انواع مواد غذایی در طبیعت

اجازه دهید که کمی درباره انواع مواد غذایی موجود در طبیعت صحبت کنیم. مواد غذایی در طبیعت بطور کلی به پنج دسته تقسیم می شوند: ۱_کربوهیدرات ۲_چربی ۳_پروتئین ۴_ویتامین ۵_مواد معدنی. در این مطلب به بررسی این ۵ توع مواد غذایی موجود در طبیعت می پردازیم.

۱_ کربوهیدرات:

کربوهیدرات ها موادی هستند که اساسا از قند خون تشکیل شده اند و کربوهیدرات ها منبع اصلی تامین انرژی بدن ما هستند. زیرا در حالت استاندارد حدود ۵۵% انرژی مورد نیاز بدن ما بایستی از کربوهیدرات ها تامین شود. از سوختن هر یک گرم کربوهیدرات در بدن، ۴ کیلو کالری انرژی آزاد می شود.

انواع کربوهیدرات ها شامل: مونو ساکارید یا تک قندی مثل قند اغلب میوه ها، دی ساکارید یا دوقندی ها مثل شیر و غلات، الیگو ساکارید ها مثل قند در حبوبات، پلی ساکارید های قابل هضم مثل ماکارونی و نان و پلی ساکارید های غیر قابل هضم مثل غشای میوه و حبوبات.

کربوهیدرات ها در نگاه اول بسیار پیچیده هستند اما تنها چیزی که باید بدانید این است که در نهایت در دستگاه گوارش شکسته و به مواد دیگر مثل فیبر تجزیه می شوند. ولی نکته مهمی که در مورد کربوهیدرات ها مهم است این است که باید بدانید کربوهیدرات ها از لحاظ سرعت آزاد کردن قندشان در خون با هم متفاوت هستند و می توانند آثار متفاوتی بر روی بدن شما بگذارند. ببینید وقتی شما کربوهیدراتی می خورید و وارد خون می شود برای این که به سلول ها برسد، هورمونی به نام انسولین ترشح می شود تا قند را از محیط خون پاک کند. حال تگر مقدار قند مصرفی زیاد باشد، انسولین زیادی ترشح می شود و شما پس از مدت کوتاهی دچار گرسنگی می شوید و ناچارید دوباره غذا بخورید. حال اگر این قند زیاد باشد انسولین مجبور است مقداری را نیز در بافت ذخیره کند که چربی می شود و باعث چاقی می شود. بنابراین منبع اصلی تامین انرژی بدن کربوهیدرات ها هستند و بهترین نوع کربوهیدرات ها نیز کربوهیدرات های گلوکز پایین مثل نخود، گوجه، غلات و سبزیجات هستند.

۲_ پروتئین ها:

پروتئین ها مهم ترین نوع مواد غذایی هستند. زیرا در ساخت و ساز های سلول های بدن نقش بسیار مهمی دارند. از طرف دیگر تمام آنزیم هایی که در بدن باعث انجام واکنش های مختلف می شوند از جنس پروتئین هستند. در واقع تمام عملکرد های رشد و ترمیم بدن، توسط پروتئین ها انجام می شود. پروتئین ها از ترکیب اسید آمینه ایجاد می شوند و اسید آمینه ها نیز دو نوع هستند :

۱_ اسید آمینه های غیر ضروری که بدن ما قادر به تولید آنها می باشد.

۲_ اسید آمینه ضروری که بدن ما نمی تواند آن ها را تولید کند و بایستی از طریق غذا به بدن برسد.

از سوختن هر یک گرم پروتئین در بدن چهار کیلوکالری انرژی آزاد می شود . البته ارزش پروتئین ها بیشتر به نقش این مواد در ساخت و ساز سلول ها و آنزیم ها مربوط می شود تا تولید انرژی. پروتئین ها نیز انواعی دارند که به دو بخش حیوانی و گیاهی دسته بندی می شوند. حیوانی شامل گوشت ها و تخم مرغ و گیاهی شامل عدس و حبوبات. همچنین مواد غذایی که باعث افزایش هوش و تقویت ذهن می شوند عبارت اند از : آجیل، کنجد، ماهی، تخم مرغ و لبنیات کم چرب.

 

۳_ چربی ها:

این مواد پر کالری ترین دسته مواد غذایی هستند. از سوختن هر یک گرم از این مواد در بدن حدود نه کیلوکالری انرژی آزاد می شود. چربی ها در ساختار سلول های بدن نقش مهمی دارند. همین طور در ساختن دیواره های سلول ها بخصوص سلول های مغزی نقش دارند. و تنها مواد غذایی هستند که برای مدت طولانی در بدن ذخیره می شوند و در زمان روزه داری و گرسنگی بدن کمبود مواد غذایی را از طریق چربی ها تامین می کند. ولی اگر چربی ذخیره شده در بدن از مقدار معینی بیشتر باشد باعث اضافه وزن و چاقی می شود و مشکلات بسیار زیادی را بهمراه دارد. البته چربی ها فواید و وظایفی دارند از جمله:

  • باعث حفظ دمای بدن می شوند.
  • منبع ذخیره شده انرژی در بدن هستند.
  • در تولید هورمون ها دخالت دارند.
  • در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند.
  • در کنترل فشار خون نقش مهمی دارند.

چربی  ها انواع بسیار مهمی دارند از جمله: چربی موجود در گوشت، روغن های جامد، خامه، غذا های سرخ شده در روغن، امگا۳، روغن زیتون و…

۴و۵_ ویتامین ها و مواد معدنی:

ویتامین ها و مواد معدنی خواص مشابهی دارند. ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انرژی تولید نمی کنند. یعنی بر خلاف ۳ گروه مواد غذایی قبل درون خود انرژی ندارند ولی در بدن باعث انجام واکنش های شیمیایی شده و تسهیل واکنش ها را در پی دارند.

ویتامین ها به انواع مختلفی از جمله: ویتامین ب۱ مثل حبوبات، ویتامین ب۲ مثل ماهی و پنیر، ویتامین ب۵ مثل لبنیات، فولیک اسید مثل سبزیجات، ویتامین ب۱۲ مثل شیر و صدق، ویتامین A مثل موز و هویج که برای چشم خوب هستند، ویتامینC مثل میوه ها از جمله گوجه فرنگی، ویتامینD مثل نور افتاب و ویتامین D که در انعغاد خون تائثیر دارند مثل تخم مرغ و غلات. همچنین به دو نوع محلول در چربی و در آب نیز تقسیم می شوند که K_A_D_E محلول در چربی هستند.

مواد معدنی نیز انواعی دارند از جمله: کلسیم برای استخوانها مثل شیر و ماست، آهن که باعث انتقال اکسیژن می شود مثل ماهی و گوشت، فسفر برای استخوان ها مثل پنیر، ماهی و غلات، روی برای فرایند رشد مثل شیر و جوانه گندم، ید در ساختمان تیروئید مثل نمک و اسفناج، سدیم در تحریک نورون ها مثل مرغ و برگ چغندر و پتاسیم در انتقال پیام های عصبی مثل غلات کامل و چربی.

6 Comments
  1. […] انواع مواد غذایی در طبیعت […]

  2. […] انواع مواد غذایی در طبیعت […]

  3. […] انواع مواد غذایی در طبیعت […]

  4. […] انواع مواد غذایی در طبیعت […]

  5. […] انواع مواد غذایی در طبیعت […]

  6. […] مواد غذایی برای اینکه بتوانند درون سلول بسوزند و انرژی خود را آزاد کنند نیاز به اکسیژن دارند. اکسیژن لازم برای سوختن مواد غذایی از طریق عمل تنفس به بدن ما می رسد. در واقع ما عمل دم را انجام می دهیم و اکسیژن موجود در هوای دمی در آلوئول های ریه ها جذب شده و وارد عروق ریوی می شوند. این اکسیژن توسط گردش خون حمل شده و به تمام سلول های بدن رسیده، وارد سلول شده و در میتوکندری سلول صرف سوزاندن مواد غذایی می شود که نتیجه آن تولید انرژی و مواد زائدی از جمله کربن دی اکسید و… است که از طریق ریه ها و اندام های دفعی بدن دفع می شوند. حجم اکسیژنی که از طریق تنفس به سلول های بدن می رسد، بایستی متناسب با جثه، میزان فعالیت و رژیم غذایی روزانه ما باشد. یعنی بایستی طوری تنفس کنیم که اکسیژن کافی برای متابولیسم غذاهای مصرف شده به بدن ما برسد. برای بدست آوردن اکسیژن کافی است بطور صحیح و اصولی تنفس کنیم. […]

دیدگاه ها غیر فعال است.