سوالاتی که باید در انتخاب پزشک خود بپرسید

در گذشته زمانی که شما دنبال پزشک خود می گشتید، اولین سوالی که می پرسیدید این بود: «کدام پزشک خوب است؟» حال، اکثر اوقات سوال که مطرح می شود این است: «کدام پزشک طرف قرارداد با بیمه من است؟» این سوال انتخاب پزشک را پیچیده تر می کند. سوالات اصلی که شما باید در انتخاب پزشک بپرسید عبارتند از:

آیا پزشک مورد نظر صلاحیت لازم را دارد؟

در مورد سابقه پزشک خود جستجو کنید: وی کجا و کی در رشته پزشکی تحصیل کرده، آیا دوره تحصیلات تکمیلی را گذرانده، آیا دارای بورد تخصصی هست، وی عضو کدام یک از انجمن های پزشکی است، با کدام بیمارستان ها کار می کند. اگر مورد خاصی را در نظر دارید، مهارت پزشک بالقوه خود را به آن زمینه سوق دهید. شما همیشه می خواهید بدانید که آیا پزشک شما قبلا با موراد زیادی شبیه مورد شما سرو کار داشته است یا نه.

آیا پزشک مورد نظر ارتباط خوبی با بیمار برقرار می کند؟

مستبد بودن و خود رأیی خصوصیت خوبی برای هیچکس نیست، بخصوص برای پزشک. هرگز هرچه پزشکتان می گوید انجام ندهید; به صرف اینکه او این دستور را داده است. دانستن این نکته که پزشک شما به نظام ارزش گذاری و معیار های شما معتقد است، بسیار حیاتی است. اگر اولین معیار شما برای مقابله با بیماری، اقداماتی در جهت پیشگیری از بروز بیماری است، که امیدوارم همینطور باشد، مطمئن شوید که پزشکتان با این فلسفه بنیادی اولیه مشکلی ندارد و در جریان کار، در جبهه مخالف شما قرار نمی گیرد.

آیا می توانید از عهده هزینه خدمات پزشک مورد نظر برآیید؟

هزینه عامل تعیین کننده ای است، آنرا دست کم نگیرید. خدمات درمانی هرگز کم هزینه نیست، و برای اکثریت مردم، این به معنای صرف قسمت اعظمی از دارایی خانواده است. فقط به همین دلیل، شما باید میزان هزینه خدمات پزشکی خود را بدانید. مطمئن شوید که پزشک شما، به راحتی و بدون هیچ مشکلی، دلایل خود را برای تجویز آزمایش ها و اقدامات بخصوص با شما در میان می گذارد و به این طرق شما مطمئن خواهید بود که از روش درمان خود و از اهمیت خدماتی که از آن ها بهره مند می شوید، درک درستی خواهید داشت.

پزشک مورد نظر چقدر برای شما وقت می گذارد؟

لطفا به خاطر بسپارید که مهم ترین محصولی که شما از پزشک خود خواهید خرید، زمان است. زمان مهم تر از آزمایش ها، روش های درمان یا داروهاست، زیرا زمان است که به شما این امکان را می دهد که آگاهی و درک درستی از شرایط خود به دست آورید. در این واقعیت که زمان پزشک شما هم مثل همه چیز های دیگر، هر چه بیشتر و بیشتر محدود شده است، هیچ شکی نیست. ولی میزان زمانی که پزشکتان به شما اختصاص می دهد، عاملی است که می تواند باعث رضایت یا نارضایتی شما از خدماتی شود که به شما ارائه شده است. یک روش برای فهمیدن اینکه پزشکی چگونه از زمان استفاده می کند، این است که از وی بپرسید، بطور معمول، وی در هر ساعت چند بیمار را ویزیت می کند. در صورتی که این تعداد بیش از چهار نفر باشد، این به معنای آن است که وی وقت کافی برای شما نخواهد داشت.

پزشک مورد نظر چقدر قابل دسترسی است؟

پیش از هر چیز، بفهمید که برای گرفتن وقت ملاقات معمولی از پزشکتان احتمالا چقدر باید منتظر بمانید و همچنین، برای معاینه بدنی، از چند روز قبل باید وقت بگیرید. قانون کلی این است که برای گرفتن وقت ملاقات لازم نیست بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از آن و برای معاینات بدنی هم از یک ماه قبل اقدام کنید. اگر مدت زمان انتظر در هر یک از این موارد بیش از این طول بکشد، پزشک مورد نظر بیش از حد درگیر است، کاری دارد یا نیاز به همکار دارد یا تعداد بیماران همیشگی او بیش از حد زیاد است. اجازه ندهید که چنین اتفاقی برایتان بیفتد.

چقدر با پزشک مورد نظر راحت هستید؟

شاید دوست داشتن پزشکتان ضروری نباشد، ولی مطمعنئا مفید است. در شرایط سخت و در جریان درمان، اتفاقات بسیاری ممکن است رخ بدهد و اگر شما به دنبال یافتن کمکی برای حل مشکلات خود برآیید، داشتن رابطه شخصی خوب و قوی با پزشکتان خیلی به شما کمک می کند. پزشک شما باید در مورد هزینه های احتمالی کاملا رک و راست و صادقانه به شما پاسخ دهد. پزشک خوب، چیزی برای پنهان کردن ندارد و همچنین هنگام صحبت با شما در خصوص بعد اقتصادی قضیه یا خدمات درمانی ای که قرار است به شما ارائه دهد، دستپاچه نمی شود.

اکثر افراد برای پیدا کردن دکتر جدید، به گفته های اطرافیان توجه می کنند. خویشاوندان و دوستان در حکم شبکه های اطلاع رسانی هستند و می توانند به خوبی نشان دهند که کدام دکتر مناسب شماست. اگر با گفته های آنها به جایی نرسیدید، با جامعه پزشکی استان یا بیمارستان محل خود تماس بگیرید و نظر آنها را بپرسید. و اگر بطور ناگهانی با مشکلی مواجه شدید، و به این نتیجه رسیدید که احتیاج به پزشک دارید، گاهی یک پزشک رزیدنت (پزشک عمومی که در حال گذراندن دوره تخصص است) در بخش اورژانس هم می تواند شما را در جهت درستی سوق دهد. این اشخاص معمولا به اندازه بهترین دکتر های مرکز شهر اطلاع و آگاهی دارند. اگر به بیماری خاصی دچار هستید، مثل بیماری پارکینسون، مرض قند یا بیماری های قلبی، سازمان خدمات محلی شما باید اسامی پزشکان عمومی دارای صلاحیت کافی را در اختیار شما قرار دهد. آن طور که آمار و ارقام نشان می دهد، ممکن است در این میان تعدادی از تصمیم هایی هم که میگیریم غلط باشند. همه اشتباه می کنند، ولی اشتباهی که پزشک مرتکب می شود ممکن است وضعیت بحرانی ایجاد کند. پس با انتخاب درست، جلوی این حوادث را بگیرید.

 

همچنین بخوانید:
سه راهکار قدرتمند برای کمک به شما در داشتن عمری طولانی
پزشک ها این مواد غذایی را استفاده نمی کنند
استانداردهای زیبایی از نظر پزشکان
نخستین پزشک چه کسی بود؟

دیدگاه ها غیر فعال است.