معرفی زئوس مارول

زئوس یک شخصیت داستانی است در کمیک های مارول حضور دارد این شخصیت بر اساس یکی از خدایان یونانی به همین نام ساخته شده است.

  • اولین حضور : ونوس شماره ۵ سال ١٩۴٩
  • ساخته شده توسط : استن لی و جک کربی
  • نژاد : المپیک
  • تیم های وابسته: خدایان المپ، شوری اسکای فادر ها
  • نام های مستعار : ژوپیتر، مشتری، جوو ، تارانیس، مستر زی ( Z ) و…

توانایی ها :

  • چابکی، استقامت و طول عمر ابر انسانی
  • سرعت فوق بشری
  • قدرت بدنی بسیار زیاد
  • کنترل آذرخش در حال بالا
  • عامل بهبودی
  • دانش زیاد
  • جاودانگی

بیو گرافی شخصیت:

زئوس کوچک ترین پسر کرونوس و رئا و از نوادگان اورانوس ایزد آسمان و گایا الهه زمین است. هنگامی که کرونوس پدر خود اورانوس را در ابعادی که بعد ها المپ نامیده شد زخمی کرد و به قدرت رسید اورانوس پیش‌بینی کرد که یکی از فرزندان او به نوبت خود او را سرنگون خواهد کرد. کرونوس از پیش بینی پدرش ترسید و هر کدام از فرزندان خود که به دنیا می آمد را می بلعید تا زمانی که زئوس به دنیا آمد. او که ششمین فرزند کرونوس و رئا بود و مادرش دیگر تحمل نداشت که ببیند پسرش توسط پدر بلعیده می‌شود برای همین یک سنگ را در دستمال پیچید و با کمک گایا توانست کرونوس را فریب دهد.

کرونوس سنگ را به جای زئوس خورد و رئا زئوس را به مادرش گایا سپرد او با گذشت سالیان طولانی کاملا بالغ شد و به قدرت خود پی برد. بعد ها او توسط گایا مطلع شد که فرزندانی که کرونوس بلعیده در تارتاروس زندانی هستند او توانست به تارتاروس برود و خواهر و برادران خود که شامل هادس، پوزایدون، هرا، هستیا و دمیتر را آزاد کرد. همچنین توجه آنها به زندانیان دیگری نیز جلب شد بدین ترتیب آنها سه سیکلوپ و هفائستوس را آزاد کردند.

هفائستوس برای آن سه برادر سه سلاح قدرتمند را ساخت که شامل: آذرخش زئوس، نیزه سه سر پوزایدون و چنگک دوسر هادس بود. آنها چندی بر قدرت خود متمرکز شدند و بسیار پیشرفت کردند. زئوس و متحدانش به تایتان ها اعلام جنگ دادند و در طی یک جنگ ١٠ ساله قیام زئوس و طرفداران او به نتیجه رسید و تایتان ها شکست خوردند و زئوس بسیاری از آنها را در تارتاروس زندانی کرد.

در بین زئوس، پوزایدون و هادس قرعه کشی شد و زئوس به حاکم آسمان ها بدل گشت و با خواهرش هرا ازدواج کرد اما او زیاد به هرا پایبند نبود و ازدواج های دیگری نیز داشت که چند فرزند از این ازدواج ها پدید آمدند مانند هرکول و هلن تروایی که بعضی از آنان به یک خدای بسیار قدرتمند تبدیل شدند.

هنگامی که تمدن یونان باستان ظهور کرد زئوس خود و دیگر المپوس را به آنان معرفی کرد و یونانیان او را مورد ستایش قرار دادند. بزرگ ترین معبد زئوس در بالای کوه المپ در نزدیکی شهر المپیا ابدی ها بود زئوس و آتنا با رهبر ابدی ها زاواروس دیدار کردند حتی دختر زاواروس خود را تنا نامید و قرار بود ابدی ها نمایندگان المپوس در زمین باشند اما مردم فانی فکر می‌کردند که ابدی ها المپوس هستند و آنان را میپرسیدند همین امر باعث خشونت بین ابدی ها و المپی ها شد.

سرانجام آیین مسیحیت رواج پیدا کرد و بدین ترتیب زئوس پرستش المپوس را لغو کرد بجز پوزایدون که باید مراقب مردم آتلانتیس می‌بود. در طی نبرد تروا زئوس با ثور پسر اودین نبردی داشت. در این نبرد ثور حافظه خود را از دست داده بود و با زئوس جنگید که ٩ ماه طول کشید اما زئوس می‌دانست که ثور مشکل دارد برای همین از تمام قدرت خود استفاده نکرد.

هادس برادر بزرگ تر زئوس و فرمانروای جهان زیرین المپ بار ها برادر خود را به چالش کشیده است و همیشه اعتراض دارد که چرا او حاکم آسمان ها نشد و حکومت بر جهان زیرین به او رسید. همچنین هادس بارها از فرمان های زئوس سر باز زده است که موجب نبرد این دو برادر شده.

در هزاره قبل، هرکول سپاهی را بر علیه وایکینگ ها که تحت حمایت خدایان آزگارد بودند روانه کرد. همین امر باعث جنگ بین خدایان آزگارد و المپ شد. اما این نبرد زیاد طولانی مدت نبود زیرا زئوس نمی خواست با نیرو های تحت امر دوست خود یعنی اودین مبارزه کند پس به نزد اودین رفت و خواستار صلح شد. اودین صلح را پذیرفت و نبرد خاتمه یافت و آزگاردیان و المپوس اتحادی را بر علیه سلستیال ها ساختند.

اولین تصویر زئوس در کمیک های مدرن در نبرد ثور و هرکول است که او با صاعقه ای نبرد را خنثی می‌کند و باعث دوستی این دو می‌شود. زئوس نمی توانست زیاد با هرکول کنار بیاید و همین اختلافات باعث شد او هرکول را مدتی به زمین تبعید کند اما او توسط هیولای تیفون مورد حمله قرار گرفته شد هرکول ناگهان آمد و تیفون را شکست داد. همین عمل قهرمانانه او باعث شد زئوس او را ببخشد و تبعید او را لغو سازد.

زئوس بعدها توسط هادس، آرس و آمورا افسون گر از سلطنت خلع شد اما با کمک انتقام جویان دوباره سلطنت را در دست گرفت. هنگامی که هرکول بر روی زمین در نبردی به کما رفت زئوس این را حس کرد و بسیار عصبانی شد (بعد از جریان تیفون او هرکول را بیشتر از دیگر فرزندان خود دوست داشت) و زئوس انتقام جویان را عامل این اتفاق می دانست و به نبرد با آنها بر خواست و قصد داشت آنها را در تارتاروس زندانی کند اما حال هرکول خوب می شود و انتقام جویان در این نبرد به خوبی در برابر زئوس می‌جنگند او پس از این اتفاق حضور المپوس را در زمین منع کرد.

در جنگ هرج و مرج زئوس و نیرو های وابسته به او نیز مورد حمله آماتسو میکابوشی قرار گرفتند. آماتسو میکابوشی یکی از خدایان قدرتمند ژاپنی است او از پسر آرس یعنی الکساندر استفاده کرد و ذهن او را شست و شو داد اما در نهایت با عشق پدرانه آرس و فداکاری زئوس الکساندر نجات پیدا کرد. ظاهراً زئوس در این نبرد جان خود را از دست داد اما جدس پیدا نشد.

در طی رویداد سلطنت تاریک مشخص شد که هادس روح او را اسیر کرده است و او را به عنوان یک مجرم می‌شناسد. هادس بیشتر دشمنان زئوس را جمع می‌کند و خود در عنوان قاضی قضاوت می‌کند. سرانجام زئوس مجرم شناخته می‌شود و از آب رود =خانه ای جادویی می‌نوشد که باعث می‌شود که او به یک کودک تبدیل شود و حافظه خود را از دست بدهد. آتنا و هرکول زئوس کوچک را از هرا پنهان کنند همین امر باعث شد که هرکول زئوس کوچک را با خود به سفری ببرد. در آن سفر آنها به الفهایم رسیدند و با ثور ملاقاتی داشتند که زئوس ثور را از هرکول بالاتر خواند.

زئوس بالاخره به حالت سابق خود بازگشت و قدرت خود را به دست آورد. حتی او ناوگانی از نژاد کری را نابود کرد که بسیار بزرگ و قدرتمند بودند. لازم به ذکر است در رویداد جنگ هرج و مرج زئوس با قدرت آماتسو میکابوشی تقویت شد و توانست با قدرت خود به راحتی گالاکتوس را شکست دهد.

زئوس همچنین فرد دوم در شوری اسکای فادر ها است و حمایت پانتئون های دیگری را نیز دارد. او یکی از دوستان نزدیک اودین امپراطور آزگارد است و بار ها در دوران باستان بر علیه تهدید های زمین با هم متحد شده اند هرچند گاهی اختلافاتی نیز بین این دو حاکم به وجود آمده است.

از شاهکار های او می‌توان به :

زئوس SEALED که مادرش است را در حالت تقریبا تمام انرژی او که در این حالت مادرش (جنبه تاریک داستان های مارول NYX)قدرت زیادی دارد را شکست داد. (SEALED در این حالت قبلا توانسته بود تاریکی خود را در تمام خلقت گسترش دهد) همچنین او یکی از جنبه های اولیه خلقت نیز به شمار میرود و تقریبا نوعی قادر مطلق است.

زدن ثیفون هیولایی که در اواخر جنگ بین تایتان ها و خدایان از چاله های تاتاروس ازاد شد که همه خدایان در این هنگام فرار کردند و به مصر رفتند به جز زئوس، و معروف ترین شاهکار زئوس که زدن هالک و از کار انداختن او فقط با سه ضربه اشاره کرد.

ناگغته نماند که زئوس در قسمت چهارم فیلم ثور به نام عشق و صاعقه حضور دارد و راسل کرو، بازیگر معروف فیلم های گلادیاتور و مرد پولادین به ایفای نقش این شخصیت می پردازد.


نویسنده: امیررضا حسینی


46 Comments
  1. کینگ پین کاربر می‌گوید

    اول

  2. Randall sepector کاربر می‌گوید

    خسته نباشید مقاله خوبی. بود تقریبا به جز اون قسمتی که ژئوس بچه میشه همشو میدونستم بهتر هم میشد اگر درباره خبیث شدن زئوس توضیخ میداد
    و اینکه زئوس در خارج از فضا و زمان قرار داره درسته ؟

    1. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

      خارج از فضا شاید ولی خارج از زمان رو فکر نکنم.

  3. hulk کاربر می‌گوید

    زئوس بله یه زمانی در بعدی از خارج از زمان و مکان قرار داشت ولی الان نه

  4. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود خسته ناشی آقای حسینی که وقت میگذارین و مطلبی جهت سرگرمی اوقات فراغت و داستان های کمیک ارائه میدین.

  5. Hassan logon کاربر می‌گوید

    جنگ ۹ ماهه بین زئوس و ثور چجوری تموم شد؟

  6. دکترمنهتن کاربر می‌گوید

    ممنون بخاطر مقاله

  7. دکترمنهتن کاربر می‌گوید

    ممنون جناب حسینی
    یک سوال زئوس مارول در دنیای اصلی شرور شده ؟؟!

    1. Randall sepector کاربر می‌گوید

      من جناب حسینی نیستم اما بله شرور شده و توسط نگهبانان کهکشان کشته شد به همراه دیگر المپیکی ها
      البته بعداً بگذشت ولی بازهم شکست خورد

  8. اینجانب ممد رضا کاربر می‌گوید

    ممنون بابت مقاله

  9. Mahdi کاربر می‌گوید

    فک کنم اخر زئوس ثور رو شکست داد

  10. Attack titan کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود اصلا اطلاعاتی از زئوس نداشتم دم اقای حسینی گرم عالی اصن

  11. Sentry کاربر می‌گوید

    شخصیت خوبه یا بد این

  12. ایران کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود یه سوال شنیدم تو فیلم سوم مرد عنکبوتی یعنی راهی به خانه نیست قراره پای جهان های موازی رو به دنیای سینمایی مارول باز کنن و توبی مگوایر و اندرو گارفلید هم نقش مرد عنکبوتی خودشون از دنیای دیگه بازی کنن آیا این شایعات حقیقت داره ؟

    1. Randall sepector کاربر می‌گوید

      معلوم نیست ولی خیلی شایعه در این باره وجود داره

  13. دکترمنهتن کاربر می‌گوید

    چه شود راسل کرو بازیگر مورد علاقه من هست

    1. Randall sepector کاربر می‌گوید

      راسل کرو کبیر رو در نقش زئوس داری سلطان کریستین بیل رو در نقش گور سلاخ خدایان داری کریس همسورث در نقش ثور فول پاور داری بعد آخرش آهنگ راک بزارن 😐🤨😐😂😂😂
      امیدوارم این کار رو نکنند

      1. پرنده سمی کاربر می‌گوید

        کمیک ستیز

        1. دکترمنهتن کاربر می‌گوید

          بنده چی گفتم مگه گفتم هنرپیشه خوبیه خب هست دیگه کمیک ستیزیم چیه؟

          1. Hulk کاربر می‌گوید

            با شما نبود که !
            پیداست که با کاربر رندال اسپکتور بود

          2. پرنده سمی کاربر می‌گوید

            نه خوشگلم با شما نبودم

            1. دکترمنهتن کاربر می‌گوید

              آها شرمنده اما ایشون شوخی کردن

              1. پرنده سمی کاربر می‌گوید

                بله، ایشون هر چیز کمیک بوکی رو به تمسخر میگیرن و اونو میکوبن.
                دشمنت شرمنده

                1. Randall sepector کاربر می‌گوید

                  عجب

  14. MFT کاربر می‌گوید

    ممنون مقاله خوبی بود . ممنون

  15. ثو خدای رعد و قویترین انتقام جو کاربر می‌گوید

    سلام میخواستم بدونم که چه کسانی از سنگ های ابدیت قویترند ممنون میشم جواب بدید

    1. Attack titan کاربر می‌گوید

      امم
      بیاندر
      دادگاه زندگی
      مولتی ابدیت
      ابلیوین فکد‌کنم
      دث مارول
      ایمورتال هالک
      رون کینگ ثور
      فالکرام
      بیاندرزها
      پروردگار دووم
      سایه نشینان بالا
      قلب عالم
      رگلاتور
      والای همگان
      پایین تر از همگان

      اینها مال مارول

      حالا دیسی

      لوسیفر
      میکائیل
      پرپچوا
      بی پایان ها
      ورلد فورگر
      دارکساید اصلی
      معادله ضد زندگی و زندگی
      سورس
      پرزنس
      پرایمال مانیتور
      د رایتر
      امپتی هند
      مندارک
      کازمیک آرمور سوپرمن
      میلک من
      سوپرمن وان میلیون پرایم این رو مطمئن نیستم
      فرشتگان
      دارکسایت نایت
      دکتر منهتن
      اولتیمیتور
      اسپکتر
      رادیانت
      الین بلک
      شیطان وحشی عظیم

      اینها مد نظر منه

      1. امپتی هند کاربر می‌گوید

        تانوس با دستکش بینهایت کلاسیک >لیدی او دث
        تانوس با دستکش بینهایت کلاسیک > رون کینگ تور
        تانوس با دستکش بینهایت >سایه نشینان
        تانوس با دستکش بینهایت علیه فرشتگان هم بستگی داره کدوم فرشته مد نظره
        و اینکه اون ورلد فورگر نیست بخدا فورجر عه

  16. پویان کاربر می‌گوید

    این زئوس اگه مرده الان بیاد با هالک مبارزه کنه (:

    1. پرنده سمی کاربر می‌گوید

      هالکو شن ریزه می‌کنه

      1. پوریا کاربر می‌گوید

        داش کامیکای ایمورتال هالکو خوندی اینجوری اظهار فضل میکنی؟

        1. Randall sepector کاربر می‌گوید

          معلوم هست جواب نه

        2. دکترمنهتن کاربر می‌گوید

          آها میدونین هالک با دومشت زئوس له شد بعد میگید ار زئوس قویتره احتمالا پس فردا از اودین قویتر میشه

          1. Randall sepector کاربر می‌گوید

            ایمورتال هالک رو نمیشناسی ؟

            1. دکتر منهتن کاربر می‌گوید

              هالک معمولی منظورمه

          2. تاندر کاربر می‌گوید

            ایمورتال هالک از اودین قویتره
            پایین تر از همگان نتونست شکستش بده
            اودینم که در مقابل پایینتر از همگان شانسی نداره تقریبا

            1. Randall sepector کاربر می‌گوید

              نیکس ولی شکستش داد

            2. دکتر منهتن کاربر می‌گوید

              هالک معمولیییییییییییی

              1. پوریا کاربر می‌گوید

                اقا بمولا ایمورتال هالک نسخه دیگه ای از هالک نیست
                این همون هالک اصلیه همون بروس بنر اصلیه
                چرا بهش میگید یه نسخه از هالک

                1. دکترمنهتن کاربر می‌گوید

                  چون یک نسخه قویتر هالک مثل اینه که بگیم سوپرپرایم وان میلیون سوپرمن عادیه چه ربطی داره یه نسخه قویتر از هالک هست

            3. دکتر منهتن کاربر می‌گوید

              اپبعدهم زدن ۹۰ درصد مواقع معنی قویتر بودن میده اما همیشه نه

        3. پرنده سمی کاربر می‌گوید

          هالک در حالت عادی ناخن زئوس هم نیست

  17. Spidey کاربر می‌گوید

    راسل کرو همه نقشی بازی می کنه واقعا تو کار خودش نخبه است ی جا خواندم قراره تو فیلم بین الملی کوروش کبیر نقش کوروش را بازی کنه بنظر شما بهش می آید ؟؟؟

  18. پرنده سمی کاربر می‌گوید

    سلام
    اون بندی که گفتید: در جنگ هرج و مرج، زئوس. . . . . ، آخر بند جسد رو اشتباه نوشتید. بند بعدیش از عبارت مساوی استفاده کردید، نمی‌دونم چرا.
    بخش شاهکار ها، بند دوم خط دوم برای آزاد کلاه نذاشتید.
    از بهترین مقاله هایی بود که درباره زئوس خوندم، با تشکر از آقای حسینی خسته نباشید

    1. پرنده سمی کاربر می‌گوید

      به ما رسید وا رسید😂😂

  19. فرير کاربر می‌گوید

    ايمورتال هالك حريف زئوس نمي شه چه برسه به اودين

دیدگاه ها غیر فعال است.