی‌دانند کجا هستند و برای چه در بیمارستان به سر می‌برند یا اینکه هم اکنون در چه سالی هستیم.

متاسفانه هنوز با قاطعیت نمی توان گفت که آیا آلودگی به کووید ۱۹ منجر به افزایش خطر زوال شناختی یا بیماری آلزایمر می‌شود. اما احتمال این خطر با پیشگیری و درمان کووید ۱۹ کاهش پیدا می کند. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند واکسن‌های متداولی مانند واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهند.


۹. راهی برای درمان ویروس نداریم:

آنچیزی که باعث آسرارآمیز و کشنده شدن ویروس ها می شود این است که هیچکدام از آنها درمان و پادزهری ندارند و تمامی چیزهایی که در فضای مجازی درباره داروی ضد ویروس و یا واکسن ویروس هایی نظیر کرونا می شنوید، همگی ساختگی هستند. نتنها هیچ راهی برای درمان کامل آنها نیست، بلکه آنها به سرعت خود را تغییر و تکامل می دهد و به همین دلیل ساخت واکسنی برای ریشه کن کردن این ویروس ها ناکام می ماند. برای مثال کافی است به این فکر کنید که سالهاست واکسن آنفولانزا وجود دارد ولی بعد از ده ها سال، آنفولانزا هنوز هم دارد قربانی می گیرد.


۸. ویروس ها اصلا زنده نیستند:

بسیاری از افراد ویروس ها را مانند باکتری ها و قارچ ها، موجودی زنده می دانند. متاسفانه نظر این افراد اشتباه است. ویروس ارگانیسم زنده نیست، بلکه قطعه‌ای از نوکلئیک اسید است که درون یک پوشش پروتئینی (کپسید) محصور شده‌است. ویروس‌ها از باکتری‌ها بسیار کوچکتر هستند و فقط با میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهده‌اند. ویروس ها موجوداتی هستند که به سلول های زنده احتیاج دارند و به محض دسترسی به سلول های زنده، می توانند جهش، گسترش و رفتار میزبان خود را تغییر بدهند.


۷. ریشه تکامل آنها یک راز مانده است:

ویروس ها برخلاف بسیاری از موجودات میکروسکوپی، مکان مشخصی در بدن موجودات زنده ندارند، هیچ شباهتی با هیج میکروب شناخته شده ای ندارند، سلول های لازم برای زندگی ندارند و تنها با آلوده کردن میزبان و تغییر کد ژنتیکی آنها می توانند گسترش پیدا کنند. دانشمندان تا به امروز نتوانسته اند ریشه تکامل و بوجود آمدن این موجودت نابودگر را کشف کنند. بسیاری بر این باورند که ویروس ها نوعی انگل ارتقا یافته هستند و بعضی دیگر نیز تئوری زمینی نبودن و دست داشتن موجودات بیگانه در ساخت این موجود میکروسکوپی را پذیرفته اند.


۶. همه چیز درباره آبولا:

ویروس ابولا یا ایبولا یکی از کشنده‌ترین ویروس‌ها است که باعث بیماری شدید در انسان و پستانداران می‌شود. ابولا به‌طور مرگباری در میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا شایع است. این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناخته شد. در سال ۱۹۷۶ ابولا حدود ۳۰۰ نفر را مبتلا کرد و با شیوع آن از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری ۹ نفر و در سال ۱۹۹۵ از این ویروس ۸۰ درصد مبتلایان جان باختند. در سال ۲۰۱۴ نیز با انتشار مجدد این ویروس که از گینه شروع شد و به کشورهای همسایه سیرالئون و لیبریا گسترش یافت حدود ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این بزرگترین مورد شیوع ابولا از نظر موارد ابتلا، آمار مرگ و پراکندگی جغرافیایی به حساب می‌آید.

علائم و نشانه‌های ابولا مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس و توسعه علائم (دوره کمون) بین ۲ تا ۲۱ روز است. اما اغلب موارد مشاهده شده این بیماری بین ۴ تا ۱۰ روز است. با این حال، برآوردهای اخیر بر اساس مدل ریاضی پیش‌بینی شده‌است که در حدود ۵٪ از موارد، ممکن است بیشتر از ۲۱ روز زمان ببرد. علائم ابولا معمولاً با یک مرحله شبه آنفلوآنزا که ناگهانی است، شروع می‌شود که با احساس خستگی، تب، ضعف شروع، کاهش اشتها، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، گلودرد همراه است. مرگ، اگر اتفاق بیفتد، به‌طور معمول بین ۶ تا ۱۶ روز پس از شروع علائم و اغلب به دلیل فشار خون پایین و از دست دادن مایع بدن رخ می‌دهد. به‌طور کلی، خون‌ریزی نشان دهنده نتیجه بدتر و وضع بحرانی است و این از دست رفتن خون ممکن است منجر به مرگ شود. بیماران اغلب در کما، در نزدیکی پایان زندگی هستند.


۵. ستاره های دریای و ویروس مرموز مرگبار:

کارشناسان اولین بار در سال ۲۰۱۳ متوجه مرگ پی در پی ستاره‌های دریایی شدند که بر ۲۰ گونه از ستاره‌های دریایی در سواحل اقیانوس آرام تاثیر سوء گذاشته بود. دانشمندان با بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیده‌اند که ستاره‌های‌ دریایی که در سواحل اقیانوس آرام از مکزیک تا آلاسکا زندگی می‌کنند، به ویروسی مبتلا شده‌اند که بعد از ابتلا خودشان را می‌کشند. این ویروس که Sea Star Associated Densovirus یا SSaDV نام دارد، حدود ۷۰ سال است که در بسیاری از گونه‌های در حال مرگ یافت شده است.

محققان معتقدند ممکن است این ویروس از دهه ها پیش در منطقه وجود داشته اما در واکنش به اثرات تغییرات آب و هوایی مانند گرم یا اسیدی شدن اقیانوس ها گسترش یافته باشد. تعدادی دیگر از دانشمندان نیز به تئوری ساخت دست بشر بودن این ویروس گرایش پیدا کرده اند.


۴. ویروس هایی که می توانند ژن های جدید اختراع کنند:

ابرویروس ها همانطور که از نامشان پیداست، ویروس های غیر عادی بزرگی هستند که تا به امروز ماهیاتشان را درک نکرده ایم. آنها دارای اطلاعات بیولوژیکی بیشتری نسبت به ویروس های معمولی هستند. همه ابرویروس ها دارای کد های ژنتیکی خاصی هستند که در هیچ ویروس دیگری وجود ندارد که یک نمونه از آنها، ویروسی به نام “ژن های یتیم” می باشد که هیچ پیشینه ای در هیچ موجود زنده در کل تاریخ تا به امروز نداشته است.

بر اساس مطالعه ای که محققان فرانسوی انجام داده اند، ممکن است این ژن ها اصلا یتیم نباشند و در واقع خود آنها توسط ابرویروس های دیگر تولید شده باشند. این محققان می گویند ابرویروس هایی همچون پاندوراویروس‌ ها قادر به ساخت ژن های جدید هستند که هیچ شباهتی با ژن های قبلی ندارد. متاسفانه دلیل این تکاملات ژنتیکی در ویروس ها به امروز کشف نشده است.


۳. آنها چگونه با یکدیگر تعامل دارند؟

ما اطلاعات بسیار کمی درباره ویروس ها داریم، بویژه در رابطه با نحوه ارتباط و تعامل آنها. چیزی که ما می دانیم این است که ویروس ها هیچ مکانیسمی برای تعامل آگاهانه با یکدیگر ندارند، زیرا آنها اصلا ساختار های بیولوژیکی لازم را برای تولید و حمل سیگنال های پیچیده ندارند. با این وجود جدیداً تعدادی از دانشمندان ادعا کرده اند که ویروس ها بطور مرتب و از طریق پروتئین ها، اطلاعات حیاتی را به ویروس های دیگر منتقل می کنند. برای مثال آنها از این طریق زمان بیداری ویروس ها، تعاد سلول های آلوده نشده و زمانی که باید حمله کنند را به یکدیگر اطلاع می دهند.


۲. ویروس های خفته:

حتما با خودتان می گویید خطرناک ترین ویروس ها آنهایی هستند که به سرعت گسترش می یابند و قربانیان خود را به روش های وحشتناک می کشند. متاسفانه اینطور نیست. خطرناک ترین ویروس ها که کووید ۱۹ هم جزئی از آنهاست، ویروس هایی هستند که سالها و یا شاید قرن ها در خواب بوده و بعد از بیدار شدن، به دلیل تغییرات ژنتیکی گسترده، هیچ راهی برای درمانشان وجود ندارد. همین الان نیز شاید ویروس هایی در درون مان وجود داشته باشد که بخواهند سالها بعد خود را نشان بدهند و الان در خواب باشند.


۱. بیماری های ساخته شده در دنیای مدرن:

ویروس ها باعث تحولات تاریخی عظیمی در تمدن بشر شده اند، بسیاری از این ویروس ها ساخته دست بشر بودند و دلیل ساخت آنها نیز این بود که با آن به نسل کشی بپردازد و یا جمعیت بشر را کنترل کند. در ادامه به معرفی ۳ تا از خطرناک ترین ویروس های ساخت بشر می پردازیم.

طاعون سیاه یا مرگ سیاه یا مرگ و میر بزرگ یک اپیدمی طاعون از نوع طاعون خیارکی و ویرانگرترین بیماری همه‌گیر تاریخ است که در دورهٔ اوج خود میان سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ میلادی اروپا را درنوردید. این نخستین همه‌گیری بزرگ در اروپا و دومین آن در جهان بود. تنها اپیدمی‌ای که به‌طور دقیق توسط تاریخ‌دانان توصیف شده‌است. شمار مرگ‌ومیر از این بیماری در این دوره کاملاً مشخص نیست، اما برآورد آن حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت اوراسیا و میان ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون نفر در منطقهٔ اوراسیا طی این چند سال است. به نظر می‌رسد که جنگ مغولان و چینی‌ها سبب آغاز این اپیدمی شده‌است.

ایدز اولین بار در سال ۱۹۸۱ در آمریکا مشاهده شد. اولین مواردی که مشاهده شد در بین معتادان تزریقی و همچنین همجنس‌گرایان مرد قرار داشتند که به دلیل نامعلومی سیستم دفاعی بدن آن‌ها ضعیف شده بود و علایم بیماری التهاب ریه پنوموسیستیک کارینی (PCP) در آن‌ها مشاهده می‌شد که این بیماری در افرادی دیده می‌شود که سیستم دفاعی بدنی ضعیفی دارند. بسیاری این بیماری را حاصل ذستکاری آزمایشگاهی و بسیاری دیگر نیز، آنرا حاصل ارتباط آمریکایی ها با میمون ها می دانند.

کرونا را که می شناسید؟ بیماری ویروسی ای که امروزه بشر با آن دست به گریبان است. بسیاری از نظریه پردازان بر این باورند که دست های پشت پرده و صهیونیست ها باعث بوجود آمدن این ویروس هستند. برخی از تحلیلگران و کارشناسان می گویند این نخستین بار نیست که آمریکا دست به حملات بیولوژیک زده است. آمریکایی‌ها قبل‌تر هم به کشتار به وسیله سلاح‌های بیولوژیکی و ساخت و انتشار ویروس‌های مختلف دست زده اند و کرونا را بوجود  آورده اند تا کشور های توسعه یافه را دوباره تحت کنترل خود بگیرند.

منبع: toptenz.net

2 Comments
  1. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    به نظر من مقاله خیلی خوبی بود .
    از برخی موارد ذکر شده اطلاع داشتم . از برخی هم اطلاع نداشتم .
    نکته خاصی که راجب ویروس ها وجود داره اینکه معمولا نتایج تحقیقات نشون داده که بیشتر جانداران پیشرفته تر رو تحت تاثیر قرار میدهند . ! این مورد شاید کمک کنه تا بشه به سیر تکاملی ( البته شاید واژه تکاملی زیاد برای ویروس درست نباشه . ! ) اونها پی برد .
    بعضی پستانداران هم بیشتر از بعضی دیگر تحت تاثیر قرار میگیرند که این هم بسیار برسی شده و خواهد شد . شاید سیستم ایمنی بعضی پستانداران به گونه ای باشه که بهتر و سریعتر به ویروس ها پاسخ میده . ! البته این فقط معطوف پستانداران نیست و در مورد بیشتر جانداران صدق میکند .
    ویروس ها ساختار پیچیده خاصی ندارند که بشه تصور کرد با هم ارتباط داشته باشند و تصور پایه ای بر این بود که هر کدوم صرفا بر اساس وظیفه ای که دارند و براشون تعریف شده عمل میکنند . اما اخیرا این نظریه ارتباط ویروس ها در رابطه با بسیاری از انواع آنها تا حد زیادی تایید شده که توضیحش میتونه به سلول میزبانی که ویروس کنترلش میکنه برگرده . ! در هر صورت هنوز چیز های زیادی هست که راجب ویروس ها باید شناخته بشه .
    موفق باشید .

  2. […] ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی است و از تمام انواع باکتری ها کوچکتر است. ویژگی های ویروس ها ان ها را در مرز میان موجودات زنده و غیرزنده قرار میدهد. ویروس ها همه ی گونه های زیستی اعم از یوکاریوت و پروکاریوت را الوده می کنند. ماده ژنتیکی ویروس توسط یک پوشش پروتئینی حفاظت می شود. همین پوشش محافظ ویروس ها را از پریون ها (عوامل عفونی که تنها از پروتئین ساخته شده اند) و ویروئید ها (عوامل عفونی با نوئکلوئید هایی از جنس RNA بدون پروتئین پوششی متمایز می کند. […]

دیدگاه ها غیر فعال است.