نقش تنفس صحیح در یادگیری

مواد غذایی برای اینکه بتوانند درون سلول بسوزند و انرژی خود را آزاد کنند نیاز به اکسیژن دارند. اکسیژن لازم برای سوختن مواد غذایی از طریق عمل تنفس به بدن ما می رسد. در واقع ما عمل دم را انجام می دهیم و اکسیژن موجود در هوای دمی در آلوئول های ریه ها جذب شده و وارد عروق ریوی می شوند. این اکسیژن توسط گردش خون حمل شده و به تمام سلول های بدن رسیده، وارد سلول شده و در میتوکندری سلول صرف سوزاندن مواد غذایی می شود که نتیجه آن تولید انرژی و مواد زائدی از جمله کربن دی اکسید و… است که از طریق ریه ها و اندام های دفعی بدن دفع می شوند. حجم اکسیژنی که از طریق تنفس به سلول های بدن می رسد، بایستی متناسب با جثه، میزان فعالیت و رژیم غذایی روزانه ما باشد. یعنی بایستی طوری تنفس کنیم که اکسیژن کافی برای متابولیسم غذاهای مصرف شده به بدن ما برسد. برای بدست آوردن اکسیژن کافی است بطور صحیح و اصولی تنفس کنیم.

اغلب ما بطور سطحی تنفس می کنیم، یعنی هوا را به قسمت های فوقانی ریه می رسانیم که تنها یک سوم ظرفیت ریه ما را تشکیل می دهد. در نتیجه اکسیژنی که جهت آزاد کردن انرژی در دسترس سلول ها قرار میگیرد کمتر از حد نرمال است. متاسفانه حدود ۹۰% افراد تنفس را بصورت سطحی انجام می دهند. یعنی در هنگام تنفس فقط از قسمت های فوقانی ریه استفاده می کنند و اکسیزن کافی را به سلول های مغزی و عصبی نمی رسانند. در نتیج اغلب اوقات انرژی لازم و کافی در سلول های بدن ایجاد نمی شود که این خود نقش مهمی در کاهش توان یادگیری و قدرت حافظه دارد.

تنفس عمیق دیافراگمی:

برای اینکه از تمام ظرفیت ریه های خود استفاده کنید و اکسیژن کافی را به سلول های خود برسانید باید نفس هایتان عمیق و دیافراگمی باشد. دیافگرام یک پرده عظلانی است که قفسه سینه و ریه ها را از فضای شکم و محتویات آن جدا می کند. در زمان تنفس عمیق که ما فعالانه هوا را به قسمت های تحتانی ریه هایمان هدایت می کنیم، پرده دیافراگم منقبض می شود و در اثر این انقباض پرده ای دیافگرام از حالت گنبدی خارج شده و منقبض می شوند و به این صورت فضای بیشتری برای مسطح شدن ریه ها فراهم می شود که در این صورت دو سوم حجم ریه ها در فرایند تنفس درگیر می شوند. همچنین در تنفس عمیق، هنگامی که طی عمل دم، هوا را وارد قسمت های تحتانی ریه هایمان می کنیم، اگر شکممان به سمت جلو حرکت کند نشان دهنده این است که تنفس دیافراگمی ما صحیح بوده. از دیگر فوایدی که تنفس عمیق دیافراگمی دارد، تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع مواد زائد از بدن می باشد.

طرز صحیح نشستن پشت میز مطالعه:

وقتی که ما عنگام نشستن ستون فقرات خود را صاف نگاه می داریم یا اصطلاحا صاف می نشینیم، قفسه سینه ما در حالت نرمال و مخروطی شکل خود قرار دارد یعنی ریه ها می توانند هنگام دم تا حداکثر ظرفیت خود متسع شوند.

ولی هنگام نشستن اگر ستون فقرات ما خمیده باشد یا اصطلاحا قوز کنیم، این خمیدگی ستون فقرات باعث کاستن از حجم و فشرده شدن ریه ها می شود. این اتفاق باعث می شود اکسیژن گیری به خوبی صورت نگیرد و اکسیژن کافی در اختیار سلول ها قرار داده نشود. عادت کنید که هنگام مطالعه صاف بشینید طوری که ستون فقرات شما در امتداد یک خط راست قرار بگیرد. و مطلب دیگر این است که حتما بعد از ۳۰ تا۱ ساعت مطاله ۱۰ دقیقه استراحت کنید و چند حرکت کششی انجام دهید، و دوباره شروع به مطالعه کنید.

فواید تنفس صحیح دیافراگمی:

  • رساندن اکسیژن کافی و لازم به سلول ها.
  • بهبود یادگیری، حافظه، تمرکز و خواب.
  • برطرف کردن خستگی مزمن بدن.
  • افزایش ترشح اندروفین که باعث شادی و نشاط می شود.
  • جریان انداختن سیستم لنفوی و تقویت سیستم ایمنی.
  • بهبود سوخت و ساز مواد غذایی.
  • دفع اسید لاکتیک و دیگر مواد ناشی از سوخت و ساز بدن.
  • بهبود سوزاندن چربی ها.
  • افزایش سطح انرژی و کاهش سطح مواد زائد.
  • بهبود عملکرد مغز، عضلات و روده ها.

 

1 Comment
  1. […] نقش تنفس صحیح در یادگیری […]

دیدگاه ها غیر فعال است.