جنگنده A_14 night wolf

جنگنده A_14B night wolf یا همان قاتل شب یکی از جدیدترین برنامه های ایالات متحده برای ساخت جنگنده های نسل پنج است. این جنگنده همانند هم سلفانش «A_10 و A_10 A»است که معرف علاقه مندان به مباحث نظامی میباشد،ولی تغییراتی اساسی و بنیادین داشته و به سمت رادارگریزی رفته است و به اصطلاح وارد حیطه نسل پنجمی ها شده است،بدنه و بالها و کلیت طرح چیزی بین«A_10»تاندربولت و«YF_23»میباشد،دماغه،بالها و سکان متمایل که وظیفه هردو سکان عمودی و افقی را باهم انجام میدهد.
همانطور که میدانید رقیب رپتور یعنی«YF_23»در امر رادار گریزی از رقیب بسیار پنهانکارتر بود و رپتور فقط بدلیل انعطاف پذیری بیشتر و مانورپذیری بالا بود که بر این طرح غلبه کرد،از آنجایی که یک پرنده پشتیبانی نزدیک نیاز چندانی به مانورپذیری ندارد میتوان گزینه مناسبی باشد.
موتورها کاملا در قسمت بالایی بدنه قرار گرفته که دیده شدن توسط رادار زمینی را کلا با مشکل مواجه میکند و فقط شاید بتوان گفت توسط رادارهای قدرتمند هوابرد قابل روئیت باشد که در بلوک شرق چنین چیزی هنوز به عرصه نرسیده است.
این پرنده بدلیل تواناییهایش در پنهانکاری و نسل پنجمی بودن میتواند یک اخلالگر قدرتمند در رادارهای دشمن نیز بحساب بیاید،البته اگر در آن خبری از توپ اونجر که ابعاد بسیار بزرگی دارد در دماغه نباشد،گرگ شب میتواند به عنوان لیدر و پست فرماندهی برای اسکادرانهای پشتیبانی نزدیک هوایی باشد و با راه گشایی برای آنها در دل پدافندهای متحرک دشمن که همراه کاروانهای زرهی هستند باشد.
بدلیل رادار گریزی و مدرن بودن تسلیحاتش میتواند سرکوبگر پدافند باشد و راه را برای سایر همرزمانش باز کند، میتواند کابینی فول گلس داشته باشد همانطور که در سایرجنگنده های نسل پنجم دیده میشود،با پهنای بال وسیعی که دارد میتواند سوخت بیشتری را با خود حمل کند و وزن برخاست بیشتری نسبت به سایر هم تیمی هایش داشته باشد،هرچند که بدلیل رعایت مسائل پنهانکاری نمیتواند همانند«A_10»حامل مهمات زیادی باشد مگر در میدان رزم نیازی به رادارگریزی نباشد و دشمن برای پدافند زرهی اش پدافند نسبتا ضعیفی داشته باشد.
در کل گمان نمیرود چنین پرنده ای پا به میدان رزم بگذارد زیرا هزینه بسیار زیادی صرف توسعه طرحی اینچنینی میشود و با وجود جنگنده های فعلی آمریکا با آن توانایی های افسانه ای که دارند اصلا به چنین جنگنده ای نیاز نباشد،همچنان حدود پنجاه فروند جنگنده«A_10»بصورت آماده به خدمت نگه داشته شده اند تا در موقع لزوم پا به میدان بگذارند و قاتل تیپهای زرهی دشمن باشند.

1 Comment
  1. LORD__SBH
    LORD__SBH کاربر می‌گوید

    جنگنده A_14B night wolf یا همان قاتل شب

    هاه؟؟نایت ولف میشه گرگ شب قاتل شب چی میگه؟؟ناموسا هاه؟؟

دیدگاه ها غیر فعال است.