جوان سازی درختان کهن سال گوجه

در بسیاری از باغات، درخت گوجه و آلو پس از گذشت ۱۰ تا ۱۲ سال بدون توجه به اهمیت هرس، کاری روی آن انجام نمی دهند. بطور کلی گوجه نسبت به هرس سنگین بسیار حساس است و نحمل هرس زیاد را ندارد، از طرفی ایجاد برش روی شاخه ها موجب نفوذ قارچ نقره ای بزرگ به داخل شاخه می گردد و تقریبا تمام انواع درختان هسته سنگی، مانند هلو و گیلاس به این بیماری حساسند. در صورت بروز بیماری باید درخت را سوزاند. به همین جهت بهترین موقع برای هرس و جوان سازی درخت در ماه های تیر و اواخر مرداد است که خطر حمله قارچ کمتر است موکول می کنند.

جوان سازی درختان کهن سال گوجه:

بطور کلی درختان مسن گوجه بخصوص آنهایی که روی پایه پر رشد پیوند شده اند به علت مشکلات رشد و سرعت رشد، مراقبت و مواظبت و هرس به موقع روی آنها انجام نمی گیرد و به فراموشی سپرده می شوند و اینگونه درختان مانند سیب و گلابی و غیره می باشند. بخصوص که درخت گوجه همانند (ژانرهای) pruning به بیماری برگ نقره ای بسیار حساس می باشد و در عین حال گوجه ممکن است با مبارزه به موقع با سایر بیماری ها پاسخ خوب داده و چنانچه تغذیه گیاه بخوبی صورت گیرد و با علف های هرز باغ به موقع مبارزه شود و به موقع شاخه های شکسته و خشک شده بیمار قطع گردد بعلاوه کلیه درختان بیمار و ضعیف در باغ را سوزانده و بجای آن نهال های پاکوتاه و جوان کاشته شود. در هر صورت برای جوان سازی و به حالت اولیه برگرداندن وضع درخت گوجه تقریبا همان روشی است که برای درخت سیب نیز بعمل میاید و در ادامه به آن می پردازیم.

اولین قدم اصلاح وضع خاک از نظر مواد غذایی و از بین بردن علف های هرز و جلوگیری از بکار بردن بیش از حد کودهای خیس و تخمیر نشده و مصرف کودهای آماده که مواد غذایی کامل درخت را دارا می باشد و چنانچه در اطراف تنه درخت گوجه فرنگی انبوه خاک ریخته شده و محل پیوند پوشیده شده که موجب رشد پاجوش اطرف درخت می گردد بخصوص درختهایی که روی پایه پیوند شده اند این عیب بیشتر مشاهده می گردد. چنانچه درخت در منطقه بادخیز باید مورد عمل قرار گیرد، برای جلوگیری از خسارت به ریشه در هنگام باد های شدید، لازم است درخت را از چند طرف مهار کرد.

اولین قدم در راه جوان سازی درخت قطع شاخه های مازاد در اواسط ماههای خرداد تا اوایل شهریور به منظور ایجاد تعادل در شاخه های درخت است. در همان موقع کلیه شاخه های بیمار و خشک شده نیز قطع می شوند. همچنین کلیه شاخه های نابجای پایی درخت را قطع کرده و روی محل قطع کلیه شاخه ها را با چسب پیوند محفوظ می نمایند. در همان موقع نیز کلیه شاخه های اضافی که تاج درخت را پر نموده و مانع رسیدن نور می شود هرس می کنن. سپس مقداری کود گیاهی در خاک اطراف درخ مخلوط می کنند.

در اواسط خرداد تا شهریور سال بعد کلیه شاخه هایی که حالت تعادل درخت را برهم می زند هرس نموده، همچنین پاجوش های جدید و شاخه هایی که در پایین تنه ایجاد گردیده هرس می نمایند.

 

همچنین بخوانید:

هرس درختان تنومند

دیدگاه ها غیر فعال است.