نقد اپیزود هشتم سریال وات ایف: اولتران در برابر واچر

اپیزود هشتم …
مثل همیشه قبل از نقد نمرات این اپیزود رو از سایت ها معتبر بررسی میکنیم:

Rotten Tomatoes: اپیزود هشتم: ۹۳

IMDB: اپیزود هشتم: ۹٫۳ از ۵,۰۰۹ رای

Metacritic: اپیزود هشتم: ۵۸ از ۱۲ نقد

داستان از ریز پلن های مختلفی تشکیل شده بود که هم حس متفاوت بودن رو در خودشون داشتند و هم درصد خلاقیت بالایی در انها به کار گرفته شده بود . اگه فقط بگم داستان دارک بود کافی نیست چون این سریال داستان دارک کم نداشت ولی داستان دارک موفق کم داشت و این اپیزود هم از محدود اپیزود های دارک موفق این سریال بود.

تایم کم داستان اصلا به چشم نمیاد , پلن ها به صورت جداگانه اما منسجم روایت میشن و در اخر به پلن نهایی به موقع و مناسب سرازیر شدن . در این اپیزود دوباره میبینیم که تمایل کارگردان و نویسندگان اضافه کردن استرس و هیجان به عنوان یک چاشنی به داستانه کاری که اتفاقا قبلا هم به خوبی مورد استفاده قرار داده بود . مخاطب رو ملتهب میکنه و فضا رو پرمخاطره جلوه میده .

این اپیزود ایده داستانی پرپتانسیلی داشت و اتفاقا به خوبی از پتانسیل خودش استفاده میکنه , ایده رو استارت میزنه , پرورش میده و در نهایت بسط دادن هدفمند رو به کار میگیره . نتیجه یک پایان بازه که مخاطب رو برا اپیزود بعدی منتظر میزاره .

از ابتدای شروع پخش این سریال , موردی که روی سریال سایه انداخته بود و بار ها خودش رو جلوه میداد نداشتن خلاقیت بود که این اپیزود این قانون رو زیر پا میزاره و در اکثر زمینه های متداول خودش خلاقیت به خرج میده ولی ما شاهد خلاقیت مضاف یا بی هدف هم هستیم مثل شاید هم یه طنز هدفمند باشه ولی مرگ تانوس و نوع انجام ان مثل یک طنز بزرگ ولی خاموش بود که در سکوت مطلق با سرعت انجام شد و سریعا در هیاهوی داستان غرق میشه تا ضربه ای به روند جدی و دارک داستان وارد نشه . طراحی کاستوم ها , لوکیشن ها , طراحی و پردازش پلن ها ی داستانی , روند غیر قابل پیشبینی همگی در خود خلاقیت داشتند . چیزی که به نظر من در اپیزود های قبلی مثل ان دیده نشده بود . در کل ایده داستانی این اپیزود و روند اجرای ان واقعا سخت بود حتی سخت تر از اپیزود چهارم طوری که به نظرممقایسه این دو از نظر کیفیت یک اشتباه محضه . اپیزود هشتم از هر نظر پیچیده تر و سخت تر بود ولی پیچیدگی همیشه به معنی بهتر بودن نیست و این جا است که سادگی اپیزود چهار نسبت به این اپیزود خودش رو بهتر جلوه میده و نمره بیشتری از ان خودش میکنه .

مورد دیگه روند اشنایی هستش که جدیدا بار ها در MCU به کار گرفته شده و اون قوی جلوه دادن کپ مارول هستش . خب بودن شک با توجه به سابقه مارول و برنامه ریزی دقیق ان در فیلمنامه ها و روند های داستانی این اتفاق بی ربط با اینده و حتی شاید نبرد نهایی این سری نباشه یعنی نبردی که در حال شکل گرفتنه و بعد مثل اینفینیتی ساگا در حال تکامل هست ولی فعلا در مراحل اولیه ان هستیم . شاید کارول , تونی استارک بعدی باشه که قرار هست این دفعه با بشکن خودش دنیا رو نجات بده . البته روندی که مارول برای کارول در نظر گرفته بی شباهت با روند تونی نیست و پیداست که قصد اونها ابتدا بولد این شخصیت است . حتی کارول از لحاظ شخصیتی سیر تکامل خودش رو تا اندازه ای طی کرده و باعث تعجب نیست که رهبری اونجرز در اینده MCU به او سپرده بشه چرا که در حال حاظر بهترین گزینه کارول هست . ویژگی های شخصیتی او ترکیبی از غرور تونی و قدرت رهبری همراه با فداکاری استیو هست چیزی که بیشر از هر چیزی یک رهبر رو رهبر میکنه .

شاید یکی از بهترین چیز هایی که مارول در اون هنر و تبهر داره ایستراگ هایی باشه که پارت های مختلف فیلم های خودش قرار میده و این اپیزود هم این ویزگی رو داره. مهم ترین اشاره هم صحنه فداکاری کلینت بود با این تفاوت که این بار قضیه برعکس شده و این کلینت هست که خودش رو فدا میکنه .

شخصیت پردازی , خب ویلین داستان مهم ترین ویژگی های یک اندروید ویلین رو داره . بی تفاوت بودن , نداشتن هیچ احساس خاصی , جاه طلبی , توقف ناپذیر و بی رحم . شخصیت پردازی کلینت هرچند کوتاه ولی خوب بود . یک فرد بی انگیزه که تمام دلایل خودش برای زندگی کردن رو از دست داده و این یعنی یک فرد بی هدف در دنیایی نه چندان اشنا و بی رحم .

بالاخره میرسیم به نمره سایت ایرونی سنتر به این اپیزود: ۹.۱

خب حالا که نقد این اپیزود تمام شد یه سری ایستراگ و تئوری رو هم در ادامه قرار میگیره که فک کنم به یه جورایی به درد بخوره:

خب این جا یه صحنه اشنا است . یه جورایی اشاره به دنیای التیمیت که در اون استیو رییس جمهور شده .

خب این صحنه هم یه اشاره به سپر ردگاردین هست که توی فیلم بلک ویدو دیدیم .

میشه گفت این جا یه اشاره ریز به گالاکتوس هست . بیشتر به خاطر کاری که التران میکنه یعنی بلعیدن یک کهکشان .

این جا هم اشاره به صحنه فداکاری ناتاشا داره با این تفاوت که در این صحنه کلینت خودش رو برای نجات ناتاشا فدا میکنه .

یه سری تئوری هم هست که در ادامه قرار داده میشه :

در پایان این اپیزود وقتی که واچر میبینه توان مقاومت در برابر التران رو نداره یه جورایی دست به فرار میزنه و میاد پیش دارک استرنج . در این جا هم بعد از یک مکالمه کوتاه بین این دو شخصیت اپیزود تمام میشه . شاید اولین سوال این باشه که ما در اپیزود بعدی شاهد تمام شدن این داستان هستیم یا نه ؟ خب طبق اخبار که قبلا هم گفته شد ابتدا قرار بود این سیزن از سریال ۱۰ اپیزود داشته باشه که به دلیل محدودیت های شرایط کرونا به نه اپیزود کاهش یافت و اپیزود بعدی به سیزن دو منتقل شد . و با توجه به عناوین اپیزود های مختلف این سیزن تنها عنوان باقی مونده تونی در برابر گامورا است که به نظر میتونه هیچ ربطی به ادامه این داستان نداشته باشه و روایت ادامه داستان این اپیزود به فصل بعد منتقل شده باشه . ولی این نکته هم وجود داره که برای روایت داستان یونیورس بعدی دیگه واچری وجود نداره که احتمال اینکه ما شاهد ادامه داستان این اپیزود نباشیم رو کاهش میده .

یک تئوری دیگه اینه که به نظر ادامه این اپیزود قرار نیست در این سریال روایت بشه و در واقع ما در فیلم دکتر استرنج مولتیورس اف مدنس شاهد ادامه ان خواهیم بود . تئوری اینه که واچر و دارک استرنج سراغ قهرمان های دیگه میرن تا یک تیم رو برای مقابله با التران تشکیل بدن از طرفی هم التران شاید بیکار منتظر نمونه و با ویلین های دیگه این سریال یعنی شوما گوراث , ایگو و واندا و … متحد بشه . این یعنی مممکنه که ما شاهد یک جنگ در حد مولتیورس هستیم که بین این دو گروه رخ میده.

 


نویسنده: امیررضا قاسمی

31 Comments
  1. محمد اودین سان کاربر می‌گوید

    نقد عالی بود نمره هم خوب بود.بعد پارتی ثور و دارک استرنج بهترین اپیزود بود.

  2. بردیا کاربر می‌گوید

    مقاله ی خوبی بود ممنون

  3. King Venom
    King Venom کاربر می‌گوید

    نقد خوب و کاملی بود و با نمره هم موافقم
    خوشبختانه بعد از دو سه تا اپیزود ضعیف یه اپیزود عالی اومد بیرون انتظاراتم از قسمت آخر زیاده ولی بعید میدونم به فصل دوم منتهی بشه این داستان با توجه به تریلر ها ممکنه ما با یه اپیزود یک ساعته یا همچین حدودایی طرف باشیم در این صورت مثل این اپیزود میتونه هم به داستان گامورا بپردازه هم سریع داستان تهاجم اولتران رو ادامه بده

  4. کاربر می‌گوید

    مقاله بسیار خوبی بود خسته نباشی جناب قاسمی
    نمره من ۹ ، سر یک دهم معامله خراب شد عذر میخواهم 😂😂

  5. Mhd.k
    Mhd.k کاربر می‌گوید

    خیلی باحال بود ولی خدایی بعضی جاها واسه اینکه زمان کمه سریال لطمه میبینه و بعضی چیزا مبهم میمونه مثلا بعد از اینکه اولتران دنیای خودش رو نابود میکنه چطوری یهویی قدرت ذهنیش بیشتر میشه و یهویی میشه چیزی در حد واچر یا حتی قوی‌تر یا مثلا چطوری ویژن حتی قبل از اینکه به شش سنگ دسترسی داشته باشه زمین رو به کل نابود میکنه حتی با وجود اسکارلت ویچ و ثور و هالک خود آیرون من و البته خود اودین هم میتونست دخالت کنه البته که این اپیزود واقعا عالی بود و داستانش هم خیلی خوب بود ولی بازم یه اشکالاتی اینطوری داشت که حالا اگر بقیه اپیزود ها رو هم اضافه کنیم خیلی پیچیده میشه امیدوارم که قسمت نهم یکم تایم رو بیشتر کنن که بتونن کامل داستان رو توضیح بدن

  6. Mhd.k
    Mhd.k کاربر می‌گوید

    ادمین اگه میشه یه کاری کن بشه راحت عکس واسه پروف بارگزاری کرد آخه همش میزنه باید حجم عکس ۵۷ کیلوبایت باشه که خب خیلی کمه

    1. کاربر می‌گوید

      ام اچ دی کی حرف حق رو گفتی یه سری عکس خفن دارم از بتمن نمیتونم بخاطر حجم بیشترش بذارم اومدم بتمن باتون ایونت رو گذاشتم 😂😂

      1. Doctor strange
        Doctor strange کاربر می‌گوید

        دقیقا منم همین طور

    2. بردیا کاربر می‌گوید

      اره.منم مشکلم همینه.ام اچ دی من میدونم پروفایلت چیه.دعا کن ادمین نفهمه

      1. admin
        admin کاربر می‌گوید

        مگه چیه؟

        1. Mhd.k
          Mhd.k کاربر می‌گوید

          چیز خاصی نیست یه پیرمرد خیاط زحمت کشه

        2. بردیا کاربر می‌گوید

          اخه خیلی کمه کلی عکسه خفن هست میوایم بزاریم نمیتونیم

        3. Randall
          Randall کاربر می‌گوید

          گلایه های یک خیاط زحمتکش و بی ادعا 😞😞

    3. admin
      admin کاربر می‌گوید

      چشم. بزودی زیاد میکنیم حجمش رو.
      تصویر پروفایلت رو هم که عوض کردی.

      1. کاربر می‌گوید

        من؟ ای بابا یه باتون ایونت گذاشتیم هنوز عکس های خفن دارم از رییس گاتهام بدلیل ۵۹ کیلوبایت بودن نتونستم رو کنم😂😂😑😑🙄🙄😭 اقا ۲۰۰ کیلوبایت بذارین، ۵۷ کیلوبایت …. ، بزور میرم تو پینترست دنبال فن آرت بتمن که ۵۷ کیلوبایت باشه ….
        بهرحال..

        1. Randall
          Randall کاربر می‌گوید

          حجمش رو کم کن

      2. Mhd.k
        Mhd.k کاربر می‌گوید

        با بدبختی عوض کردیم
        جونم واست بگه خواهر مجبور شدم تیکه تیکش کنم با یه بدبختی هم بدترین کیفیت عکس رو پیدا کردم

      3. بردیا کاربر می‌گوید

        آره خیلی بده.ادمین میدونم اونو دیدی.باید بگم که خیلی چیزا هست که ما نیگیم ولی شما متوجه نمیشی.البته مثال نمیزتم لو نمیدم

  7. ابوالفضل ایروانی کاربر می‌گوید

    خسته نباشید مقاله خوبی بود.
    البته من همچنان به شخصه با منطق های این سریال مخالفم و معتقدم با منطق های دنیای MCU به شدت در تضاده و اینکه حفره های داستانیش هم کم نیست.
    مثلا اینکه ویژن چجوری تونسته کل انتقامجویان رو شکست بده؟!؟! لابد همونجور که مثل کره تانوس با پنج سنگ ابدیت رو از وسط نصف کرد.!! اصلا با این اوصاف ویژن قویترین شخصیت کل MCU میشد ولی در فیلما که … چی بگم.
    موفق باشید.

    1. کاربر می‌گوید

      جناب ایروانی نذارید واقعیت و منطق ام سی یو خوبی و نکات عالی این اپیزود رو پشت خودش مخفی کنه

  8. spider
    spider کاربر می‌گوید

    ممنون بابت مقاله
    راستش چند تا اپیزود قبلی ضعیف بود ولی این یکی خوب منو راضی کرد.

  9. اریس کاربر می‌گوید

    حالا چی شد این ام سی یو از کی رفته توکار انیمیشن

    1. کاربر می‌گوید

      از کی رفته؟ یه چی حدود هشت هفته

  10. Gotham's Knight کاربر می‌گوید

    سلام
    نقد یسیار خوب و عالی بود خیلی ممنون اقای قاسمی.
    اپیزود خوبی بود اکشن عالی طنز خیلی کم و خیلی اپیزود رو دوست داشتم. یسری مشکل داشت مثلا اولتران رو خیلی قوی کردن که با یک اشعه کوچیک دستکش و تانوس رو نصف کزد و طوری اقای استیو راجرز قبلا از دوام تانوس حرف میزدن رو نقص کرد😂
    و طراحی چهره هاکای و بلک ویدو خیلی بد بود اصلا به فیلما و اپیزود ۳ نمیخورد یکم بد بود
    و طراحی و احساسات واچر خیلی خوب بود مثلا فک نمیکردیم بی احساسه و براش مهم نباشه
    نبرد اولتران و واچر هم. خوب بود
    ازش لذت بردم
    نمره خودم =
    ۹٫۵

  11. Gotham's Knight کاربر می‌گوید

    خداییش متا یکم کم نمیده؟ ۵۷ خداییش واس اپیزود ۶ خوب بود حداقل ۸۰ تا ۷۰ براش خوبه

    1. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

      متا : سخت گیر
      راتن : آسان گیر .
      هیچ کدوم عالی نیستن

      1. کاربر می‌گوید

        متا بهتره

        1. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

          بله متا بهتر هست اما متا هم می‌توانست بهتر باشه

  12. ایران کاربر می‌گوید

    عالی بود این قسمت پر از نابودی تخریب ایگو و آزگارد و بقبه سیارات و فکر کنم در آخر کل یونیورس خودشو ترکوند اولتران عالی و محشر بود ممنون از آقای قاسمی نقد درستی بود مثل همیشه 👍👍

  13. کاربر می‌گوید

    اقا متا خداییش خوب میده یعنی عادلانه
    اصن نقد یعنی اگر یک فیلمی ایراد داره تمامشون رو ذکر کن یه چندتا دیگه هم من در أوردی اضافه کن اگر فیلم خوبی بود ایراد بنی اسرائیلی بگیر 😂😂 خداییش دروغ میگم؟؟

    1. محمد اودین سان کاربر می‌گوید

      دقیاقا

دیدگاه ها غیر فعال است.