معرفی بهترین موتور های بازی سازی

سلام کاربران عزیز امروز اومدیم با یک مقاله پر محتوا که امیدوارم اطلاعات اش بدرد تون بخوره. در این نوشتار قراره به معرفی بهترین موتور های بازیسازی در حال حاضر اشاره کنیم و چندتاشون هم بهتون معرفی کنیم. با ایرونی سنتر تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

توجه:دقت کنید این مطلب به هیچ وجه رتبه بندی نیست و هر موتور کارایی مخصوص خودش داره


Unreal Engine

آنریل انجین توسط کمپانی اپیک ( EPIC GAMES) ساخته و پرداخته شده.آنریل انجین یکی از موتور هایی که کمترین نیاز به برنامه نویسی داره ولی برای انجام کاری های دقیق این موتور نیار به برنامه نویسی دارید.تا الان آنریل انجین در ۴ نسخه عرضه شده که قراره نسخه ۵ هم امسال عرضه بشه و چندین دمو با کیفیت هم ازش دیدیدم. آنریل انجین برای طراحی های گرافیکی و البته ساخت بازی بسیار مناسب.استفاده از این موتور رایگان ولی اگر بازی ساختید و منتشر کردید موقعی که به سوددهی رسیدید باید چیزی حدود ۵۰ هزار دلار به کمپانی اپیک گیمز پرداخت کنید. این موتور برای طراحی های گرافیکی هم قابلیت های زیادی داره و یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت بازی های کامپیوتری. نسبت به بقیه موتور ها روی سیستم های ضعیف عملکرد قابل قبولی داره ولی همیشه بهترین عملکرد موتور های بازی سازی بر روی سیستم های قدرتمند.


Cry Engine

این موتور ساخته شده توسط شرکت کرایتک (crytek) است و تا الان سه نسخه ازش منتشر شده. این موتور هم نیاز شدیدی به کد نویسی نداره و میشه بیشتر کار ها بدون کد نویسی باهاش انجام داد. ولی این موتور بیشتر برای ساخت بازی اول شخص ساخته شده و در ساخت بازی های با دوربین سوم شخص عملکرد چندان بهینه ای نداره. (این موضوع میتونید در بازی state of decay ببینید که به وضوع مشخص گرافیک بسیار غیر بهینه ای داره) این موتور برای ساخت بازی های معروفی مثل فارکرای و کرایسیس استفاده شده و موتور بسیار دقیقی برای ساخت جزییات ریز. هرچند همونطور که گفتم برای ساخت بازی های سوم شخص عملکرد مطلوبی نداره. اگر به دنبال ساخت یک بازی شوتر اول شخص هستید بهترین گزینه شما همین موتور.


unity

احتمالا همه شما با یونیتی آشنایی دارید. یک موتور بازی سازی کامل و البته با کمی کد نویسی. یونیتی هر قابلیتی که نیاز دارید در اختیار تون میذاره منتها یک نقطه ضعف بزرگ داره. اصلا عملکرد خوبی در ساخت بازی های کامپیوتری نداره و به همین علت که تقریبا هیچکس با این موتور  بازی کامپیوتری نمیسازه و فقط بازی های موبایلی باهاش ساخته میشه و به واقع عملکرد فوق العاده ای در ساخت بازی های موبایلی داره. شاید بتونیم بگیم بهترین موتور بازی سازی موبایل قطعا این موتور است و احتمالا دیدید که اول بیشتر بازی های موبایلی نماد این موتور ظاهر میشه. به صورت کلی اگر علاقه به ساخت بازی های موبایلی دارید یونیتی بهترین گزینه برای شما است.


RAGE

موتور Rockstar Advanced Game Engine یا به اختصار RAGE موتور اختصاصی کمپانی بزرگ راک استار که در ساخت بازی های بزرگی نظیر GTA و Red Dead با این موتور ساخته شدن و احتمالا از همین جمله میتونید متوجه بشید این موتور چه قدرت عظیمی داره. من توضیحات خاصی درمورد این موتور نمیدم چون ابهت و قدرتش احتمالا تا الان براتون ثابت شده.


Decima

این موتور یکی از انحصاری ترین موتور های لیسته و مالک اش اجازه استفاده ازش نداده.( کلا سونی اگه چیزی ساخت انتظار نداشته باشید با بقیه به اشتراک بذاره) این موتور توسط شرکت گوریلا گیمز که یکی از زیر مجموعه های سونی ساخته شده و بسیار موتور تمیزی. اگر به بازی های ساخته شده توسط این موتور دقت کنید متوجه جزییات وحشتناک در دقت این موتور میشید. تا الان بازی کیلزون شدوفال و همینطور هورایزن زیرو داون توسط گوریلا گیمز با این موتور ساخته شده اند و هر دوی این بازی ها گرافیک عالی داشتن که نشان از قدرت این موتور. البته سونی این موتور در اختیار کمپانی کوجیما کارگردان خلاقی که احتمالا باهاش آشنایی دارید( و اگر آشنایی ندارید این مقاله مطالعه کنید) قرار داده. این موتور یکی از موتور های مورد علاقه منه به خاطر دقت اش در جزییات.


Frostbite

فراست بایت موتور اختصاصی کمپانی عظیم الکترونیک آرتز است. این موتور در سه نسخه عرضه شده است و حاشیه های زیادی در موقع عرضه هر کدام به وجود آمد که اشاره به محدودیت های فراست بایت داشت. این موتور قدرت پردازش بسیار زیادی دارد اما به علت سختی اش در بازی سازی زیاد مورد پسند استودیو های زیادی نیست.( البته به جز استودیو داخلی خود الکترونیک آرتز که سازنده سری بازی فیفا) نمی تونیم بگیم این موتور بازی بد هست اما خیلی خوب هم نیست و فقط برای ساخت بازی های ورزشی خیلی خوبه. البته استودیو بایوور ( سازنده بازی های مس افکت) و استودیو دایس ( سازنده سری بازی های بتلفیلد) از این موتور عالی استفاده می کنند و قدرت این موتور به خوبی نشون میدن.


Fox Engine

حالا میخواهیم شما با موتور اختصاصی کمپانی کونامی اشنا کنیم. این موتور برای ساخت بازی های زیادی در تازیخ شرکت کونامی استفاده شده که از جمله این بازی ها میتوان به سری بازی متال گیر سالید ( Metal gear solid) و سری بازی قوتبالی pes اشاره کنیم. این موتور هم موتور عالی برای ساخت بازی منتها به نظر میرسه کونامی دیگه قصد استفاده از این موتور نداره. چون تنها بازی که دیگه کونامی ساختش پایان نداده بود سری بازی pes بود که از نسخه بعدی قراره با موتور انریل انجین ساخته بشن. ولی امیدواریم کونامی دوباره شروع به ساخت بازی های بزرگ کنه و صد البته با نسخه ارتقا یافته این موتور.

همچنین موتور هایی مثل Forza Tech و id Tech هم وجود دارن که برای ساخت بازی های مخصوصی استفاده شدن. البته قراره از نسخه شخصی سازی شده موتور Forza Tech در ساخت بازی Fable استفاده بشه.

(نویسنده: محمد امید سعادتی)

دیدگاه ها غیر فعال است.