رستم در برابر هرکول، کدام شخصیت افسانه ای برنده خواهد شد؟

چیزی که بسیاری از مردم در فضای مجازی به آن علاقه مند هستند، بررسی خدایان و پهلوانان پارسی با دیگر خدایان و پهلوانان از دیگر تمدن ها نظیر یونان، هند، چین و اسکاندیناوی است. رستم و هرکول از جهات بسیاری شبیه یکدیگرند. هر دو منش پهلوانانه دارند، هر دو به قدرتمند بودن از نظر زور و بازو مشهور هستند و هر دو خوان های شبیه به هم در اساطیر دارند. ما امروز به بررسی این دو شخصیت از جنبه های بسیاری خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید. قبل از آن به معرفی این دو خواهیم پرداخت.


رستم کیست و چه توانایی هایی دارد:

رُسْتَمْ نام‌آورترین چهرهٔ اسطوره‌ای در شاهنامه و به تبع آن، مهم‌ترین چهرهٔ اسطوره‌ای ادبیات فارسی است. او فرزند زال و رودابه است و نبیره گرشاسپ و از راه گرشاسپ به جمشید می‌رسد؛ تبار مادری او به مهراب کابلی و اژدهاک می‌رسد. او القاب بسیاری همچون دستان، تهمتن، پیل‌تن و تاج‌بخش دارد. در هشت سالگی با کشتن یک فیل عصبانی با یک ضربه، قدرت خود را نشان داد. وی اسبی به نام رخش داشت که در تمام نبردها یار و یاور او بود. رستم و اسبش، رخش، سرانجام با دسیسه شغاد، برادر ناتنی رستم، کشته شدند. رستم ششصد سال عمر کرده است و در پایان هم به مرگ طبیعی جان خود را از دست نداد، این بدان معنی است که از نظر ذاتی او را می توان یک فرد جاودانه قلمداد کرد.

در مرگ رستم به طور کلی چند گونه روایت عمده و متفاوت وجود دارد: اول فردوسی و کسانی که از شاهنامۀ ابومنصوری بهره گرفته اند و شغاد را کشندۀ رستم می دانند. دوم طبری و بلعمی کشندۀ رستم را بهمن، پسر اسفندیار، می دانند و سوم برخی روایت کرده اند که رستم به مرگ طبیعی درگذشت. کشته شدن رستم به دست بهمن ضعیف و باورنکردنی و غیر طبیعی است چون بهمن پهلوان قدری نیست تا چنین پهلوان بزرگی را بر زمین بزند. روایت مرگ رستم به دست شغاد نیز جنبۀ ملی دارد نه مذهبی. البته اینجا نیز مسائل غیر طبیعی به چشم می خورد؛ مانند فریب خوردن جهان پهلوان. ولی توجیه آن این است که رستم در نبردی مردانه شکست نمی خورد بلکه فریب است که او را در دام می افکند. از نقاط ضعف دیگر این داستان ظهور ناگهانی شغاد است که متولد می شود تا همه چیز را نابود کند. روایت مرگ طبیعی رستم نیز معقول نمی نماید چون اگر چنین بود ساختن روایات مختلف ضروری نبود. به احتمال زیاد معلوم نیست رستم چگونه از این دنیا رفته است به همین دلیل روایات بسیار حول مرگ او بسیار است. حال اینک به شاهکار ها و توانایی های او می پردازیم:

  • زره او عملا در برابر هر سلاحی مقاوم است.
  • هیچ شمشیر و نیزه ای نمی تواند زره او را سوراخ کند.
  • او یک اسب به نام رخش و یک گربه معتمد دارد.
  • اسب او آنقدر سریع است که سفر چند روزه را در کمتر از یک روز تمام می کند.
  • سرعت او طبق اساطیر با رعد و برق، تیر در حال پرواز و عقاب مقایسه می شود.
  • او در هشت سالگی یک فیل را کشته است.
  • او به راحتی می تواند تنه درختان را کنده و از آنها را به مسافت های دور بر علیه دشمنانش پرتاب کند.
  • او می تواند یک کوه را با دستش تکان دهد.
  • او طبق اساطیر سنگی را بلند کرده است که کل ارتشش با هم نتوانسته اند آن را بلند کنند.
  • او به تنهایی با صدهزار سرباز جنگیده است و آنها را درمانده کرده است.
  • نجات دادن کیکاووس و سایر پهلوانان در بند دیو سپید در مازندران.
  • بیرون راندن افراسیاب از ایران که در غیبت کاووس به ایران تاخته و آن را تسخیر کرده بود.
  • کشتن بی شمار دیو، هیولا و اژدها.
  • او اسفندیار روئین تن و پسرش سهراب که از بزرگترین پهوانان باستانی بوده اند را شکست داده است.
  • او در هشت سالگی قدرتمندترین فرد زمین بود.
  • فریاد او آنقدر بلند است که کوه ها را به حرکت در می آورد.
  • او حمایت کامل سیمرغ افسانه ای را دارد.
  • او حمایت الهگان ایران باستان را دارد
  • او حمایت اهورامزدا را دارد و یکی از دلایلی که برادرش او را برای کشتن به بیرون از ایران برد این است که هیچ وقت نمی توان او را در ایران کشت و او در ایران همیشه پیروز و جاودانه است.

هرکول کیست و چه توانایی هایی دارد:

هرکول یا هراکلس به معنی شکوه هرا، نام بزرگترین پهلوان اسطوره‌ای یونان و روم باستان فرزند پادشاه خدایان زئوس و آلکمنه بود. او نام‌آورترین قهرمان اسطوره‌ای یونان است. او مظهر مردانگی و قهرمان المپ نشینان علیه هیولاهای زیرزمینی بود. هرکول آخرین پسر فناپذیر زئوس و همچنین تنها کسی بود که از مادری فانی به دنیا آمده بود، و پس از مرگش تبدیل به خدا شد. استعداد او قدرت شگفت‌انگیز و شجاعتی بود که داشت، اما از دانش و خرد بهره چندانی نداشت. هنگامی که در گهواره بود دو مار را خفه کرد و در سنین نوجوانی توانست شیری را از پا درآورد. او هرگز در هیچ‌یک از شهرهایی که به ماجراجویی می‌پرداخت، مقیم نشد و سرگردانی‌های او باعث شد فراسوی مرزهای یونان، مثل آفریقا و آسیای صغیر را درنوردد. استعداد او قدرت شگفت‌انگیز و شجاعتی بود که داشت، اما از دانش و خرد بهره چندانی نداشت. هنگامی که در گهواره بود دو مار را خفه کرد و در سنین نوجوانی توانست شیری را از پا درآورد. او هرگز در هیچ‌یک از شهرهایی که به ماجراجویی می‌پرداخت، مقیم نشد و سرگردانی‌های او باعث شد فراسوی مرزهای یونان، مثل آفریقا و آسیای صغیر را درنوردد. از مشخصه‌های هرکول می‌توان به سلاحش که گرزی بود از جنس چوب زیتون و لباسی که از پوست شیر درست شده بود اشاره کرد. توانایی ها و شاهکار های او شامل:

  • کشتن شیر نیمیایی، هیولایی که هیچ سلاحی قادر به نفوذ در پوستش نبود.
  • کشتن مار نه سر هیدرا.
  • به دست آوردن کمربند هیپولیتا، ملکه آمازون‌ها.
  • به دست آوردن سیب‌های زرین از باغ هسپریدس، که همیشه به وسیلهٔ اژدهای صد سر لادون نگهبانی می‌شد.
  • آوردن سربروس، سگ سه سر هادس، بر روی سطح زمین.
  • او بهشت را مدتی بجای اطلس نگه می دارد.
  • در تیراندازی و کار با نیزه بی همتا است.
  • با آپولو و پسر ارس جنگیده و آنها را شکست داده است.
  • با مرگ دست و پنجه نرم کرده است و توانسته است دربرابر آن دوام بیاورد.

شباهت های بین هرکول و رستم:

وجوه شباهت میان شخصیت این دو پهلوان نشان دهنده ی شباهت ناخود آگاه انسانهاست. در حماسه ها همواره پهلوانان در طول زندگی خود با مشکلات و فراز و نشیب هایی روبرو می گردند. اولین تشابه در چگونگی تولد این دو اسطوره صورت می گیرد. رستم و هرکول هردو دیرتر از زمان معمول به دنیا می آیند رستم به دلیل درشتی جثه و هرکول به دلیل طلسمی که مانع به دنیا آمدنش گشته است. کودکی این دو پهلوان به لحاظ انجام اعمال خارق العاده قابل توجه است. هرکول در گهواره دو مار زهر آگین را می کشد و رستم در کودکی فیلی از بند جسته را از پا در می آورد. ایرانیان همواره در تنگنای نا امیدی ها به رستم پناه می برند و هرکول نیز پشت و پناه مردم و نیز یاری دهنده ی خدایان در ازبین بردن غولان می باشد. پوشش جنگی رستم ببر بیان است که او را به نوعی در جنگها رویین تن می کند. هراکلس نیز در هنگام جنگ زرهی نفوذ ناپذیر بر تن می کند. سلاح مشترک هر دو پهلوان گرز است که مهمترین ابزار جنگی به شمار می رود. رستم پهلوانی است که به فرمان خدا و تقدیر گردن می نهد در حالیکه هرکول از درگیر شدن با خدایان باکی ندارد و می خواهد خودش تقدیرش را به دست گیرد. پس به نوعی رستم تقدیر گرا و هرکول تقدیر ستیز است. هر دو پهلوان در زندگی خود در موردفرزندانشان گرفتار تراژدی کشتن فرزند می گردند. رستم در نبردی سخت شاید ناآگاهانه فرزند خود سهراب را از پا در می آورد و هرکول در حالتی از جنون که هرا مسبب آن است فرزندانش را به هلاکت می رساند. در چگونگی مرگ این هردو پهلوان نیز تشابه جالبی است و هردو قربانی یک اعتماد نادرست می شوند. رستم قربانی اعتماد به برادرش شغاد و هراکلس قربانی اعتماد به همسرش دیانیرا. با این تفاسیر می توان این دو قهرمان را یک فرد در دو دنیای اساطیری متفاوت قلمداد کرد.


کدام یک قدرتمندتر است؟

مقایسه اینکه کدام شخصیت اساطیری از دیگری قدرتمندتر است کار بسیار سختی است. مخصوصا هنگامی که دو شخصیت شاهکار های نسبتا مساوی و عظیمی داشته باشند. آیین ایرانیان باستان بر یکتا پرستی بود و در کنار آن الهه های نیز می پرستیدند، پس خالق ایران باستان و موجودات آسمانی آن همچون اهریمن که در خلق جهان دست داشتند، به تبع باید قدرتمندتر از خالق اساطیر یونان که زئوس است باشند. یعنی اگر نبرد در جایی در فلات ایران باشد، اهروامزدا به هیچ وجه اجازه شکست نهایی پهلوان ایرانی را نخواهد داد. البته هرکول نیز خدایان یونان را دارد ولی در کل این خدایان اساطیری ایران باستان بودند که قدرتشان فزونی داشت. یادتان نرود که خشایارشاه کسی بود که آتن را به تسخیر خود درآورد.

اگر خدایان را کنار بگذاریم و ارتش و خانواده را در نظر بگیریم، باز این رستم است که دست برتر را دارد. هرکول اتش بزرگی به همراه داشت که به راحتی به کمک آنها می توانست تروا و شهر های مهم دیگر یونان را به چالش و نابودی بکشاند. اما این نکته را فراموش نکنید که رستم زابلستان و خاندان زال را در کنار خود داشت. خاندان و قلمرویی که بار ها تورانیان را به خاک و خون کشیده اند. شخصیت های بزرگ و دانایی همچون زال در کنار رستم هستند و از همه اینا مهم تر، کمک موجودی به نام سیمرغ است که از همه چیز اگاه است. این سیمرغ بود که رستم به کمک آن توانست اسفندیار را شکست دهد.

از نظر سلاح هر دو از انواع سلاح های متعدد استفاده می کردند. برای نمونه هر دو از سلاح های همچون گرز، کمان، نیزه و لباس هایی نفوذ ناپذیر استفاده می کردند. پس در این زمینه نمی توان یکی را از دیگری برتر دانست. سلاح این دو شخصیت هم قدرت های مشابهی داشت، برای مثال هر دو گرز این شخصیت های میتوانستند زمین را هم به لرزه در بیاورند و یا ارتش های بسیاری را نابود سازند.

اما مهم ترین ویژگی قدرت بدنی این دو شخصیت است. هر دو پهلوان بوده و توانایی های بیشماری داشتند. با نگاهی کوتاه به شاهکار های این دو می توان دریافت که هیچ کدام از این دو نباید همدیگر را دست کم بگیرند. با این حال چند شاهکار درباره هرکول وجود دارد که باعث می شود قدرت بدنی او را بیشتر بدانید و آن حمل زمین و بهشت بجای طالس آنهم برای مدتی آن هم با کمترین خستگی است که شاهکاری بسیار عظیم و بزرگ است. با یانحال ما برنده و اینکه کدام یک قدرتمندتر است را تعیین نمی کنیم و نتیجه گیری را به شما می سپاریم.


و متاسفانه هرکول معروف تر است:

بله، متاسفانه هرکول بسیار معروف تر از رستم است و فیلم ها، انیمیشن ها و مستند های بسیاری از این قهرمان یونانی ساخته شده است و حتی در کمیک کمپانی های معروف نیز حضور دارد. اما دریغ از یک مستند خوب و یا فیلمی کوتاه از رستم دستان، این یگانه ابرقهرمان ایران زمین. البته در این چند سال انیمیشن های خوبی همچون رستم و برزو درباره رستم و حوادث زندگی او ساخته شده است، اما این نباید پایان کار باشد و به همین اکتفا کنیم. ما باید نام قهرمانان کشورمان چه آنهایی که هزاران سال پیش برای ایران جنگیده اند و بزرگ مردانی که امروز برای آرامش و آسایش مردم جان فشانی می کنند را زنده نگه داریم و این عزیزان را به بهترین نحو به جهانیان معرفی کنیم.

81 Comments
  1. Doctor strange
    Doctor strange کاربر می‌گوید

    ایول عجب مقاله ای
    به نظر من رستم با اختلاف خیلی خیلی کم برنده میشه

  2. King Venom
    King Venom کاربر می‌گوید

    هولی شت پشمام
    یعنی به معنای واقعی کلمه مقاله ای بود که من حتی تو سایت های خارجی هم مشابهش رو پیدا نکردم 😐😐
    دمتون گرم 👏👏👏👏👏👏👍👍👍👍👍
    تائین برنده واقعا سخته ولی خب همونطور که خودتون گفتین رستم حمایت اهورامزدا رو داره و من شخصا اونو بالا تراز امثال زئوس و بقیه خدایان یونان میدونم و دواقع اون رو درحد اورانوس میدونم حتی قویتر چون اورانوس توسط کرونوس کشته شد درحالی که من فک نمیکنم که مفهوم مرگ برای اهورامزدا تعریف شده باشه
    ولی اگه بخوام به خود شخصیت ها بپردازم خب شاید هرکول تا حدی قویتر باشه ولی رستم از هوش و خرد خیلی بالاتری نسبت به هرکول رخورداره و درواقع قبل از قدرت با هوشش تونسته اسفندیار و سهراب و دیو سپید رو شکست بده که هر سه تاشون از رستم قویتر بودن ولی خب هرکول هم شانس داره رستم رو شکست بده(ولی نه تو خاک ایران) ولی خب من اطلاعی از نقطه ضعف های این دو تا ندارم که بگم کدومشون ممکنه شانس پیروزی داشته باشه ادمین اگه نقطه ضعف های هرکول و رستم رو میدونین لطفا بگین
    درکل یکی از بهترین مقاله های سایت خیلی خیلی ممنون

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      دو تا چیز درباره اهورامزدا شنیدم
      اول اینکه خالقه که اگه باشه اورانوس پشه هم نیست در برابرش
      دوم اینکه اهورامزدا تنها فرشته محافظ ایران باستان است که اگه اینطور باشه باز هم از اورانوس و زئوس و اینها قویتره.
      نقطه ضعف خاصی جز شکست دادنشون با خیانت ندارند. مگر اینکه نیرویی بسیار قدرتمندتر اونها رو شکست بدن.

      1. بردیا کاربر می‌گوید

        من میدونم که اون و اهریمن جهان رو خلق کردن.اهریمن بدی،اهورا نیکی.راستی یه بازی هم وجود داره به اسم سلحشوران نجات قلعه داستان بازی بخاطر اهریمن و اهورامزدا به وجود میاد

      2. King Venom
        King Venom کاربر می‌گوید

        یه چیز جالب که میخوام بگم اینه که شخصیت اهریمن تو خارج از کشور و در بین مردم غرب از اهورامزدا محبوب تر و مشهور تره و اونا تو چنتا بازی و کتاب از این شخصیت یا حداقل از اسمش استفاده کردن حتا کاربر های خارجی هم وجود دارن که از اسم اهریمن استفاده کردن
        درکل ظاهرا اهریمن تو خارج از کشور از اهورامزدا شناخته شده تره

  3. دانيال مشايخ کاربر می‌گوید

    خيلي خوب به نظر من هركول با اختلاف برنده هست

  4. Reza
    Reza کاربر می‌گوید

    جالب بود 👍

    1. بردیا کاربر می‌گوید

      نمیدونم چرا یه حسی بهم میگه این عکس پروفایل شمارو بین چندتا عکس سم دیده بودم

      1. Reza
        Reza کاربر می‌گوید

        حست اشتباه می‌کنه

        1. کاربر می‌گوید

          خب الان دیگه مطمئن شدم😅

          1. Reza
            Reza کاربر می‌گوید

            عالی

            1. بردیا کاربر می‌گوید

              واقعا انسان عجیبی هست.من اینجوری نمیخوام.برگرد به حالت قبل ریتکان

              1. Reza
                Reza کاربر می‌گوید

                آها

                1. بردیا کاربر می‌گوید

                  اها یعنی چی؟؟میگم برگرد به حالت پری ریتکان رضا.بعد ریتکان خوشم نمیاد

                2. admin
                  admin کاربر می‌گوید

                  یک سوال.
                  فرد واقعی است؟
                  چون قدش رو دیدم به نظر از دو متر بیشتر میومد.
                  قبلا در موردش توضیح داده بودی، یادم رفت متاسفانه حرفات رو.

                  1. Mukhtar Thaqafi
                    Mukhtar Thaqafi کاربر می‌گوید

                    فرد یک شخص خاص است. فردیت حالت فرد بودن است؛ شخصی مجزا از دیگر اشخاص و دارای نیازها یا اهداف خود.
                    خب حالا چنین شخصی اگه وجود داشت میشه فرد واقعی.

                    1. admin
                      admin کاربر می‌گوید

                      بزرگوار یک کلام از حرفات رو هم با توجه به این که فلسفم خوبه متوجه نشدم.

                    2. باربد کاربر می‌گوید

                      یا حضرت فیثاغورث، ادمین قضیه چیه؟ کدوم فرد؟

                    3. Mukhtar Thaqafi
                      Mukhtar Thaqafi کاربر می‌گوید

                      ادمین
                      به هر حال تعریف «فرد» بود دیگه.

                    4. admin
                      admin کاربر می‌گوید

                      اها
                      بله
                      ممنون از شما. من فکر کردم به موضوع مورد بحث تو مقاله و کامنت ها ربط داره.

  5. دانيال کاربر می‌گوید

    ادمين كي بورد

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      نتیجه گیری به شما واگذار شده، ما اطلاعات و شاهکار ها رو قرار دادیم. ولی بنظر میاد شاهکار هرکول کمی بیشتر و بزرگتره. با این حال خود شما هم باید تحقیق کنید.

  6. دانيال کاربر می‌گوید

    واقعي زئوس ضعيف تر از اهريمنه

    1. King Venom
      King Venom کاربر می‌گوید

      اهریمن فقط یه شیطان نیست بلکه خودش یه خالقه و نیمه تاریک خلقت رو خلق کرده و منشع تمام شرارت تو خلقت معرفی شده پس من بعید میدونم که اون از اورانوس ضعیف تر باشه چه برسه به زئوس

      1. admin
        admin کاربر می‌گوید

        بله شما درست میفرماید، اهریمن همون لوسیفر در ادیان ابراهیمی است. البته این دو تفاوت هایی دارند در داستان.

        1. بردیا کاربر می‌گوید

          به نظر بنده اهریمن نسیت به لوسیفر قادر تره.چون به نظرم مثلا بخوایم طبغ دی سی حساب کنیم اهورا پرزنس و اهریمن گریت اویل بیست.البته خودمم میدونم شما راجب ادیان ابراهیمی حرف زدین و منظورتون اونه ولی خب من خواستم منظورمو اینجوری بگم

  7. Dr.fate
    Dr.fate کاربر می‌گوید

    مقاله عالی ای بود
    به نظر من رستم برندس

  8. بردیا کاربر می‌گوید

    واقعا هرچی از این مقاله بگم کم گفتم،دم نویسندش گرم.اتفاقا این مقایسه خیلیییی وقته تو ذهنمه.واقعا خیلی اطلاعات کاملی دادید.فقط یه چندتا غلط املایی داشتید.مثلا یکجا فیل رو فیلم نوشتید.یا یه جای دیگه:شباهت ناخود آگاه انسان هاست پ.این پ قضیش چیه؟؟؟یکی دیگه هم هست پیداش نکردم دوباره پیدا کردم میگم

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      سلام اصلاح شد ممنون از شما
      منظور از اون قسمت این هست که هر دو نماد یک شخصیت در دو کشور و سرزمین متفاوت هستند.
      حتما میدونید که همه اساطیر در ابتدا یکی بودند و با کوچ های مرد اساطیر مختلف پدید اومد. این هم منظورش همونه که تئوری است. میتونه درست باشه و هم غلط

  9. بردیا کاربر می‌گوید

    میگم گفتین که اطلس زمین و بهشت رو بلند کرده،آخه ولی من شنیدم آسمان هارو بلند کرده.الان کدومش درسته؟؟آخه یه نفر دیگه هم گفته بود اون هم آسمان ها،هم زمین و هم تارتاروس رو بلند کرده

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      تو منابع خارجی بهشت ذکر شده بود و زمین، شاید اون هم باشه

      1. بردیا کاربر می‌گوید

        آخه یه کاربری که خداییش خیلیییی اطلاعات داشت اینو گفت:اساطیر یونان یه مولتیورس با سه تا یونیورسه(اسمان ها زمین تارتاروس)که هرکدوم در ابعاد چهار بعدی و با وزن بینهایت هستن یعنی مجموعا یه مولتیورس پنج بعدی و اطلس کسیه که حتی بایه دستم میتونه تا ابد این رو بلند کنه.اثن حرف اون دوستمون بود.حالا شماهم نظرتونو اگه خواستید بگید

        1. admin
          admin کاربر می‌گوید

          اساطیر انهایی که یکتا پرستی نباشن نیم یونیورس هم نیست. نمیدونم از کجا شنیدین ولی امثال زئوس و اینها یه جا بدنیا آمدند و ساخت همه چیز مثل آسمان ها و ستارگان کار اونها نبوده.

          1. بردیا کاربر می‌گوید

            این دوستمون توضیح داد که خلقت توسط پرایمال ها primordialsبه وجود اومده.در نبردی که بینشون بود باعث به وجود اومدن خلقت شد.این ها خالق هستی در اساطیر یونانن.برای مثال اولین پرایمال بعنیchaosکه همون وویده که مادر خلقت بهش میگن که موجوداتی مثل گایا،یا erosرو به وجود اورده.که گایا اورانوسو به وجود اورد و اورانوس موجب به وجود امدن آسمان ها شد.البته خب این دوستمون داشت راجب گاداف وار حرف میزد و اینارو گفت ولی یه جا گفت حرفای من بر طبغ اساطیر یونانه.واسه همین گفتم

  10. دانيال کاربر می‌گوید

    هركول قويتره

  11. دانيال کاربر می‌گوید

    اگر در ايران باشه رستم اگر يونان هركول اگر هيچ كدوم برابر

  12. Superman
    Superman کاربر می‌گوید

    مقاله خوبی بود ولی نتیجه رو نمیدونم

  13. attack titan
    attack titan کاربر می‌گوید

    به نظرم نتیجه برابره اما اگه در یه جایی بجنگن که نه یونان باشه نه ایرانه برابر میشن

  14. دانيال کاربر می‌گوید

    هركول خيلي قويتره

  15. دانيال کاربر می‌گوید

    هركول ميتونه رستم و شكست بده

    1. کاربر می‌گوید

      خوشحال میشن دلیل بیارین

  16. ارس کاربر می‌گوید

    هركول هم قويتره و هم معروف تر

    1. Dr.fate
      Dr.fate کاربر می‌گوید

      نخیر رستم قویتره

    2. King Venom
      King Venom کاربر می‌گوید

      فقط بحث قدرت نیست هوش هم هست و رستم به مراتع باهوش تر از هرکوله

      1. admin
        admin کاربر می‌گوید

        چطور؟
        تصویر پروفایلت هم قشنگه.
        نال هست؟

        1. باربد کاربر می‌گوید

          امپرور جوکر نیست؟ 😂😂😂🤣

          1. admin
            admin کاربر می‌گوید

            نمیدونم ولی فک کنم نال باشه
            از رو دندوناش گفتم. 😂

            1. باربد کاربر می‌گوید

              یه عکس دیگه هم گذاشته بود قبلیه انگار جوکر رو با درکس د دسترویر میکس کرده بود 🤣🤣😂

              1. admin
                admin کاربر می‌گوید

                کلا تصاویر جالب قرار میدن کاربر کینگ ونوم.

  17. ارس کاربر می‌گوید

    ارس دي سي قويتره يا ارس خداي جنگ

    1. King Venom
      King Venom کاربر می‌گوید

      اریس دیسی احتمالا کمی قویتر باشه

    2. admin
      admin کاربر می‌گوید

      ارس دی سی شاهکار های بسیار بزرگترین داشته. البته ارس خدای جنگ هم خیلی قوی بود.

      1. King Venom
        King Venom کاربر می‌گوید

        اریس دیسی به معنای واقعی کلمه خدای جنگه یعنی از جنگ و خشونت و کشت و کشتار درونش تو سرتاسر زمین ارضا میشه و قدرت میگیره و یه جورایی روح جنگ ها هم بحساب میاد
        اون تنها المپ نشین دیسی هست که یکی مثل دارکساید بهش احترام میزاره و ازش حساب میبره پس اون واقعا قدرتمنده

        1. Persian Prince کاربر می‌گوید

          آرس کارش عالیه ، من یه دیسی فن تمام عیار هستم و کاملاً موافقم ، البته معادل آرس مارس هست که خدای جنگ رومیان هست.

  18. دانيال کاربر می‌گوید

    اودين قويتره يا داركسايد

    1. King Venom
      King Venom کاربر می‌گوید

      سایت یه مقاله راجبش گذاشته برو بخون

  19. دانيال کاربر می‌گوید

    هركول از نظر قدرت برتره و لي رستم هم برتري هايي دارد و برابرند

  20. دانيال کاربر می‌گوید

    ممنون بابت پاسخ

  21. ایران کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود ممنون واقعا خیلی مقایسه اتون جالب بود

  22. دانيال کاربر می‌گوید

    اريس جداي جنگ تيغه اشوب رو دارد

  23. دانيال کاربر می‌گوید

    من دارم اريس خداي جنگ رو با تيغه اشوب ميگم چون تيغه اشوب يك زماني براي اريس خداي جنگ بوده

    1. King Venom
      King Venom کاربر می‌گوید

      اگه بخوایم قدرت درونی هردو شخصیت رو حساب بکنیم با اختلاف نه زیاد اریس دیسی قویتره چون منبع قدرتش جنگ و نبرده درحالی که ارس خدای جنگ اینطور نیست و منبع قدرت خودشو داره
      ولی با تیغه آشوب احتمالا بتونه چون این سلاح حتی برای بیشتر خدایان دیسی و مارول هم خیلی خطرناکه و یه جورایی همتای شمشیر طلایی خداکش تو دنیایی دیسی و تاحدی شمشیر نکروسورد تو دنیای مارول هست پس احتمالا میتونه روی اریس دیسی هم تاثیری مشابه بزاره چون سلاح های ضعیف تر از این هم تونستن زمین گیرش کنن مث شمشیر واندرومن یا یه تبر تو فرق سرش باز توسط واندرومن
      ولی خب این سلاح تو کل بازی جزو سلاح های اریس نبوده با اینکه اون این سلاح رو ساخته پس من درست نمی‌بینم که اریس خدای جنگ از این سلاح استفاده کنه

  24. اريس کاربر می‌گوید

    من يك جا خواندم كه اون سلاح براي اريس بوده و اين سلاح رو به كريتوس ميده بعد پسش ميگره وبعد بعد كشتن اريس برشون ميداره

  25. اریس کاربر می‌گوید

    من مقایسه داکساید و اودین رو دیدم ولی یک آلمه مخالف بودند

    1. بردیا کاربر می‌گوید

      اگه شما مخالفتی دارید بگید شاید بتونم قانعتون کنم

  26. اریس کاربر می‌گوید

    ثور اساطیر قویتره یا دارکساید

    1. بردیا کاربر می‌گوید

      اگه کلون دارکساید منظورتونه و همون کلونش که معمولا میبینیم که ثور اساطیر

  27. اریس کاربر می‌گوید

    قویتره دارکساید یا ثور اساطیر

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      بستگی به موارد بسیاری داره.
      کلا نمیشه نظر قطعی داد.

    2. Dark Knight
      Dark Knight کاربر می‌گوید

      کلون و تروفورم هر دوتا از ثور اساطیر قدرتمندترن

  28. […] این خدایان یکی نیستند، بیشتر اوقات زئوس، هادس و یا هرکول بوده اند. پس زن شگفت انگیز یک المپوسی است و آرس یا برادر […]

  29. King-hulk
    King-hulk کاربر می‌گوید

    سلام.

    این چند روز گرفتار بودم نتوسنتم به سایت سر بزنم.
    مقاله بسیار عالی بود👌👌👌👌👌👌
    باز هم از این مقاله ها بزارید
    از نظر من رستم پیروزه(حتی در منطقه بین خارج از یونان و ایران) چون به خاطر هوش بالاتری که داره یک راه برای کشتن هرکول پیدا میکنه.
    شاید از لحاظ فیزیکی رستم کمی از هرکول ضعیف تر باشه ولی تا اون زمان رستم یک راه برای کشتن هرکول پیدا میکنه. تو شاهنامه سابقه داشته که رستم در نبردی که زور بازو زیاد به کار نمیاد از هوش استفاده میکنه و سبک نبرد رو تغییر میده(رستم و اشکبوس،رستم و اسفندیار،رستم و اکوان دیو)
    اگر در نبرد یاران غیر خدایی رستم رو هم بیاریم باز رستم برنده اس!!!! چون کلید پیروزی رستم سیمرغه
    تا رستم و ارتشش با هرکول و ارتشش مبارزه میکنن سیمرغ میتونه اطلاعات جمع آوری کنه و از نقطه ضعف هرکول که اگه اشتباه نکنم آتیش بود سر در بیاره!!! شایدم از قبل بدونه!!!توی بازی خدای جنگ ۴ اون کله زنده که همراه کریتوس بود از خدایان مصری هم اطلاعاتی داشت!!!!چرا سیمرغ از همتای یونانی رستم اطلاع نداشته باشه.
    ای کاش در شاهکارهای رستم شکست اکوان دیو و دیو سپید رو هم میگفتید چون اکوان دیو قابلیت های کمیک بوکی داشت!!! و دیو سپید هم که پادشاهه دیگه

    در پایان مقاله عالی بود باز هم بزارید
    برنده:رستم

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      ممنون برای به اشتراک گذاشتن مطالبتون.

  30. کاربر می‌گوید

    بنظرم هرکول دوبرابر قدرتمند تره ، هرکول شانس پیروزی بیشتری نسبت به رستم داره

  31. NO body کاربر می‌گوید

    ادمین از تو نویسنده بخاطر این مقاله جامع و کامل
    متشکرم مخصوصا این مقاله که مدت هاست ذهن من وبیشتر ایرانیان رو در گیر کرده خودمم قبلاً تو ی کامنت این دو رو مقایسه کرده بودم ولی این مقاله عالی بود

    1. admin
      admin کاربر می‌گوید

      بسیار ممنون از شما.
      در کدوم مقاله در مورد این قضیه صحبت کرده بودین؟

      1. NO body کاربر می‌گوید

        والا یادم نمی آید ولی صحبت کردم شما هم به نشانه تایید ی کامنت گذاشتی

  32. NO body کاربر می‌گوید

    👍💣💡

  33. سجاد نامیرا کاربر می‌گوید

    عجب مقاله جالبی بود
    خب راستش به نظر من اگه تک به تک بجنگن هرکول قویتره چون اون خدای قدرت بدنی هستش و احتمالا از رستم قویتره

  34. Persian Prince کاربر می‌گوید

    سلام درود مقاله بی نظیر بود ، با نگاهی به شاهنامه می تونیم متوجه بشیم که رستم هیچ گاه از تمام قدرتش استفاده نمی کرده ، چون از خداوند درخواست کرده بوده که از قدرتش کم کنه تا بتونه میان مردم زندگی کنه ، گفته شده قبل از کم شدن قدرتش ، حتی موقع راه رفتن زمین به لرزه می افتاده ،
    تازه رستم بی نهایت با تجربه تر و خردمند تره ، هرکول کلا ۷۰ سال زندگی کرد ,در حالی که رستم بیشتر از ۶۰۰ سال عمر کرد. البته در مورد حمایت خدایان یونان باید بگم که همشون پشتیبان هرکول نبودن ، حتی مخالفش بودن ، و با توجه آیین زرتشتی ها اهورا مزدا یگانه خالق آسمانها و زمین بوده ، البته بعضی نیز اعتقاد داشتن که اهورا مزدا و اهریمن هر دو فرزند خدای زمان (زروان) بودن. ولی کلاً بستگی به زاویه دید داره و هر نظری محترمه ، ولی به نظر بنده هرکول در حد رستم نیست که بتونه رستم رو شکست بده.
    اگه رستم رخش رو داشت ، هرکول هم پگاسوس رو داشت.
    در نبرد ذهنی رستم بی تردید برنده می شه.
    ولی در زور آزمایی بستگی به زاویه دید داره.
    زئوس و ژوپیتر هر دو خدای آذرخش بودن ، البته ژوپیتر خدای خدایان نیز بوده ، اما در کل حریف خالق هستی یعنی اهورامزدا نمی شن.

    1. خارپشت کارکشته کاربر می‌گوید

      در زور ازمایی بنظر من هرکول برتر است چون در هر صورت رستم نمیتواند وزن اسمان هارا به دوش بکشد
      زئوس نیز پس از کشتن کرونوس خدایه خدایان شد
      بله میگویند زروان پدر هر دو بوده منتها میخواست مقام خودشو به فرزند ارشدش(اهورا مزدا)بدهد منتها اهریمن قبول نمیکند
      نبردشون۱۰۰۰سال طول میکشد و در نهایت اهورا مزدا پیزدز میشود و جنگ خوبی و بدی هم اینجوری ایجاد میشود ولی در نهایت نیکی پیروزه
      این چیزیه که من میدونم
      حرف اخرتون هم که صد در صد

دیدگاه ها غیر فعال است.