نان چرا اینقدر اهمیت دارد؟

نان به شکل های بسیار گوناگونی عملا غذای روزانه تمام جهانیان است به طوری که در گذشته نان را مایه زندگی می نامیدند. در بسیاری از کشورها ۵۰ درصد یا بیشتر کالری مورد احتیاج قسمت های بزرگی از جمعیت با خوردن نان تامین می شود.

هر جا که جمعیت زیادی با درآمدی کم وجود داشته باشد، نان که یکی از ارزان ترین غذا هاست مهمترین یا بیشترین بخش غذای روزانه را تشکیل می دهد. در ایلات متحده آمریکا که سطح درآمد مردم در مقایسه با بعضی از کشورها بالاتر است، قیمت عمده خوراک مردم را غذاهای گران قیمت تشکیل می دهد.

در ایالات متحده آمریکا بطور متوسط فقط چهارده درصد از کالری های مورد احتیاج بدن مردم از نان تامین می شود. اما همین مقدار نان نیز درصد های مواد تغذیه ای زیر را که برای بدن لازم هستند تامین می کند:

پروتئین ۲۰ درصد _ ویتامین ب۱ ۲۶% _ اسید نیکوتینیک ۲۴% _ ریبوفلاوین ۱۴% _ آهن ۳۴% _ و کلسیوم ۱۷%. به این ترتیب و با نگاه کردن به عوامل فوق و ارقامی که برابرشان ذکر شده است متوجه می شوید که نان چرا اینقدر اهمیت دارد.

بیشتر مردم نان سفید می خورند و مردم کم درآمد نیز بیشتر از بقیه مردم نان می خورند. به همین جهت بعضی از دولت ها متوجه شدند که می توانند از طریق نان مقداری مواد مقوی به این قبیل افراد برسانند زیرا در غیر این صورت آنها قادر به تهیه مصرف مواد مقوی نخواهند شد.

اهمیت گندم، آن چنان واضح است که آدمی را از پرداختن به آن بی نیاز می سازد. اگر در تواریخ می خوانیم که فلان حاکم و یا فلان حکیم، مردم را به ذخیره گندم برای مبارزه با قحطیها و خشکسالیها توصیه می کند و اگر یکی از دلایل نجات حضرت یوسف(ع) از زندان و وزیر شدن او، تدبیر خاص وی درباره ذخیره گندم بود، همگی بر اهمیت ویژه و حیاتی این محصول دلالت دارد.

دیدگاه ها غیر فعال است.