نقد سریال لوکی، پیروزی های مارول همچنان ادامه دارد

خب بالاخره سریال لوکی هم به پایان رسید. سریالی که عالی بود و اتفاقا پر از سوال. سریالی که ماجراجویی جدید مارول  بود در زمینه ای جدید و اتفاقا خیلی بزرگ سریالی که کاملا غیر قابل پیش بینی عمل کرد و این سنت شکنی او بود که باعث شد تبدیل به یک اثر عالی شود. مارول بار دیگه نشان داد که چرا به این حد از موفقیت و محبوبیت رسیده و شایسته ان است. این سریال با توجه به انتظاراتی که میرفت قطعا بهتر از دو سریال قبلی بود. میشه گفت یک شاهکار بود. استقبال  بیش از انتظار از این سریال نیز از نکات قابل توجه هست به طوری که اپیزود پایانی این سریال به عنوان پربیننده‌ترین اپیزود پایانی مارول در دیزنی پلاس معرفی شد. این سریال با ۱.۹ میلیون تماشا در ۴ روز اول در آمریکا، دو سریال واندا ویژن (۱.۴) و فالکون و سرباز زمستان (۱.۷) را پشت سر گذاشت. ما در این مقاله میپردازیم به نقد این سریال جذاب:


البته قبل از شروع نقد نمرات این سریال در زیر اورده میشود:

IMDB:

قسمت اول: ۸٫۸ از ۲۴,۱۹۳ رای

قسمت دوم: ۹٫۰ از ۲۱,۴۲۲ رای

قسمت سوم: ۷٫۹ از ۱۹,۰۷۰ رای

قسمت چهارم: ۹٫۳ از ۱۹,۷۰۶ رای

قسمت پنجم: ۹٫۱  از ۱۶,۳۲۸رای

قسمت ششم و پایانی: ۸٫۹ از  ۱۵,۶۲۰  رای

و در پایان امتیاز ۸٫۶ از ۱۲۵ هزار رای

Metacritic:

و این سایت از بین ۲۹ نقد نمره ۷۴  را برای این سریال در نظر گرفته است.

Rotten Tomatoes:

قسمت اول: %۹۷ از ۳۵ نقد

قسمت دوم: %۹۴ از۳۶  نقد

قسمت سوم: %۳۸ از ۳۶ نقد

قسمت چهارم: %۸۸ از ۳۲ نقد

قسمت پنجم: % ۹۲ از ۵۲ نقد

قسمت ششم: %۹۲ از ۲۶ نقد

و این سایت نمره ۹٫۴ رو به صورت کلی برای این سریال در نظر گرفته است.


داستان پردازی:

خب یکی از نقاط قوت این سریال داستان پردازی معمایی و غافلگیر کننده است. خب داستان در اپیزود اول یک طرح کلی و دور نمایی از سریال اما نه چندان واضح به ما نشان میدهد که قصد ان بیشتر ایجاد سوال در ذهن مخاطب و تشویق به تماشای اپیزود های بعدی سریال است. خط داستانی سریال در تمام شش اپیزود هیچگاه یکنواخت نمیشه و دقیقا زمانی که همه فکر میکنند که داستان به مکان امن رسیده با یک نقطه صعود در خط داستانی روند داستان دوباره اوج میگیره پس باعث میشه که مخاطب در تمام ۴۵ دقیقه فیلم شوق خاص خودش رو داشته باشه. خب چرا سریال لوکی با سریال های دیگه متفاوته؟ خب چون دید متفاوتی نسبت به روایت داستان داره با پیچش های داستانی ریز یک پیچش داستانی بزرگ رو بیان میکنه و خیلی راحت لحظه لحظه داستان رو مهم جلوه میده. نمیخواد حس بی اهمیتی یک لحظه از داستان به مخاطب منتقل بشه دوست داره ذهن مخاطب رو با سوال های ریز و درشت به چالش بکشه.

به علاوه داستان این سریال  برخلاف داستان دو سریال قبلی کاملا سریع و غیر منتظره به داستان اصلی وارد میشه در صورتیکه در دو سریال قبلی روند ورود به داستان اصلی تدریجی بود و حتی این روند کند باعث خستگی مخاطب میشد. یکی دیگر از نقاط قوت داستان دیالوگ های عالی هست دیالوگ هایی که کوتاه ولی به جا و مناسب هستند و کاملا در عین کوتاهی یک مفهوم کامل رو منتقل میکنند. این از مهارت های دو نویسنده خوب سریال یعنی مایکل والدرون و اریک مارتین است. یکی از ایراد های نادرستی که بعضی افراد به این سریال وارد میکردند پایان مبهم و غیر واضح فیلم بود خب دوستان مارول تازه به فاز جدید وارد شده و این از ویژگی های کاری مارول که در اغاز هر فاز سعی داره داستان رو به هم بریزه و داستان رو مهم جلوه بده و منتظر گذاشتن مخاطب به فیلم های خودش هیجان تزریق کنه. از نکات منفی داستان رابطه لوکی با سیلوی بود انگار که قسمتی اضافه در فیلم بود و به نظرم کارگردان سعی داشت با این کار وفاداری لوکی رو عادی جلوه بده. داستان پردازی قسمت اخر خود یک نقطه مثبت بود و تا حد زیادی به کمیک های کلاسیک پایبند بود.


شخصیت پردازی:

خب همانطور که از اسم سریال مشخصه اولین گام در شخصیت پردازی سریال گسترش شخصیت لوکی است. ابتدا با یک لوکی با همان ویژگی های ایتدایی مواجه میشویم یک لوکی که به دنبال فرمانروایی است ولی به تدریج ابعاد جدیدی به شخصیت لوکی اضافه میشود. لایه های مختلف که هرکدام ویژگی های جدیدی از خدای شرارت رو بیان میکنند و در عین حال یک انسجام خاصی رو با هم دارند. نتیجه این شخصیت پردازی یک لوکی قابل درک تر و ملموس میشود که ما در سریال مشاهده کردیم. ترکیبی از خشم ناشی از شکست، ناامیدی و در عین حال حقه بازی همراه با حس ساده لوحی. خب در این سریال فقط شخصیت پردازی کاراکتر اصلی فیلم نقطه قوت نیست بلکه شخصیت پردازی کارکتر های مکمل و فرعی نیز به خوبی شکل گرفته است. سیلوی یک فرد اسیب دیده که به دنبال انتقام است و در زیر فردی با سن بالا ما یک کودک رنج دیده رو میبینیم که از سازمان ناسازگاری های زمانی کینه به دل گرفته و با تمام وجود به دنبال انتقام هست. موبیوس یک مامور متعهد و البته معتقد به ارمان های سازمان ناسازگاری ولی در عین حال بیانگر اینکه یک چیزی اشکال دارد و انگار که جزئی از سازمان نیست تا اینکه مشخص شد یک واریانت هست که زندگی خودش رو از دست داده.

از هنر های سریال استفاده از چیز های ساده و مهم جلوه دادن انها است مثلا موبیوس یک مامور با تجربه که به جت اسکی علاقه مند است و دیدیم که این علاقه در شخصیت او چطور نمادین شده و حتی اثراتی رو بر جای گذاشته. فیلم گاها سعی کرد که با یک علاقه ساده اثری قابل توجه بر مخاطب خود بگذارد. ویلین فیلم یعنی کسی که بعد از مدت ها ما در قلعه اخر زمان او را دیدیم و او نسخه ای از کانگ فاتح بود. مهم ترین نکته ای که نویسنده ها باید در ساخت این ویلین در نظر میگرفتند این بود که با حضور کوتاه این شخصیت باید یک اثرگذاری بزرگ و البته مهم روی داستان بگذارند که موفق هم شدند. یک ویلین ترکیبی از سادگی اما در عین حال پیچیده، شوخ بودن ولی در عین حال نگرانی و تلخی،  ویلین ولی در عین حال یک شخص خوب و مثبت. همانطور که میبینیم یک شخصیت ساخته شده در حالی که مجموعه ای از تناقضات رو در خود دارد. جمع شدن این همه تناقض در یک شخصیت باعث جالب شدن ان می شود هرچند برای جالب شدن ان دیالوگ های عالی مورد نیاز است که اینطور هم شد. دیالوگ هایی کوتاه و گاها معمایی و مرموز. حضور شخصیت مکملی همچون موبیوس هست که به تکامل شخصیت لوکی کمک میکند و  فیلم با این کار سعی در مهم کردن نقش موبیوس دارد.


بازیگری:

خب افزودن لایه های جدید به شخصیت لوکی باعث سخت شدن بازی در این نقش میشود ولی تام هیدلستون واقعا عالی بازی کرد و به موقع حالت های مختلف رو به اجرا در اورد و از نقاط قوت فیلم بود. تام واقعا یک نابغه بود و بازی عالی او لوکی رو برای هر مخاطبی ملموس تر میکرد. یکی از کار هایی که در اپیزود های مختلف انجام شد سعی در تشکیل تیم های دو نفره بود. مثلا لوکی موبیوس یا سیلوی لوکی در همه ی این تیم ها بازیگران عالی کار کردند و شیمی خوبی بین انها برقرار شده بود. رابطه دوستانه امیخته با طنز ایجاد شده بین لوکی و موبیوس واقعا خوب بود هرچند رابطه بین لوکی و سیلوی از نقاط منفی داستان بود. جاناتان مجورز نیز نقش کانگ فاتح رو عالی بازی کرد و یک بازی به نظرم با عیار بالا رو به نمایش گذاشت.


طراحی صحنه ها :

مارول در چند سال اخیر ثابت کرده که در طراحی صحنه ها و ایجاد محیط های فیلم تبحر داره و واقعا در این زمینه کم کاری نمیکنه و حتی هزینه های بالایی را هم پرداخت میکند. در فیلم های خود برای ایجاد جلوه های ویژه از تکنولوژی جدیدی استفاده میکند که دیزنی قبلا در سریال ماندالورین از ان استفاده کرده بود. صحنه های فیلم چه در اپیزود پایانی و چه در لامنتیس عالی بود و به خوبی ساخته شده بود. طراحی کاستم لوکی  و سیلوی نیز خوب بود و در بعضی موارد طراحان سریال از عنصر سادگی در طراحی های خود استفاده کردند که این سادگی به این طراحی ها چاشنی بخشیده بود. درست مثل طراحی کاستم اولد لوکی  یا طراحی کاستم کانگ فاتح. فیلمبرداری صحنه های اکشن واقعا عالی بود به خصوص اکشن اپیزود اخر بین لوکی و سیلوی که در نوع خود جالب بود. ایجاد صحنه های اخر زمانی و گاه کاملا به کمک تکنولوژی نیز خود به شلوغی صحنه کمک میکند.

خب ما قصد داشتیم در مقاله ای برترین سریال های کمیک بوکی رو رتبه بندی کنیم که در مقاله های بعدی همچین مقاله ای رو مینویسم ولی فعلا در قسمت زیر یک  تصویر از برترین سریال های کمیک بوکی بر اساس امتیاز در IMDB قرار داده میشود.

خب از این هشت سریال پنج سریال مربوط به کمیک های مارول هست یعنی لژیون / دردویل /پانیشر / لوکی / واندا ویژن و یک سریال نیز مربوط به دیسی است یعنی واچمن  که در نوع خود جالب است. با این حال این یک معیار دقیق نیست و ما در اینده در مقاله ای برترین سریال های کمیک بوکی را رتبه بندی میکنیم.


نویسنده: امیررضا قاسمی

10 Comments
  1. Superman
    Superman کاربر می‌گوید

    مقاله عالی بود

  2. Hassan logon
    Hassan logon کاربر می‌گوید

    خسته نباشید درجه یک

  3. Dr.fate
    Dr.fate کاربر می‌گوید

    عالی بود ممنون

  4. King Venom
    King Venom کاربر می‌گوید

    یکی از بهترین سریال های کمیک بوکی حال حاضر بود و پایان راضی کننده ای هم برای فصل اول داشت

  5. King Venom
    King Venom کاربر می‌گوید

    یه سوال نظرتون راجب سریال ماموران شیلد چی هست اونایی که کامل دیدن؟؟؟؟ ایا ارزش دیدن داره؟؟

    1. Doctor strange
      Doctor strange کاربر می‌گوید

      بله ارزش دیدن داره

  6. King-hulk
    King-hulk کاربر می‌گوید

    من ندیدمش ولی قسمت سوم چی داشت که اینهمه نمره پایین گرفته؟؟؟
    با اسپویل هم مشکلی ندارم

    1. کاربر می‌گوید

      میدونم.تک تک قسمتاشم عالیییی بود

  7. […] لوکی امروزه یکی از معروف ترین و پرطرفدار ترین شخصیت های دنیای سینما است. این شخصیت که در واقع یک خدای آسگاردی است، در کمیک های مارول و همچنین در دنیای سینمایی این شرکت کمیک بوکی نیز حضور دارد و در فیلم های بسیاری حضور داشته است. جدیدا هم سریالی از این شخصیت به نمایش در آمده است که نقد های بسیار مثبتی را تجربه کرده است. تئوری های بسیاری حول محور این شخصیت در دنیای سینمایی مارول و سریالش وجود دارد که در ادامه به دیوانه کننده ترین آنها می پردازیم. با ما همراه باشید. […]

  8. […] لوکی امروزه یکی از معروف ترین و پرطرفدار ترین شخصیت های دنیای سینما است. این شخصیت که در واقع یک خدای آسگاردی است، در کمیک های مارول و همچنین در دنیای سینمایی این شرکت کمیک بوکی نیز حضور دارد و در فیلم های بسیاری حضور داشته است. جدیدا هم سریالی از این شخصیت به نمایش در آمده است که نقد های بسیار مثبتی را تجربه کرده است. تئوری های بسیاری حول محور این شخصیت در دنیای سینمایی مارول و سریالش وجود دارد که در ادامه به دیوانه کننده ترین آنها می پردازیم. با ما همراه باشید. […]

دیدگاه ها غیر فعال است.