۱۰ رمز دستیابی به یک زندگی طولانی و سالم

چه می شد اگر فقط می توانستیم چشمه آب حیات را پیدا کنیم و از آن بنوشیم تا برای همیشه جوان بمانیم. ولی، از آنجا که بعد از هزاران سال جستجو، هنوز کسی آن را پیدا نکرده، زمان آن رسیده که با واقعیت رو به رو  شویم و در روند پیر شدن، هر چه را که می توانیم، تحت کنترل خود بگیریم. در ادامه به ۱۰ نکته اشاره می کنیم که به شما کمک می کند روند پیر شدن خود را در کنترل خود داشته باشید.

۱_ طراحی نقشه ای مختص خودتان در مسیر زندگی

پیر شدن، یک پیشگویی صادقانه است. با طراحی نقشه ای مختص خودتان، مقصد و راه رسیدن به زندگی سالم و طولانی را تعیین می کنید. بدون برنامه ای مشخص، احتمال آن هست که وقتی با موانع غیر منتظره ای در طول راه برخورد کنید، از مسیر خود منحرف شوید. در این صورت، نتنها سفر زندگی شما کوتاه تر از آنچه باید خواهد بود، بلکه مناظری هم که در طول مسیر می بینید چندان خوشایند نخواهد بود.

محیط اطرافتان در اختیار شماست، پس کنترل آن را در دست بگیرید. زندگی را باید فعالانه و پر جنب و جوش و مؤثر زیست، نه بصورت منفعل و بی اراده و در حالت تسلیم. مسیر ها را باید تعیین کرد، نه اینکه پذیرفت. شما همه جا حق انتخاب دارید. قربانی نباشید. این ممکن است گاهی هولناک باشد، ولی شما از عهده اش بر می آیید. شجاعت و برنامه ریزی مؤثر، اولین رمز دستیابی به یک زندگی سالم و طولانی است.

۲_ از فرصت های زندگی استفاده کنید و از دستش ندهید

قسمت اعظم بدن شما از بافت هایی تشکیل شده که به شما امکان حرکت می دهد. باید از ماهیچه ها و استخوان هایتان استفاده کنید. شما باید یک برنامه ورزشی داشته باشید _ آن هم نه فقط برای تعطیلات آخر هفته، یا زمانی که جوان هستید، یا زمانی که به تعطیلات می روید. از دستگاه های حرکتی بدنتان هر روز استفاده کنید. برای جوانان ورزش کردن اختیاری است، برای پیر ها ورزش کردن الزامی است. همچنین به یاد داشته باشید که چهار نوع تمرین بدنی وجود دارد.

  • تمرینات بدنی اکسیژن زا: این نوع تمرینات توان بدن شما را در رساندن اکسیژن به سلول ها، افزایش می دهد و به سوختن مواد غذایی در آنها کمک می کند.
  • تمرینات قدرتی: بازو یا رانی که در یک قالب گچی قرار داشته باشد، به سرعت دچار چین و چروک می شود. همین امر در مورد استخوان ها و ماهیچه ها هم صادق است. وقتی شما هفت ساعت در روز بدون ورزش کردن پای تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر بنشینید، آنها ضعیف می شوند. اگر آرزو دارید که روزی بتوانید نوه هایتان را بغل کنید، حتماً باید تمرینات خاص تقویت عظلات را انجام دهید.
  • انعطاف پذیری: با بالا رفتن سن، این خطر پیش می آید که بدنتان خشک شود. مفاصل خود را دائما روغن کاری و در برابر کشش جاذبه مقاومت کنید. با بالا رفتن سن شعار شما باید این باشد: «یک علامت تعجب باش، نه یک ویرگول.» با قوی و انعطاف پذیر ماندن، قامت خود را راست نگه دارید و قوزی نشوید.
  • تعادل خود را حفظ کنید: پیری ممکن است تنظیم قطب نمای درونی بدن شما را به هم بزند. با حرکات تعادلی، قطب نمای درونی خود را تنظیم نگه دارید و وضعیت بدنی تان را در حالتی منظم و پایدار حفظ کنید.
۳_ خوب خوردن برای خوب زیستن

اگر شما برای سوخت اتومبیل خود از بنزین نامرغوب استفاده کنید، ماشینتان نمی تواند زیاد راه برود. به همین ترتیب اگر باک بدنتان را هم با مواد غذایی بیخود و مزخرف پر کنید، وقتی در مسیر زندگی گاز بدهید، بدنتان نمی تواند خوب و سرحال پیش برود. ترجیح دادن غذاهایی با تعداد کالری های زیاد و کالری های بد کار آسانی نیست. برای اینکه خوب زندگی کنید، خوب بخورید و از مصرف کالری های خالی و غذا های کنسرو شده اجتناب کنید.

۴_ استراحت به میزان کافی

آن سبک از زندگی که در آن «همه چیز عجله ای و هول هولکی» انجام می شود، زمان بسیار کمی برای استراحت باقی می گذارد. به نظر می رسد که تردمیل زندگی، دائماً در حال سریع تر شدن است و به مرور زمان، فرصت کمتری برای استراحت و تفریح ما باقی می ماند. نداشتن استراحت کافی منجر به ایجاد اضطراب می شود و اضطراب هم عنصری فعال در ایجاد بسیاری از بیماری هاست. بهترین داروخانه خودتان هستید و داروی درمان این مشکلات نزد شماست. به بدن و ذهن خود، فرصت کافی برای استراحت و آرامش بدهید.

۵_ شرکت در فعالیت های اجتماعی

استفاده کردن از امکانات و از دست ندادن آن ها، به همان اندازه که در مورد بدن صادق است، در مورد ذهن و روح هم صدق می کند. در محیط اطراف خود فعال و مؤثر و هشیار باشید و تمایل به کناره گیری را از خود برانید، هیچ قرصی نمی تواند جایگزین انگیزه مشغول شدن با خانواده، جامعه و دوستانتان شود.

سن نباید تعیین کننده زمان بازنشستگی شما باشد، کار کردن واقعاً برای سلامتی مفید است. شما فقط زمانی باید بازنشسته شوید که یک فعالیت جایگزین داشته باشید که به همان میزان در شما ایجاد انگیزه کند و فرصت و امکان ادامه رشد و فعالیت را برایتان فراهم آورد. بررسی های متعدد نشان می دهد افرادی که مشغول به کار باقی می مانند، بیشتر عمر می کنند و هر چه این مشغولیت صمیمی تر باشد، توانایی آن برای طول عمر بیشتر خواهد بود.

۶_ خوش بین باقی ماندن

طرز نگرش «من می توانم» در زندگی به شما کمک می کند که یک زندگی سالم و طولانی داشته باشید. خوش بینی نتایج خوبی در پی دارد. خوش بینی برای اینکه دنیا را بهتر بسازید، انرژی لازم را به شما می دهد. بدبینی مجالی برای پیشرفت و بهبود نمی دهد. این شمایید که انتخاب می کنید نیمه خالی لیوان را ببینید،یا نیمه پر آنرا. اگر نیمه پر لیوان را ببینید، بیشتر عمر می کنید.

۷_ معنا دادن به زندگی

از آنجا که هر آدمی منحصر به فرد است، این شمایید که باید تصمیم بگیرید که یک زندگی پر معنی از نظر شما چگونه زندگی ای است. پیدا کردن معنای زندگی، مسئله ای شدیداً شخصی است. معنای زندگی، قابل بخشیدن، قابل انتقال یا موروثی نیست. من نمی توانم در این باره پاسخی به شما بدهم، اعضای خانواده تان، روحانی محله یا رئیستان هم نمی تواند پاسخ شما را بدهد. یک سبک زندگی که از نظر یک نفر پر معنی است، ممکن است برای یک نفر دیگر بی معنی باشد. شما باید این تعریف را با تجربیات شخصی تان خلق کنید.

۸_ کنترل امور در دست خود نگه داشتن

کسانی که بییش از همه مسئول طول عمر و کیفیت و نحوه زندگی شما هستند، پدر و مادرتان، معلمانتان، پزشکتان یا روحانی محله نیستند. این خود شمایید که کنترل سرنوشت خود را در دست دارید. شما می توانید از طریق روندی فعال و مؤثر، زندگی خودتان را در اختیار بگیرید و طراحی کنید.

اینکه شما تا چه حد بتوانید کنترل زندگی خود را در دست بگیرید، تعیین کننده میزان موفقیت شماست. درست است، شما باید تغییرات زندگی را بپذیرید. در تمام طول مسیر زندگی صورت حساب ها از راه می رسند و کسی غیر از شما نمی تواند آنها را پرداخت کند. این شما بودید که صورت حساب ها را ساختید، شما هم باید آنها را بپردازید.

۹_ با آغوش باز به استقبال مسئولیت رفتن

همه در مورد «حق مردن» صحبت می کنند، ولی در مورد «مسئولیت زیستن» چه؟ مسئولیت عبارت است از ادامه جستجویی فعالانه، برای پیدا کردن معنایی بزرگ تر برای زندگی خود. برای اکثر افراد، این در واقع به منزله تلاشی است که ما برای شکر گذاری از دنیای اطرافمان در مقابل برخورداری از موهبت شگفت آور زنده بودن می کنیم.

مسئول بودن از شخصی تا شخصی دیگر متفاوت است. به نظر یک نفر، مسئول بودن عبارت است از کمک کردن به فرزندان در تحقق خواسته هایشان، و برای یک نفر دیگر فعالیت داوطلبانه برای حفظ محیط زیست به معنای مسئول بودن است. برای یک نفر دیگر هم شاید مسئول بودن یعنی حفظ سلامتی خود با ورزش کردن و تغذیه مناسب.

مسئولیت پذیری بستگی به میزان آگاهی شخصی دارد. یک حیوان یا یک کودک نوزاد هیچ تصوری از مسئولیت پذیری ندارند، ولی هرچه بیشتر یاد می گیریم و تجربه کسب می کنیم، مسئولیتمان هم بیشتر می شود. سالمندان بیشترین مسئولیت را به دوش دارند، چون آنها طی زندگی طولانی خود با عملکرد هایشان روی دنیا تأثیر گذاشته اند.

۱۰_ پیری، بخشی طبیعی از زندگی

پیری یک بیماری نیست که نیازی به درمان داشته باشد، بلکه مرحله ای طبیعی از وجود است. درک این مفهوم، همه تصورات ما را در مورد پیری تغییر می دهد؛ از جمله، نحوه ارتباط ما با پزشکمان. پزشکان باید فرض کنند که نقش یک معلم و یک مشاور بهداشتی را دارند. آنها باید گاهی مداوا کنند، اغلب اوقات تسکین بخشند و همیشه سبب آرامش و آسایش بیماران خود باشند.

وقتی پیرتر می شوید، بیماری های مزمن، تبدیل به مشکلات عمده و غالب شما خواهد شد. بنابراین شما نیازمند قالب ذهنی جدید و روش های درمانی متفاوتی هستید. پزشک شما باید بتواند علایم و نشانه های بیماری را فروبنشاند و عملکرد های طبیعی تان را حفظ کند. داشتن یک پزشک خوب به شما کمک می کند، ولی بهترین دکتر شما درون خودتان زندگی می کند.

 

همچنین بخوانید:
نقش ورزش در سلامتی
در دست گرفتن اختیار حواس با بالا رفتن سن
سوالاتی که باید در انتخاب پزشک خود بپرسید
چگونه بیشترین بهره ممکن را از بیمارستان ببریم؟
سه راهکار قدرتمند برای کمک به شما در داشتن عمری طولانی

دیدگاه ها غیر فعال است.