سیستم نوین و تهاجمی ریل گان دریایی


از میان تمام سلاحهای مفهومی موجود، تفنگهای مغناطیسی یا “Rail gun”بدون شک بیشترین سروصدا را به پا کرده اند، البته یافتن دلیل این موضوع به هیچ وجه سخت نیست. یک تفنگ مغناطیسی میتواند یک پرتابه فولادی را به سرعتی معادل هفت ماخ یا بیشتر به سمت هدفی در فاصله زیادی از آن قرار گرفته شلیک کند. این سرعت عملا سه برابر سریع تر از سرعت متوسط هشتصد متر بر ثانیه ای توپهای دریایی موجود میباشد که به وضوح علاقه فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کرده است. اما سرعت بالا تنها دلیل این شگفتی نیست.
دلیل طراحی این سیستم برای به وجود آوردن یک توان تهاجمی خرد کننده و به عنوان رقیبی برای موشکها و هواپیماهای متعارف موجود است، این سلاح از نرخ نواخت و شلیک دوازده گلوله در دقیقه برخوردار است، و با بردی بیش از (۳۲۰) کیلومتر و زمان پروازی در حد شش دقیقه زمانی که پرتابه فولادی به هدف برخورد میکند هفده مگاژول انرژی جنبشی دارند که تقریبا دو برابر مقدار موجود در پرتابه های به کار رفته در توپهای موجود دریایی شش اینچی استاندارد است و فراموش نکنید که پرتابه های تفنگهای مغناطیسی تنها نصف انواع معمولی وزن دارند. تفنگ الکترو مغناطیسی در یک تعریف ساده قلاب سنگهای بسیار پیشرفته هستند، گلوله خود در یک گیره رسانا قرار گرفته که بین دو ریل رسانای موازی ارتباط بر قرار میکند.
در هنگام شلیک یک پالس الکتریکی قدرتمند به یکی از ریلها وارد شده در طول مسیری بین ریلی که پالس به آن وارد میشود گیره و ریل دیگر شروع به حرکت رفت و برگشتی میکند. در نتیجه یک حلقه ایجاد میشود که یک میدان الکتریکی فوق العاده بزرگ را بوجود می آورد، این میدان بزرگ نیز باعث افزایش شتاب حرکت گیره رسانا و حرکت رو به جلوی آن روی ریل ها میگردد که باعث شلیک پرتابه فولادی با سرعت (۲۵۰۰) متر بر ثانیه میشود.
در هنگام عملیات این پرتابه ها میتوانند در دو شکل مستقیم برای نابودی اهداف سطحی و یا به شکل غیر مستقیم برای نابود کردن اهداف در فواصل دور مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت زمان کم پرواز در کنار این واقعیت که اکثر نوسانات منحنی پرواز در خارج از جو روی میدهد، توانایی رهگیری و ایجاد مشکل توسط دشمن را میکاهد.
گلوله فولادی ریل گان درون یک پک چند تکه قرار گرفته که به گیره پرتاب متصل میشود و پس از شلیک گلوله فولادی با سرعتی سرسام آور از درون پک چند تکه رها شده و به سمت هدف پرتاب میشود. شاید بعضی از شما دوستان نمونه تست شلیک موفق ریل گان را در یوتیوپ و آپارات دیده باشید که پرتابه فولادی آن از چندین لایه زرهی عبور میکند و یکی پس از دیگری آنرا میشکافد.
پس از شش سال از آغاز تحقیقات تفنگ مغناطیسی که توانسته بود در دسامبر (۲۰۱۰) پرتابه ای را با انرژی (۳۳) مگاژول را شلیک کند و در پایان اکتبر (۲۰۱۱) هزارمین شلیک موفق خود را انجام دهد. مشکل قابل توجهی برای نیروی دریایی ایالات متحده بوجود آمده. مشکل آن است که این پروژه در حالی که توانسته کارایی خود را نشان دهد به دلیل بودجه های فوق العاده بالای خود که در تاریخ کمتر مشابهتی را میتوان برای آن یافت مورد بررسی دوباره قرار گرفته اند و همین مساله میتواند آینده آنرا زیر سوال ببرد. اگر چه کمیته رسیدگی بودجه نظامی سنای ایالات متحده در ماه آوریل رای به کاهش بودجه این تحقیقات داد اما تیر خلاص برای پایان آن محسوب نمیشود.
کشورهای دیگری نیز مشغول تحقیقات برای ساخت این تفنگ دریایی هستند، اگر چه بیشتر بررسی ها در آینده نزدیک دستیابی چینی ها به این سلاحها را ناممکن میداند اما بدون شک چینی ها و روس ها نیز علاقه زیادی به این تکنولوژی دارند، و در حال تلاش برای توسعه آنها هستند.
بر اساس برخی گمانه زنی ها چین در حدود نیمی از توان و بودجه تحقیقات نظامی خود را روی توسعه تکنولوژیهای لیزری معطوف کرده و گذشته از سلاح مفهومی “Xin Gainian Wuqi” طرحهایی در زمینه سلاحهای مغناطیسی و امواج پر قدرت ماکروویوو در دست اجرا دارد. در ادامه تصاویر و جزئیاتی از دیگر ریل گان های دریایی را مشاهده می کنید.
همچنین بخوانید:
جدیدترین کلاه خلبانی جنگنده های آمریکایی
سری ترین جنگنده های نظامی جهان
جنگ هیبریدی ایران در آفریقا

دیدگاه ها غیر فعال است.