توصیه هایی جهت سازگاری با زندگی دانشجویی

قبولی در دانشگاه و شروع زندگی دانشجویی تغییر مهمی در زندگی افراد است که می تواند یک ذوره جذاب و در عین حال استرس زا نیز باشد. هر چند ورود به دانشگاه برای افراد اتفاقی خوشایند است، اما استرس زا بشمار می آید، زیرا به دنبال قبولی و پذیرش در دانشگاه سازگاری و روش پیشین زندگی افراد را بهم می ریزد و دانشجویان نیاز دارند تا خود را مجددا با شرایط جدید سازگار کنند. زندگی دانشجویی برای بسیاری از دانشجویان با دوری از خانواده، بستگان، دوستان، شهر، مواجهه با فرهنگ های مختلف، استقلال طلبی و سبک زندگی جدید جهت تعامل با دیگران همراه است. بدیهی است ورود به مرحله جدیدی از زندگی و دوری از عوامل دلبستگی قدیمی، گاهی موجب پدید آیی علائمی مثل احساس تنهایی و اندوه، بیقراری، بیخوابی، انزوا و گوشه گیری شده که اصطلاحا آن را درد غربت یا ( home cick) نیز می نامند، این درد ناشی از توانایی فرد در سازگاری با محیط جدید می باشد. امیدواریم که این مطلب از مجله سرگرمی ایرونی سنتر دانشجویان را بهتر با شرایط جدید روبرو کند.

۱_ استقبال از تغییر: 

لازمه رشد‌ و ترقی، نهراسیدن از تغییرات است. تغییر می تواند به عنوان محرک برانگیزاننده مغز انسان برای یادگیری بیشتر و گسترش دامنه فکر و اندیشه عمل کند. بر این اساس انسان سالم در محیط زندگی خویش ایجاد تغییر می کند و همواره در جستجوی کشف تجربه های تازه می باشد. چنین فردی از تنش ناشی از تغییر نمی هراسد زیرا به درستی می داند که تنها از طریق همین تغییرات و تجربه هاست که می تواند به رشد و تعالی برسد. این فرد به استقبال از تغییرات می رود زیرا راه و روش برخورد یا آن را می داند.

۲_ دوست یابی:

غالبأ ورود به دانشگاه همزمان با شروع دوستی های جدید است. هر چه دوستان بیشتری داشته باشیم زندگی شادتری را تجربه خواهیم کرد زیرا در مواجهه با مشکلات، افرادی در کنارمان هستند که با آنان درد دل و یا مشورت کنیم. بنابراین در صورت تجربه دوستی با همسالان نتنها احساس تنهایی نخواهیم کرد، بلکه می توانیم از اطلاعات، راهنمایی ها و حمایت عاطفی آنان بهره مند شویم. گسترش دایره دوستی به منزله گسترش قلمرو خویشتن است. بنابراین سعی کنید همواره در ایجاد دوستی پیش قدم باشید و با پذیرش اختلاف بین خود و دیگران و محدود نکردن دایره دوستی هایتان به همشهری و هم قومی ها هر چه بیشتر بر تعداد دوستان جدید خود بیفزائید. به یاد داشته باشید که هر چه روابط و ارتباطات شما قویتر باشد اثرات مخرب استرس کاهش می یابد.

۳_ حرکت به سمت استقلال و کاهش وابستگی:

گر چه خانواده همواره به منزله یک منبع نیرومند حمایتی اجتماعی تلقی شده، اما این بدان معنا نیست که افراد در مواجه به کوچک ترین مشکل با ولدین تماس گرفته و درخواست کمک کنند. برای از میان بردن این وابستگی و رشد شخصی بهتر است استقلال طلبی تمرین شود. به عنوان مثال ضرورتی ندارد که دانشجویان روز با خانواده خویش تماس تلفنی داشته و یا هر هفته به شهر خود برگردند و باید سعی کنند ارتباط تلفنی خود را با خانواده متعادل کنند. تعادل ارتباط گامی جهت کاهش وابستگی و استقلال جویی می باشد. نباید فراموش کرد که بزرگترین تغییر در زندگی حرکت بسوی استقلال است و اکنون دانشجویان باید بتوانند بسیاری از وظایف که قبلا توسط خانواده انجام می گرفت انجام دهند. دوران دانشجویی این فرصت را می دهد که به تدریج با مدیریت آشنا شده و سرانجام خود و اعمالتان را بپذیرید.

۴_ مقابله سالم با استرس:

استرس به هر چیزی که به افراد فشار می آورد تا دچار ناراحتی، اضطراب و مشکلات روحی و جسمی شوند را شامل می شود. از دعوا گرفته تا تنبیه والدین و کنکور. همزمان با ورود به دانشگاه و ایجاد فضای جدید ناخواسته افراد زیادی دچار این استرس می شوند. این نکته بسیار مهم است که استرس های این دوره از زندگی را شناسایی کرده و از راهبرد های مقابله ای سالم( ورزش، درددل، مشورت، صبر، تلاش، برنامه ریزی، اولویت بندی اهداف، صبر و….) برای رویارویی با هر یک از آنها استفاده کرد. از جمله این راه های داشتن برنامه ریزی، ورزش منظم، انجام دادن تکالیف دانشگاهی و… می باشد.

۵_ عدم تفسیر فاجعه آمیزنشانه ها:

همان طور که قبلا گفته شد هر تغییری در زتدگی استرس زا و مستلزم سازگاری جدید می باشد. از این رو افراد ممکن است در روز ها و هفته های آغازین ورود به دانشگاه دچار علایمی مثل بیخوابی، بیقراری، سردرد، دلتنگی، اضطراب و غمگینی شوند. نباید تصور کرد که در صورت بروز چنین نشانه هایی فاجعه ای رخ داده و حتما باید به پزشک مراجعه کرد. مطمعن باشید که به تدریج، با گذشت زمان و سازگاری با اوضاع جدید این علایم برطرف می شوند. یکی از راه های برون رفت از این مشکل مثبت اندیشی است. مثبت اندیشی و پرهیز از افکار منفی به افراد کمک می ند که توان بیشتری جهت مقابله با استرسها داشته باشند. بنابر این باید سعی کرد هر چه بیشتر دیدگاه مثبت نسبت به زندگی و تغییراتی که اتفاق می افتد داشته باشیم.

۶_ برنامه ریزی:

هر چه برنامه افراد منظم تر باشد، استرس کمتری را تجربه می کنند و سریع تر سازگار خواهند شد. برای افزایش سطح سازگاری و احراز موفقیتهای تحصیلی ضروری است که از همان آغاز زندگی دانشجویی برنامه ریزی کنید زیرا اهمال کاری و به تاخیر انداختن مطالعه می تواند منجر به کاهش عملکرد تحصیلی شده و فرایند سازگاری را با مشکل مواجه سازد. بنابر این باید سعی کرد که برای مطالعه، تفریح، ورزش و سایر فعالیتها به سرعت برنامه ریزی دقیقی ایجاد شود. و سرانجام باید به یاد داشته باشیم که هر محیطی هنجار ها و قوانین خاص خود را دارد به همین دلیل باید توصیه کرد که از همین امروز قوانین و هنجار های محیط تحصیلی خود را شناسایی کرده و سعی شود که افراد با آن سازگار شوند زیرا در صورت سازگاری با محیط جدید، بی شک افراد و دانشجویان از زندگی جدید لذت ببرند.

دیدگاه ها غیر فعال است.