حضرت صفنیا بن کوشی

حضرت صفنیا بن کوشی در عصر یکی از پادشاهان یهودا که یوشیا نام داشت و پدرش آمون بود به پیامبری و رسالت رسید که او را صفنیا یعنی کسی که «یهوه او را پنهان کرده است» می باشد. این پیامبر خدا دارای کتابی بود که در سال ۶۲۵ آن را به رشته تحریر درآورد. نوشته ها و گفته های وی چنان جذاب و گیرا بود که پادشاه را تحت تاثیر قرار داد و در قلمرو خود بر اساس پند و اندرزهای صفنیا اصلاحاتی را در امور به وجود آورد.

در این کتاب صفنیا پیشگویی کرده که قوم یهود و دیگر اقوام چنانچه عدالت را رعایت نکنند و به سوی گمراهی پیش بروند، مورد خشم خداوند قرار گرفته و به سزای اعمال خود خواهند رسید. که البته این داوری شامل ساکنین فلسطین، موآب، مصر و آشور نیز خواهد بود. این پیامبر با پیامی که به زبان وحی از سوی خداوند به ایشان رسیده، راهنمایی و ارشاد قوم خویش را آغاز کرد.

پیام خداوند درباره روز داوری در کتاب صفنیا: ای مردم بدانید و آگاه باشید که خداوند درباره روز داوری فرموده است: «همه چیز را از روی زمین محو و نابود خواهم کرد. نسل ها و حیوانات، پرندگان هوا و ماهیان دریا را از بین خواهم برد و انسان شرور با همه ی بت هایی که می پرستد نابود خواهد شد».

«یهودا و اورشلیم را از مجازات می کنم آثار و بقایای پرستش نعل را از بین می برم به طوری که دیگر اسمی از کاهنان بت بعل باقی نماند. آنانی را که بر بام ها، آفتاب و ستارگان را پرستش می کنند و نیز کسانی که مرا می پرستند و به من سوگند وفاداری یاد می کنند ولی در عین حال بت مولک را نیز می پرستند، هلاک خواهم کرد. آنانی را که از پیروی من برگشته اند و کسانی که نزد من نمی آیند و از من راهنمایی نمی خواهند از بین خواهم برد».

در حضور خداوند خاموش باش زیرا روز داوری او فرا رسیده است. خداوند قوم خود را برای کشته شدن آماده می سازد. او دشمنان آنها را دعوت کرده تا سرزمین یهودا را غارت کنند. در آن روز صدای ناله و فریاد از دروازه های اورشلیم به گوش خواهد رسید و صدای نعره دشمن از تپه ها شنیده خواهد شد.

«ای بازاریان اورشلیم از غم و غصه شیون کنید، زیرا تمام تاجران حریص شما نابود خواهند شد.» آن روز با چراغ در اورشلیم خواهم گشت و کسانیرا که باخیال راحت گناه می کنند و گمان می کنند من کاری با کارشان ندارم پیدا کرده و مجازات خواهم کرد. اموالشان را به دست دشمن خواهم داد و خانه هایشان را با خاک یکسان خواهم کرد.

آن روز هولناک نزدیک است و به سرعت فرا می رسد. در آن روز مردان قدرتمند به تلخی خواهند گریست. روز سخت و پر اضطرابی است، روز خرابی و ویرانی، روز تاریکی و ظلمت، روز ابرها و سیاهی ها، شیپور به صدا در می آید، جنگ شروع می شود، شهر های حصار دار و برج های بلند واژگون می گردند.

این پیامبر با استفاده از این پیام و دیگر ابتکاراتی که خداوند به او عنایت فرموده بود پیوسته در ارشاد و راهنمایی قوم خود همت گماشت و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرد اما مثل دیگر پیامبران نتوانست آنگونه که شاید و باید به هدف خود برسد.

 

همچنین بخوانید:
رازهایی درباره یهودیان
تقسیم بندی فرق یهودیان
پیدایش و فرجام دین یهود

دیدگاه ها غیر فعال است.