Tsmc اعلام کرد قیمت تراشه های خود را تا ۲۰ درصد بالاتر میبرد

Tsmc بزرگترین کارخانه ساخت تراشه دنیا را صاحب است و مشتریان بزرگی چون اپل و AMD و اسنپدراگون و مدیاتک دارد.

این شرکت تایوانی با توجه به حاشیه سود ناخالص کمی که در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ داشته است اعلام کرد که تراشه های با تکنولوژی ساخت زیر ۱۶ نانومتر خود را از ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت میدهد.

همچنین به دلیل جلوگیری از افت سهام شرکت تمام تخفیفات برای سفارشات عمده لغو شده تا شرکت به سود دهی برسد.

اما کارشناسان بازار معتقدند این افزایش قیمت تاثیر چشمگیری بر افت سهام شرکت AMD و شرکت های وابسته به معماری آرم که همتای x86 دارند(کمپانی هایی مثل اپل و سری x اسنپدراگون)دارد چرا که اینتل بدون وابستگی به این کمپانی تایوانی قیمت هایی رقابتی برای Cpu های نسل ۱۲ خود گذاشته است که ای ام دی همین الان هم از پس رقابت با آن ها بر نمی آید و همچنین از آنجا که ای ام دی در شرف معرفی سری ششم پردازنده های Ryzen خود است با قیمت گذاری نامناسب اجباری که Tsmc به این شرکت تحمیل کرده احتمال کم شدن فروش این شرکت در مقابل اینتل بسیار زیاد است.

ولی هم اکنون اپل با مک بوک های با پردازنده آرم خود با قیمت نجومی ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار با توجه به افزایش قیمت تراشه های Tsmc ممکن است مجبور به ادامه استفاده از پردازنده های اینتل است که این یعنی محصولات اینتلی به این زودی ها حذف نخواهند شد.

انویدیا هم از این قاعده مستثنی نیست و با وجود گران قیمت بودن تراشه های گرافیکی این تراشه ها باز گران تر خواهند شد البته انویدیا بازار خود را قاعدتا از دست نخواهد داد چرا که تنها رغیب انویدیا AMD است و AMD هم دچار افزایش قیمت شده که در نتیجه سهم بازار این شرکت تغییر زیادی نخواهد کرد.

تنها برنده این افزایش قیمت کمپانی های مستقل ازTsmc مانند سامسونگ و اینتل هستند که با توجه به تراشه های مستقل خود در برابر رقبای خود قد علم کرده و با قیمت پایین تر و رقابتی رقبای خود را کنار میزنند ولی کمپانی هایی مثل اوپو و شیائومی و وان پلاس و ریلمی قطعا در برابر سامسونگ افت درصد بازار را تجربه خواهند کرد.

نظر شما در این باره چیست ؟ به نظر شما Tsmc از این افزایش قیمت صرف نظر میکند یا به سیاست های سود آوری خود ادامه میدهد ؟


نویسنده: محمد امامی

3 Comments
  1. بردیا کاربر می‌گوید

    سلام و درود به نویسنده ی جدید

    1. محمد امامی کاربر می‌گوید

      سلام🤚🤚

  2. Dr. Strange
    Dr. Strange کاربر می‌گوید

    با این کارش فکر نکنم سود کنه .
    البته خرید تراشه خوب فقط در بعضی کشور ها کمی سخت و خیلی سخت هست و بقیه کشور ها اکثر مردمشون به راحتی میتونن یه تراشه خوب بخرن

دیدگاه ها غیر فعال است.