نقش صبحانه در یادگیری دانش آموزان

طبق آمار ۳۰% دانش آموزان و دانشجویان بدون خوردن صبحانه منزل را ترک می کنند. آیا شما هر روز قبل از ترک منزل صبحانه مفصل میل می کنید یا جزو کسانی هستید که تا آخرین لحظه می خوابید و با عجله و بدون مصرف صبحانه به مدرسه یا دانشگاه می روید؟ امیدواریم که جز دسته دوم نباشید ولی اگر به صبحانه اهمیت چندانی نمی دهید و بدون مصرف صبحانه منزل را ترک می کنید لازم است اطلاعات مختصری راجع به اثرات صبحانه روی سلامتی جسمی و روحی بخصوص روی درس خواندن را بدانید. بدن برای انجام فعالیت های جسمی و ذهنی خود نیاز به انرژی دارد که این نیاز بطور عمده از مواد غذایی تامین می شود. پس از مصرف شام در طی مدت زمان خوابیدن به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت به بدن ما غذا نمی رسد که این زمان، بیشترین وقفه میان میان وعده های غذایی سه گانه است. در طی خواب بدن نیاز خود به انرژی را از طریق گلوکز موجود در خون، گلیکوژن موجود در کبد و عظلات تامین می کند. ولی صبح با آغاز بیداری از حالت استراحت خارج شده و نیاز به انرژی دارد بخصوص سلول های مغزی که فقط از قندها به عنوان سوخت استفاده می کند. بنابراین اگر در ابتدای روز یک وعده غذایی کامل نخوریم توانایی سلول های مغزی به شدت کاهش می یابد و شخص احساس خستگی می کند که این فقط بخشی از مضرات خوردن صبحانه است. نکته قابل توجه این است که اثرات نخوردن صبحانه در پسران شدیدتر از دختران خود را نشان می دهد. برای آگاهی شما فهرستی از فواید صبحانه را که به اثبات رسیده ارائه می کنیم:

  1. باعث افزایش ضریب هوشی و قدرت یادگیری می شود.
  2. باعث افزایش تمرکز حواس می شود.
  3. باعث افزایش قدرت خلاقیت و ابتکار می شود.
  4. از بروز خستگی در طی روز جلوگیری می کند.
  5. ریسک بروز افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.
  6. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  7. از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.
  8. از سو تغذیه و پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  9. از بروز اضطراب قبل امتحان جلوگیری میکند.
  10. از کمبود املاح و ویتامین ها در بدن جلوگیری می کند.

یکی از اصلی ترین علل نخوردن صبحانه مخصوصا در دانش آموزان، خواب است. به خصوص آنهایی که شب ها عادت به دیر خوابیدن دارند. صبح ترجیح می دهند بجای صبحانه خوردن بخوابند و در آخرین لحظه به مدرسه و دانشگاه بروند. علت شایع دیگر نخوردن صبحانه تکراری بودن و جذاب نبودن صبحانه است. از علل دیگر صبحانه نخوردن، تنهایی می باشد. برای اینکه میل و رغبت خود را برای صرف صبحانه افزایش دهید باید نکاتی را بدانید که عبارتند از:

  1. شام خود را در ساعات ابتدایی شیب و سبک میل کنید.
  2. شب زود بخوابید تا صبح زودتر پا شوید تا فرصت برای میل صبحانه داشته باشید.
  3. سفره صبحانه را زیبا بچینید و از رنگ هی متنوع استفاده کنید.
  4. سعی کنید دسته جمعی صبحانه میل کنید.
  5. اگر اشتها ندارید با یک لیوان آب پرتغال شروع کنید.
  6. نان تازه اشتها آور تر است و یا نان قدیمی را گرم کنید.
  7. گوش دادن به یک موزیک ملایم صبحانه را اشتها آور تر می کند.

بهتر است صبحانه حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو کالری انرژی روزانه را تامین کندو حاوی حداقل ۳ گروه از ۵ گروه اصلی مواد غذایی باشد هم چنین ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی شامل حداقل ۲۰ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر را دارا باشد. از طرفی بهتر است ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات با گلوکوز اندکس پایین میل شود که این مجموعه باعث می شود قند خون شما برای مدت مناسب ثابت بماند و نیازی به مصرف تنقلات بی ارزش پیدا نکنید. حال برای آنکه الگوی مناسبی از وعده صبحانه داشته باشیم چند نمونه از ترکیبات غذایی مناسب برای صبحانه را معرفی می کنیم:

  1. نان + پنیر + گردو + چای
  2. نان + پنیر + گوجه و خیار + چای
  3. نان + عدس پخته و کمی آبلیمو
  4. نان + تخم مرغ آب پز + گوجه فرنگی
  5. نان + سیب زمینی + گوجه فرنگی
  6. نان + چند تکه جگر کبابی
  7. نان + کمی کره + عسل
  8. نان + حلیم
  9. نان + لوبیا با آبلیمو
  10. نان + شیر برنج
  11. نان + فرنی
  12. و…….

 

دیدگاه ها غیر فعال است.