تعریف سبک های بازی indie، A، AA و AAA

صنعت گیم هر روز در حال پیشرفت و بزرگ تر شدن است. اصلا چه کسی فکرش را می کرد صنعت گیم حتی از صنعت سینما هم جلو بزند و تبدیل به بزرگترین صنعت سرگرمی شود؟ حتی ابرکمپانی هایی مثل گوگل و آمازون و اپل هم به آمدن در صنعت گیم ترغیب شدن. گوگل و آمازون البته با سرویس های ابری که ساختن به مانند استادیا و لونا وارد این صنعت شدن. اپل بیشتر روی پلتفرم جدید خودش مانور داده که چندان هم موفق نبوده. این را هم عرض کنم که اپل در دهه نود میلادی هم یک کنسول داد که به علت بازی های کم و قیمت زیاد شکست خورد. حالا در این مقاله میخواهیم نوع مختلف بازی ها را تعریف کنیم. با ایرونی سنتر همراه باشید.


indie:

این بازی ها توسط ناشرین مستقل و بیشترا کوچک منتشر می شوند و برایشان هم پول بسیار کمی خرج شده است. برای همین در ایران به این بازی ها بازی های مستقل می گویند. بهترین بستر برای ایده های جدید هستن چون ناشر خرج زیادی برای بازی نکرده و ایده های جدیدی که میسازه با خیال راحت منتشر می کنه و مسلما ضرر نمی کنه و بالاخره پول ساخت کمش خود بازی جبران می کنه. یکی از بهترین بازی های مستقل که اتفاقا امسال هم روانه بازار شد و در گیم اواردز ۲۰۲۰ نیز کاندید شد بازی هادس است. که سبکش تقریبا میتوانیم بگوییم دو بعدی اکشن نقش آفرینی است. اگرچه بازی های مستقل طرفداران خاص خودشان را دارند اما متاسفانه بیشتر رویداد ها مانند گیم اواردز و استیم اواردز خیلی کم به اینجور بازی ها اهمیت میدهند.


A:

این بازی ها نیمه مستقل هستند. نسبتا خرج بیشتری از یک بازی مستقل برایشان می شود و کمی بزرگتر تر هستند. بازی های کمی در این سبک ساخته می شوند اما معمولا سود دهی دارند. چیز زیادی نمیتوان درباره شان گفت.


AA:

برای اینجور بازی ها هم خرج چندان زیادی نمی شود و برای مثال هزینه ساخت بازی مدیوم هشت میلیون دلار بوده است و البته در هفته اول هزینه ساخت خودش جبران کرد و به سوددهی رسید. ناشرین کوچک و متوسط اما غیر مستقل معمولا دنبال ساخت این گونه بازی ها میروند. البته بعضا ناشرین بزرگ هم سراغ این بازی ها میروند تا سوددهی عالی داشته باشند. برای مثال مارول از این نوع بازی ها بسیار زیاد ساخته است. معمولا بازی های کاملا معمایی هم این نوع ساخت انتخاب می کنند. در هر حال این سبک هم خودش پیشینه ای دارد.


AAA:

ناشرین بزرگی که تماما از این نوع بازی ها تولید می کنند میتوان به یوبی سافت و راک استار و الکترونیک آرتز و سونی و مایکروسافت و وارنر و…….. اشاره کرد. معمولا این بازی ها از جهان بزرگ و پر جزییات ساخته شده اند و خرج بسیار زیادی هم برایشان می شود. برای مثال بازی های از این نوع در حال حاضر استاندارد شان خرج کردن بالاتر از ۷۰ میلیون دلار است. یک مثال از بازی بخواهیم بزنیم برای بازی اتومبیل دزدی بزرگ ۵ حدودا ۱۷۵ میلیون دلار هزینه شده است. بازی هایی به مانند رستگاری خونین۲ هم از این اینجور بازی ها هستن. بیشترین طرفداران بین این چند سبک معرفی شده به این سبک اختصاص دارد و این به خاطر جزییات زیادشان است.


AAAA:

تا الان تقریبا هیچ بازی در این سبک ساخته نشده است اما گفته شده استودیو اینشتینیو (کی از زیرمجموئه های مایکروسافت) در حال ساخت بازی پرفکت دارک در همین سبک است و این موضوع مسلما برای طرفداران قدیمی بازی پرفکت دارک خوشحال کننده است چون میتوانند بعد از چندین سال دوباره با مامور دارک ملاقات کنند. سبک aaaa باید بسیار پیچیده باشد. حالا شما کاربران عزیز لطفا انتظارات خود را از این سبک بیان کنید.


نویسنده: محمد امید سعادتی


12 Comments
  1. Attack titan کاربر می‌گوید

    کامنت اول🤣

  2. کینگ پین✌😁😁😁 کاربر می‌گوید

    کامنت دوم

  3. amirrr کاربر می‌گوید

    اقای سعادتی خسته نباشید مقاله خوب و کاملی بود .

  4. امیررضا حسینی کاربر می‌گوید

    سلام
    خسته نباشید مقاله عالی بود.

  5. حسین کاربر می‌گوید

    مقاله فوق العاده ای بود آقای سعادتی.
    امیدوارم با قدرت به مقاله نوشتن ادامه بدهید.

  6. حسین خفن. کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود آقای سعادتی.
    فقط یک سوال من چقدر دیگه باید تلاش کنم تا مثل شما یک ژورنالیست و منتقد خوب بشم؟

    1. کیوان کاربر می‌گوید

      سختی ها باید کشید چه شب نشینی ها که نباید بکشی گوشه عظلت بگیر و فکر ایام کن 😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. admin
      admin کاربر می‌گوید

      من با علم اندکم اگه اجازه بدید شما رو یه راهنمایی کوچک کنم. یه ضرب المثلی هست که میگه تا زمانی که کد ننوشتی برنامه نویس نمیشی.
      اینم همونه
      تا زمانی که چیزی روی کاغذ نیازی نویسنده نمیشی سعی کنید برای خودتون چیزی بنویسید و کتاب زیاد بخونید. میتونین از یک وبلاگ شروع کنید. بسیار خوبه.

  7. کیوان کاربر می‌گوید

    بسیار عالی بود اقای سعادتی در مورد دنیای گیم بیشتر مطلب بزارید ممنون مثلا حقیقت از بازی ها خیلی خوبه

    1. محمد امید سعادتی کاربر می‌گوید

      کیوان
      چشم کیوان جان درمورد گیم بیشتر مقاله مینویسم. الان دارم روی سه مقاله گیمینگ خفن کار می کنم.
      امیدوارم از این سه مقاله که در ادامه هفته منتشر می شوند خوشتون بیاد.

  8. آزوک حرمت شکن کاربر می‌گوید

    اقای سعادتی مقاله خوبی بود . اگه امکانش بود و تونستین یه نقد برای بازی فیفا ۲۱ تهیه و تدوین کنید .

    1. محمد امید سعادتی کاربر می‌گوید

      آزوگ حرمت شکن
      چشم عزیز دل حتما فیفا۲۱ هم بررسی می کنم.

دیدگاه ها غیر فعال است.