همه چیز درباره احضار جن

انسان بالقوه دارای نیرویی است که می تواند با به فعلیت رساندن آن، راه کمال را طی کند و همه موجودات عالم را به تسخیر خود درآورد. او می تواند پس از مدتی ریاضت و انجام کارهای خاصی در زمان معینی، یک یا چند جن را تسخیر کند و از آنان در امور مورد نظر استفاده کند، یا اطلاعات و اخبار به دست آورد. کسب اطلاعات توسط جنیان بسیار آسان تر از انسان هاست. زیرا جنیان به سرعت از مکانی به مکان دیگر می روند و از اوضاع و امور با خبر می شوند. گفته می شود که جنیان قدرت طی الارض نیز دارند.

بعضی از صاحبان علوم غریبه، گاهی برای دستیابی به مراتب و مدارج مهم و اطلاع یابی از امور مخفی، اعمال خلاف شرع را انجام می دهند. از جمله توهین به مقدسات، زیر پا نهادن کتب آسمانی و غیره تا بتوانند توسط شیاطین جن به مقاصد خود دست یابند. ارتکاب چنین اموری موجب خروج از دین و ارتداد است. در تورات آمده است: «به صاحبان اجنه توجه نکنید. به جستجوی جادوگران نپردازید تا مبادا توسط آنان ناپاک شوید، خداوند و خدای شما منم». در جای دیگر از تورات آمده است: «… و کسی که به صاحب اجنه و جادوگران توجه می کند تا آنکه از راه زنا از ایشان پیروی کند، روی عتاب خود را بسوی او گردانیده و او را از میان قومش بر می دارم..» در قرآن مجید آمده است: «آری، کسی که زندگی و زینت دنیا را بخواهد، نتیجه اعمالش را به او می رسانیم و ضرر نمی بیند. اینان در آخرت جز آتش بهره ای ندارند و کردارشان بی ارزش و باطل خواهد بود.» در مورد تسخیر جن در قرآن تنها در آیاتی درباره حضرت سلیمان آمد است که از نعمت های عطا شده به وی، علاوه بر تسخیر بنی آدم، جنیان هم تحت اختیار ایشان بودند. با توجه به اینکه در بین جنیان هم مانند انسان ها، صالح و غیر صالح وجود دارد، امکان دارد که ارتباط با آنان که از صالحان هستند، سبب خیر و اگر از گمراهان باشد، باعث شر باشد. لذا بر سخنان کاهنان نمی توان اعتماد کرد; چرا که ممکن است منابع اخبارشان، راست یا دروغ باشد.

حکم شرعی تسخیر جن یا ارواح:

تسخیر، در لغت به معنی رام کردن و ذلیل و مقهور نمودن کسی یا چیزی است. خداوند آسمان و زمین و تمامی موجودات را مطیع و مسخر انسان قرار داده است و در آیات بسیاری، این نعمت بزرگ را یاد فرموده است. تسخیر به معنای تصرف در نفوس و تسلط یافتن بر ارواح و جن و شیاطین را به خدمت گرفتن در  امور مختلف است. آمده است که اولین کسی که جن و شیاطین را به خدمت خود گرفت و تسخیر کرد، حضرت سلیمان بوده است. برخی عقیده دارند که تسخیر از اقسام سحر است و بعضی آن را غیر از سحر می دانند. عقیده غالب ان است که کسانی از اهل تسخیر که ملتزم به مبانی شرع می باشند و به ترک شهوات نفسانی همت نموده و متوسل به مقام مقدس انبیا و ائمه شده اند، می توانند تسخیراتی داشته باشند. برای مثال می توان به بزرگان و نوادری همانند حضرت آیت الله علامه آقا سید موسی زرآبادی و حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی، کربلایی خلیل ایمانی قزوینی و علامه آقا سید علی قاضی و… اشاره کرد. به لحاظ شرعی از آنجا که دلیل خاصی برای حرمت تسخیر جن وجود ندارد، لذا عده ای از فقها برای آن تفصیل قائلند که هرگاه مستلزم حرام و معصیتی باشد و یا موجب ضرر و اذیت باشد، خواه برای تسخیر کننده و خواه برای تسخیر شونده، در این صورت حرام خواهد بود، وگرنه جایز است. البته آن دسته از فقها که آن را از اقسام سحر دانسته شمرده اند، به طور مطلق، تسخیر را حرام می دانند. دانستن این علم برای علما، واجب کفایی است.

روش های احضار جن:

۱_ قدرت و اراده انسان: این روش مختص به افرادی است که قدم در راه ریاضت و سیر و سلوک نفس بر میدارند. تمونه های آن مانند آیت الله طباطبایی و بهجت می باشند.

۲_ استفاده از برخی دعاها که به آنها عزایم گفته می شود: در این روش باید بسیار مراقب بود. علما بشدت توصیه می کنند که از این روش استفاده نشود زیرا احتمال دارد تا با شیاطین برخورد شود. امروزه فروش این دعاها که بیشتر انها تقلبی نیز هستند در اینترنت رونق گرفته است. همچنین طبق گفته یکی از علمای صفوی این عزایم باید مخفی باشند نه در دست عموم که در این صورت قدرت و کارایی خود را از دست می دهند.

۳_ استفاده از روح کودکان و دیوانگان: این شیوه نیز مختص افراد آموزش دیده و بلد کار است.

علت استفاده از اطفال در احضار ارواح:

گاهی احضار جن از راه خوابانیدن اطفال به دلیل قابلیت های روح پاک ایشان یا کمتر بودن موانع و علایق در آنها، انجام می دهند. شخصی می گفت: طفل بودم، یادم می آید کسی را آورده بودند که دعایی کند و یا از جن و روح سوال کند که به من گفت: در کاسه ای که در آن آب است، نگاه کن یا گوش کن! و من گوش کردم و شنیدم در کاسه سر و صدایی است. (در محضر یهجت، ج۲، ص۵۸٫)

نظر آیت الله کشمیری درباره تسخیر جن:

از حضرت آیت الله کشمیری نقل می شود که ایشان فرمودند: از کسی که تسخیر جن داشت، پرسیدم نظر آنان نسبت به من چطور است؟ گفته بود اجنه می گویند ما ایشان را دوست داریم، اما چون احتمال ترس می دهیم نزد ایشان نمی آییم.

ایشان برای تسخیر، سوره ای از قرآن را با عددی خاص نقل می کردند، ولی نوعا از تسخیرات نهی می نمودند و می فرمودند: عوارض دارد، اگر انسان در راه رسیدن به خدا تلاش کند و به مقام ملکی نائل آید، همه تابع او می شوند.

از حضرتش سوال شد: شما اجنه را دیده اید؟ فرمود: بارها در نجف و ایران دیدم و از جمله نقل می کردند که روزی در حیاط منزل در قم نشسته بودم که یکی از جنیان با هیبتی ترسناک نزدم آمد و مطلبی را گفت و بعد هم غایب شد.

ایشان درباره دارندگان تسخیرات می فرمودند: نوعا زندگی شان خوب نیست و به نکبت می افتند، بهتر است انسان با تقوا و مجاهدات به جایی برسد که خود بتواند مسائل و امور پنهان را بفهمد و ببیند.

1 Comment
  1. hulk کاربر می‌گوید

    ادمین کلیت نظر خودتون راجب این مسائل چجوری هست ؟
    این ها رو باور میکنید ؟

دیدگاه ها غیر فعال است.