مقایسه جنگنده قاهر و جنگنده شاهین شب f117

از مهمترین و تاثیرگذارترین پرنده های بال دلتای جهان،اف۱۱۷ شاهین شب می باشد. شاهین شب طی جنگ خلیج فارس (۱۹۹۱) تنها ۲٫۵ درصد از هواگردهای شرکت کننده در جنگ را تشکیل میداد ولی ۴۰% اهداف راهبردی را هدف قرار داد. این پرنده در هفته اول تنها پرنده سرنشین دار بود که بر فراز بغداد حاضر میشد که گفته میشد بعد از مسکو مستحکم ترین پدافند جهان شرق را در آن دوران داشت. در جنگ سال ۱۹۹۹ در یوسگلای حتی تعدادش کمتر بود کمتر از ۱٫۱ % نیروی ها را تشکیل میداد ولی باز بیش از ۳۵% اهداف راهبری را هدف قرار داد.

این پرنده ۱۶۰۰ هدف را طی ۱۳۰۰ پرواز در عراق مورد هدف قرار داد و حدود ۹۰۰پرواز در یوگسلاوی داشت . این پرنده نسل اول پنهانکارها بود که در دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت و در سال ۱۹۸۱ پرواز کرد و طی دو جنگ ارزش خود را نشان داد و بدون هیچ پشتیبانی و جمینگ الکترونیک و یا موشک ضد رادار بر فراز پدافند پرواز کرد
تنها ۵۹ فروند اف۱۱۷ ساخته شد. یکی از انها در یوگسلاوی بر اثر اتش یک سام۳ سرنگون شد. علیرقم جنجال های که بر سر این ماجرا شد ولی اگر به شکل دیگری به این داستان نگاه کنید چیزی دیگر را میبیند. انهدام یک فروند آنهم در شرایطی که هزاران پرواز جنگی بر فراز پدافند انجام داد چیزی از ارزش ان کم نکرد و چیزی به اعتبار سام۳ نیفزود زیرا دیگر تکرار نشد زیرا باز اف۱۱۷ بر فراز یوگسلاوی در ادامه جنگ پرواز کرد و بعد نیز در عراق در سال ۲۰۰۳ پرواز کرد
شاهین شب اولین پنهانکار رزمی جهان بود و با در نظر گرفتن تعدادش ، فوق العاده عمل کرد و راه را برای پنهانکارهای بعدی باز کرد. قطعا اگر پرنده خوبی نبود و ارزش خود را نشان نداده بود امریکا پنهانکار های بعدی را نمی ساخت و یا چین و روسیه به دنبال نمونه های مشابه نمی رفتند

شاهین شب و قاهر هر دو سری اول پنهانکارهای کشور خود می باشند. ماموریت هر دو پرنده بزن،در رو، نفوذ می باشد هر دو پرنده در نسخه های اولیه از موتور جی۸۵ استفاده کردند. در ادامه شاهین شب از موتور اف۴۰۴ که روی هورنت هم نصب هست استفاده کرد و احتمالا در قاهر هم موتور نیمه سنگین آر.دی۳۳ استفاده بشود. شاهین شب فاقد رادار بود که در ماک آپ اولیه قاهر هم راداری تعریف نشده بود اما در نسخه تاکسی شده با توجه به رادوم احتمالا دارای رادار بسیار مناسبی خواهد بود. کانوپی هر دو پرنده به شکل شکسته طراحی شده تا امواج راداری را منعکس نکند و البته دید خلبان در شاهین شب محدود و در قاهر کامل می باشد.
.
بدنه هر دو پرنده کاملا با مواد پنهانکار پوشیده شده که در نسل های بعدی پنهانکارها چنین اتفاقی نمی افتد و فقط بخش هایی از بدنه را با مواد جاذب رادار پوشش می دهند. شاهین شب یک پرنده بال دلتا می باشد که برای پرواز باند بلندتری احتیاج دارد و برعکس قاهر که از باندهای کوتاه هم قابل پرواز خواهد بود. قاهر قابلیت پرواز در ارتفاع پست را دارد اما شاهین شب در این مورد ضعف دارد. ورودی هوای هر دو پرنده روی بدنه قرار دارد. هر دو پرنده از محفظه داخلی حمل تسلیحات بهره می برند.

یکی از مطالبی که درباره قاهر مطرح هست سرعت این پرنده می باشد که باعث حدس و گمانه زنی های زیادی توسط تحلیل گران شده است. برخی اساتید به جهت حجم بال های قاهر، احتمال می دهند این پرنده مثل شاهین شب، مادون صوت باشد اما این مطلب توسط بعضی تحلیلگران رد می شود. کاناردهای قاهر تا قسمت خمیدگی بالها امتداد دارد و تا قسمت ایرفویل بالها را هم پوشش میدهد که این مطلب میتوانند در کاهش استرس و فشار وارده بر بالها خصوصا در سرعت های بالا نقش آفرین باشد. در بخش خروجی پیشران هم برخی اساتید معتقدند که با توجه به شکاف های موجود در قسمت نازل و همچنین فاصله بین دیواره محفظه موتورها تا نازل، شاید این مسئله برای خنک سازی گازهای خروجی باشد.

اما تحلیلگران احتمال می دهند در نمونه تاکسی شده این فضا تعریف شده و در آینده ممکنه جای خودش را به پس سوز بدهد در نتیجه قاهر را یک پرنده مافوق صوت می دانند. کما اینکه فرضیه خاص تری نسبت به قاهر بوجود بیاید.

به تصاویر بالا دقت کنید، منتقدین معمولا به بال جنگنده قاهر ایراد می گیرند که در ادامه مطالب توضیحاتی درباره آن خواهیم داد. بسیاری از دوستان تحلیل گر اشاره داشتند که این طراحی برای پرواز در ارتفاع پست مناسب می باشد. پرواز در ارتفاع پست برای یک جنگنده پنهانکار مصونیت بیشتری در برابر پدافند هوایی دشمن ایجاد می نماید و میتواند ضعف پنهانکاری در برابر رادارهای با طول موج بلند را تا حدودی پوشش دهد
.
پرواز در ارتفاع بسیار پائین بهره گیری پدیده «اثر_سطح» است که در صورت داشتن بالها و بدنه ای با طراحی مناسب برای بهره گیری از این پدیده میتوان با استفاده از این پدیده نیروی لیفت را افزایش داد که این خاصیت در جنگنده هایی با نیروی پیشرانش پائین میتواند مورد توجه قرار گیرد و به این ترتیب حداکثر وزن برخاست جنگنده را افزایش دهد.همچنین هواگردهای اثر سطحی بر خلاف هواگردهای متعارف در ارتفاع پست سوخت کمتری مصرف مینمایند که این به معنی افزایش برد جنگنده میباشد.

پرواز در ارتفاع پست و نصف دهانه بالهای هواپیما موجب ایجاد یک توده هوا در زیر بدنه و بالهای هواپیما شده و فشار زیر بالها و نیروی لیفت افزایش می یابد و در اثر آن هواپیمای اثر سطحی با شناور بودن بر روی این بالشتک هوا با مصرف سوخت کمتری نسبت به سایر هواگردها میتواند پرواز کند.
در ادامه باید گفت که در میگ۳۱ دی از طراحی بالچه های مثلثی در نوک بال برای پرواز با ثبات در ارتفاع بالا استفاده شد، پرنده فاکس هاند دی برای شلیک موشک های ضد ماهواره طراحی شده بود و ظاهرا استقاده از این طراحی بال ،به پرنده اجازه شلیک موشک سنگین در زاویه حمله را می داد. هرچند پرنده های دیگری مثل بوئینگ برد آو پری هم چنین طرح هایی داشتند.

 

همچنین بخوانید:

پیش به سوی جنگنده نسل شش
جنگنده A_14 night wolf
مقایسه جنگنده شفق ایران و تندر پاکستان

دیدگاه ها غیر فعال است.