۱۰ تفاوت و شباهت ثور در دنیای کمیک و اساطیر نورس

ثور (به انگلیسی: Thor) یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است. این شخصیت توسط نویسنده / ویراستار استن لی خلق، و به وسیلهٔ نویسنده لری لیبر تکمیل، و توسط جک کربی به تصویر کشیده شد. این شخصیت با الهام از ایزد آذرخش در اساطیر اسکاندیناوی با همین نام ساخته شده‌است. او یکی از اعضای ثابت تمام گروه‌های ابر قهرمان انتقام‌جویان بود.

ثور اودینسان یکی از برترین خدایان اساطیر نورس است که از معروفیت بسیار بالای برخوردار است و به لطف کریس همسورث و دنیای سینمایی مارول، در این چندساله به شهرتی جهانی دست پیدا کرده است. نسخه مارولی ثور بسیار معروف تر و جذاب تر از نسخه اساطیری این شخصیت است. اما این دو نسخه تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که کمتر کسی آنها را می داند. در ادامه به بررسی ۵ تفاوت و ۵ شباهت ثور در دنیای کمیکی/سینمایی مارول و اساطیر اسکاندیناوی می پردازیم.


شباهت: هر دو دارای میولنیر هستند:

میولنیر یک سلاح باستانی و سلاح اصلی ثور در اساطیر نورس است که مارول نیز همین سلاح را به بهترین نحو در کمیک های خود معرفی کرده است. سرچشمه این سلاح در دنیای مارول و اساطیر از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارد ولی از نظر قدرت تفاوت زیادی ندارند. این سلاح هسته ای، در دنیای مارول به دستور اودین و توسط ایتری که یک دورف است بوسیله فلز اورو (Uru) ساخته شده است.

در روایت‌های اسطوره‌ای منشأ ساخت این چکش در اسکالدزکاپارمال، دومین بخش از مجموعه متون ادای منثور اثر اسنوری استورلوسون یافت می‌شود. در این داستان لوکی مصروع و در یکی از غش‌هایش موهای زرین سیف همسر ثور را می‌برد و با بازگشت به حالت عادی از ترس ثور از دو دورف زرگر به نام‌های بروکر و ایتری (یا سیندری)، پسران ایوالدی می‌خواهد که طلا را طوری شکل دهند که به خوبی تارهای موی سیف شوند و چنان سحر و جادویی در آن بکار برند که بر روی سر او شروع به رشد کنند. در ادامه داستان ایزدان دو دورف زرگر دیگر می‌یابند تا با دورف‌های لوکی به رقابت پردازند و لوکی شرط می‌بندد که اگر آنان برنده شوند حاضر است سر خود را بدهد. سپس این دورف‌ها گرازی طلایی برای فریر و حلقهٔ بزرگی از جنس طلا به نام دروپنیر برای اودین که در طول نه روز، هشت حلقهٔ جدید همانند خود می‌ساخت و چکشی برای ثور می‌سازند که بعد از پرتاب به دست پرتاب‌کننده بازمی‌گردد. در این بین لوکی به شکل پشه‌ای در می‌آید و پلک چشم دورف‌ها را برای موفق نشدن نیش می‌زند. بر اثر نیش پشه خون از چشم بروکر جاری می‌شود و به دلیل پاک کردن چشمش به اندازه کافی وقفه در دمیدن او ایجاد می‌شود. اما در انتها آنان در کار خود موفق می‌شوند و تنها بر اثر نیش پشه دستهٔ چکش ثور کوتاه می‌شود. دسته چکش کوتاه‌تر از چیزی شد که دو برادر دورف انتظار داشتند و بدین سبب چکش را تنها توسط یک دست می‌توان در اختیار گرفت.


تفاوت: ثور اساطیر نمی تواند پرواز کند:

ثور اساطیری نمی تواند پرواز کند، نه توانایی پرواز را دارد و نه می تواند به کمک میولنیر این کار را انجام دهد. اما ثور دنیای مارول می تواند به کمک میلنیر پرواز کند و در دوره ای نیز بدون این سلاح قادر به پرواز کردن بود. جالب است که بدانید هم در اساطیر و هم در کمیک های مارول، ثور زمانی که می‌خواهد خود و دوستانش را به هر جایی در دنیا منتقل کند از ارابه‌ای که دو بز جادویی به نام‌های تانگریسنی و تانگنوست آن را می‌رانند استفاده می‌کند. او همچنین با قدرت زیادش قادر است اجسام را از به خارج از جو زمین پرتاب کند.


شباهت: هر دو دارای خانواده هستند:

جک کربی و استن لی تمام تلاششان را کردند که طیف وسیعی از خدایان نورس را وارد کمیک های مارول کنند و در این راه موفق هم بودند. ۹۰ درصد شخصیت های اساطیری که به ثور مربوط می شوند، در دنیای مارول نیز حضور دارند. برای مثال همسر ثور سیف و مادر خوانده اش فریا یا بردارش بالدر و لوکی. کمیک های مارول حتی خانواده ای به مراتب گسترده تر برای ثور بوجود آورد که می توان به معشوقه جدید ثور، جین فاستر اشاره کرد.


تفاوت: ثور اساطیر زشت است:

دنیای مارول مخصوصا MCU شکلی جدید از ثور را به جهانیان معرفی کرد. کریس همسورث کسی است که نقش ثور را در دنیای سینمایی مارول بازی می کند. در این دنیا ثور شخصی است با چشمان آبی، صورتی زیبا، بدنی عظلانی و دختر کش که دل هر کسی را می رباید و کریس همسورث به بهترین وجه از پس این نقش بر آمده است. اما ثور باستانی با ثور کمیک از زمین تا آسمان فرق می کند و می توان او را در یک کلام، زشت خطاب کرد. ثور اساطیری دارای چشمانی قرمز، موهایی قرمز و ریشی گندمی شلخته است. برخی از منابع از این هم فراتر رفته اند و می گویند ثور اساطیر دارای ظاهری خوک مانند بوده و به دلیل نبرد های دائمی با غول ها، صورتی بسیار زمخت و چروکیده داشته است.


شباهت: هر دو به ندرت از سلاح های متفاوت استفاده می کنند:

در دنیای سینمایی مارول شاهد این بودیم که به ندرت پیش می آمد ثور بخواهد از تسلیحات متعدد و یا کلاهخود استفاده کند و تنها در فیلم ثور رگناروک و صحنه حماسی نبرد با هالک شاهد این بودیم که ثور از کلاهخود و شمشیر استفاده می کند. در اسطیر باستانی نیز همینطور است و هیچ وقت ثور باستانی را با سلاح های متعدد نمی بینید. تنها چیزی که می بیند میولنیر است و بس.


تفاوت: گروه سه جنگجو در اساطیر وجود ندارد:

بیشتر طرفداران دنیای کمیک با گروه سه جنگجو در دنیای سینمایی مارول آشنا شده اند و افراد بسیاری نیز بر این باور هستند که این سه شخصیت در داستان های اساطیری ثور نیز وجود دارند اما اینطور نیست. سه جنگجو سه شخصیت به نام های فاندرل، هوگن و ولستاگ هستند که از دوستان ثور و جزئی از بهترین مبارزان سگارد می باشند. این سه شخصیت در سال ۱۹۶۵ توسط استن لی و جک کربی خلق شدند و قبل از آن در اساطیر وجود نداشتند. این سه شخصیت در سری فیلم های ثور حضور داشتند و در فیلم ثور رگناروک، هر سه آنها به دست هلا (الهه مرگ و خواهر ثور) کشته شدند.


شباهت: هر دو مار میدگارد را بلند کرده اند:

بیشتر ابرقهرمانان کمیک به راحتی می توانند اجسامی به وزن ۱۰۰  و یا هزار تن را بلند کنند. اما هیچ کدام از ابرقهرمان کمیکی تا به امروز به اندازه ثور و سوپرمن در این کار موفق نبوده اند. مار میدگارد فرزند لوکی و دشمن شماره یک ثور چه در اساطیر و چه در دنیای کمیک است. در دنیای کمیک ثور موفق شده است مار میدگارد را که ابعاد آن در تا دور زمین را دربر می گیرد، بر روی دستان خود بلند کند. ناگفته نماند که وزن مار میدگارد در این زمان چیزی بین سه تا شش سیکستیلیون تن وزن بوده است.

ثور دنیای اساطیری را نیز از نظر قدرت می توان با نسخه کمیکی آن برابر دانست. در دنیای اساطیر ثور به لطف کمربند جادویی خود که مگینگیارد نام دارد، در حال ماهیگری بود که وارد نبردی با مار میدگارد می شود و او را از اعماق آب بیرون می آورد و با او به نبرد می پردازد.


تفاوت: ثور کمیک هیچ وقت لباس عروس را نپوشیده است:

این ماجرا یکی از جذاب ترین و دوست داشتنی ترین بخش داستان های اساطیری ثور می باشد. اول به بررسی داستان لباس عروس ثور در اساطیر می پردازیم. افسانه یافتن چکش گم شده ثور از داستان‌های طنزآمیزی است که در یک ادای شعری بیان شده و بازگوکننده نبرد ثور با تریم، پادشاه یوتون‌ در سرزمین یوتون‌هایم است. تریم میولنیر را می‌دزدد و آن را در اعماق زمین مخفی می‌کند و بدون چکش ثور، ایزدان را امنیتی نیست. ایزدان لوکی را به جستجوی میولنیر می‌فرستند و لوکی با این خبر بازمی‌گردد که تریم چکش را مخفی کرده و تنها به شرطی که ایزدان فریا را به عنوان عروس نزدش بفرستند چکش را بازمی‌گرداند. با شنیدن خبر لوکی دربارهٔ چکش ثور، آشفتگی بزرگی در آسگارد پدید آمد و فریا چندان خشمگین شد که گردن‌بند خود را از خشم پاره کرد. پس هایمدال فرزانهٔ آسگارد تدبیری اندیشید و چاره کار را در آن دید که ثور در لباس عروس به جای فریا به سرزمین یوتون‌هایم برود و لوکی او را به عنوان ندیم همراهی کند. زمانی که ثور به شکل عروس و با چادری به سرزمین غولان رسید، غول‌ها در سودای ورود فریا به شادمانی پرداختند و جشن عروسی بزرگی برپا شد.

در طول جشن، عروس نو رسیده (ثور) به هنگام خوردن شام یک گاو نر، هشت ماهی آزاد و سه جام بزرگ می‌انگبین نوشید و تریم و دیگر غولان از اشتهای این عروس شگفت‌زده شدند. در این بین لوکی عذری احمقانه آورد و گفت که عروس به سبب هیجان وصلت با شاه غولان، نه شبانه‌روز نخفته و چیزی نخورده و برای عروسی خود روزه گرفته‌است. هنگامی که تریم نگاهی زیرچشمی به زیر تور عروس انداخت، با چشمان آتشین فریا (ثور) مواجه شد. تریم بار دیگر از لوکی خواستار توضیح شد، و لوکی در جواب گفت: فریا به قدری از عروسی خود هیجان زده شده که در پوستش نمی‌گنجد. زمانی که لحظه انجام مراسم فرا رسید غولان چکش ثور را بر طبق وعده‌ای که داده بودند در دامان عروس نهادند و ثور با دست یافتن به چکش، تغییر چهره داد و تریم و تمام غولان حاضر در تالار را در دمی نابود کرد و پیروزمند همراه با لوکی به آسگارد بازگشت. لازم به ذکر است که این اتفاق به هیچ وجه در دنیای کمیک نیفتاده است و ثور هرگز در دنیای کمیک، اینچنین لباسی به تن نکرده است.


شباهت: هر دو کارهای بدی انجام داده اند:

قانونی وجود دارد که می گوید. هیچ ابرقهرمانی نمی تواند برای همیشه خوب باشد.ثور یک جنگجوی بی همتا است، بنابراین در بعضی مواقع به دلیل عدم آگاهی و یا عصبانیت از کوره در می رود و کارهایی بسار بد و ناگوار انجام می دهد. برای مثال ثور در کمیکی مردی رادیواکتیوی را به داخل کشور چین انداخت و باعث مرگ میلیون ها نفر شد و یا در دوره ای با هیتلر همکاری می کرد تا استالین را به قتل برساند. برای آشنایی بیشتر با کارهای بد ثور می توانید به مقاله « ۱۰ اشتباه و کار بد ثور در دنیای کمیک » مراجعه کنید.

اوضاع ثور در دنیای اساطیر نیز دست کمی از دنیای کمیک ندارد. ثور مسئول قتل عام هزاران غول است. بسیاری از این غول ها بی آزار بودند و هیچ کار بدی انجام نداده بودند. ولی متاسفانه ثور از غول ها بدش می آید و برای سرگرمی و نشان دادن قدرتش، آنها را می کشد و یا شکنجه می دهد.


تفاوت: ثور اساطیر در رگناروک برای همیشه مرد:

هیچ ابرقهرمان معروفی نیست که نمرده باشد و هیچ ابرقهرمان معروفی نیست که حداقل یکبار بعد از مرگش دوباره زنده نشده باشد. این قضیه برای ثور نیز صدق می کند. در دنیای کمیک ثور پس از نبردی سهمگین در رگناروک، جان خود را از دست می دهد اما مدتی بعد دوباره به زندگی باز می گردد. در دنیای سینما و در سری سوم فیلم ثور نیز که به رگناروک معروف بود، ثور جان خود را از دست نداد و موفق به نجات جان مردم آسگارد نیز شد. اما در دنیای اساطیر در روز راگناروک سرانجام دفتر زندگی ثور بسته می شود و ثور سرانجام یورمونگاند را می‌کشد اما خود بر اثر زهر این مار جان می‌سپارد.

منبع: CBR

12 Comments
  1. صادق کاربر می‌گوید

    بسیار مقاله عالی بود و چیز های زیادی در مورد شخصیت ثور یاد گرفتم
    سرعت مقاله نویسی تون هم داره میره بالا دمتون گرم

  2. g.o.w کاربر می‌گوید

    با سلام مقاله جالبی بود دستتون درد نکنه. از موارد گفته شده اطلاع داشتم فقط جزییات ساخته شدن میولنیر رو نمیدونستم که اونم به لطف این مقاله فهمیدم. و اینکه به نظرم یه مورد رو هم میتونستین اضافه کنین اونم در مورد تفاوت هوش این دو نفره که ثور کمیک فرد باهوشیه و تونسته بود زمان رسیدن از آسگارد به زمین رو محاسبه کنه ولی در اساطیر ثور به عنوان شخصی احمق مطرح میشه که فقط از زورش استفاده میکنه چرا که در برابر تریم پتکش رو از دست داد و اول متوجه دزدیده شدن اون نشده بود و بعدش فهمیدند و… و اینکه گفتین قدرتشون برابره در حالی که نیست و ثور اساطیر قویتره چراکه ثور در اساطیر تمام ژوتن ها رو کشت که هریکیشون قدرت صدها غول رو دارند و سر رهبرشون starkaor رو با یه ضربه خرد میکنه! هم چنین ثور اساطیر سورتور رو با تمام قدرتش شکست داده! کاری که ثور کمیک از انجامش عاجز بوده و مار میدگارد رو هم شکست داده البته نمیدونم که ثور کمیک هم یورمنگاند رو شکست داده یا خیر ولی به هر حال با احتساب اینا ثور اساطیر قدرتمندتر از نسخه کمیکی اون هستش )البته با مقایسه نسخه اصلی و معمولی ثور کمیک و بدون احتساب نسخه های قوی و عجیب غریب(. به هر حال بازم ممنون. سپاس فراوان

  3. soltani 1598 کاربر می‌گوید

    من هر چی از ثور و تانوس می دونم رو از سایت شما یاد گرفتم. دمتون گرم عالی هستین.

  4. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    مقاله جالبی بود . اما خوب یک سری ایراداتی را داشت که تا حدود زیادی به بد و به اصطلاح لج بودن سایت CBR با شخصیت ثور بر میگردد .
    در این مقاله راجب شخصیت ثور گفته شده که در اساطیر فردی زشت بود که این موضوع کاملا اشتباه و غلط هست . در واقع ، در منابع رسمی و معتبر باقی مانده از اساطیر نورس و اسکاندیناوی هیچ وقت گفته نشده که ثوز شخص زشتی بود . هرگز . فقط گفته شده که ثور شخصی با مو ها و ریش هایی قرمز رنگ بود . هیچ کدام از این موارد زشتی یک شخص را ثابت نمیکند چون اصولا وقتی گفته میشه که یک شخص زشت هست بیشتر منظور اینکه آن شخص چهره زشتی داشته باشد . اتفاقا در منابع رسمی گفته شده که ثور چهره نافذ و خشنی داشته است . بعضی از منابع از روی عمد میگن که ثور شخص زشتی بود است . کلا در دوره جنگ های صلیبی به افسانه های اسکاندیناوی ضربه زیادی واردشد و تا حدود خیلی زیادی از بین رفت . بخش عمده هم توسط دیگر ملت ها بود که از روی عمد این کار را کردند . امروزه هم طرفداران دیگر اساطیر حرف های نامعتبر و دروغ زیادی را راجب اساطیر اسکاندیناوی میگویند که یکی از بدترین این دروغ ها هم همین زشت بودن شخصیت ثور هست . مطابق توضیحات عنوان شده این موضوع اصلا و ابدا صحیح نیست .
    البته راجب ویژگی های رفتاری شخصیت ثور در افسانه شناسی نورس عنوان شده است که ثور شخص بسیار خشن و جنگ طلبی بوده است و بیشتر وقتش را به جنگ مشغول بوده است . همچنین معمولا خیلی خیلی کم به ظاهر خودش رسیدگی میکرده است . !
    راجب قدرت هم من با کاربر G.O.W موافق هستم .ثور از نظر قدرت بدنی ، قدرتمندترین خدای اساطیر نورس و اسکاندیناوی محسوب میشود . گفته میشه که قدرت جسمی ثور از تیر ( خدای جنگ در اساطیر اسکاندیناوی ) و حتی از اودین هم بیشتر است . ! همچنین در منابع رسمی گفته میشود که ضربه های مشت ثور چنان قدرتمند بوده است که فقط با یک ضربه مشت میتوانست به راحتی چند کوه بزرگ میدگارد ( سیاره زمین ) را تکه تکه کند . !! در یکی از داستان های افسانه ها و اساطیر اسکاندیناوی گفته شده است که ثور چنان مشتی به یوتونهام وارد میکند که بر اثر این مشت چنان زلزله این در یوتنهام شروع میشود که یوتونهام تا مرز نابودی و فروپاشی کامل پیش میرود . !! البته ثور در کمیک نسخه ها و حالت های قدرتمند زیادی دارد و من نسخه و حالت اصلی و معمولی ثور را در نظر گرفتم . اتفاقا خود استن لی هم مستقیما بیان کرده بود که قدرت ثور در کمیک مارول تا حدودی محدود میشود .
    در پایان راجب کمیک هم اینکه استن لی سعی کرد ثور و ازگارد و به طور کلی اساطیر نورس با به شکلی نوین و مدرن وارد کمیک بشوند . در این امر تا حدود زیادی موفق هم بود . ثور در کمیک مارول با ثور در اساطیر اسکاندیناوی تفاوت های زیادی دارد و اما شباهت های زیادی هم دارد .
    موفق باشید .

  5. g.o.w کاربر می‌گوید

    دقیقا. اتفاقا میخواستم درباره چهره ثور هم بگم که کاربر راجرز زحمتش رو کشیدن بله ثور فردی قوی هیکل تصویر میشد که چشمانی روشن به رنگ قرمز و موها و ریش قرمز رنگ داشته و هنگام اخم ابروهاش به پایین خم میشده و برخلاف حرف cbr چهره اون بسیار کاریزماتیک و خشن بوده که به اصطلاح هیبت زیادی داشته ولی به هیچ عنوان چهرش زشت نبوده در مورد قدرتش هم که هم من مطالبی رو گفتم و هم کاربر راجرز مطالب جالبی رو گفتن و یقینا در کمیک نسخه معمولی ثور محدودتر و ضعیفتر از نسخه اساطیریش هست ولی من واقعا نمیدونم چرا cbr اینقدر با شخصیت ثور مشکل داره و همیشه دنبال راهیه که وجهه و قدرت اون رو خراب و ضعیف نشون بده حالا درسته که ثور در اساطیر شخصیت جنگ طلبی بوده ولی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده چون برخلاف پدرش اودین حاضر به فداکاری انسانها نبوده و همیشه از آدمها حمایت میکرده برخلاف خیلی از خدایان! . با تشکر

  6. دکتر استرنج کاربر می‌گوید

    ممنون ، مقاله ی خوبی بود
    همان طور که اقای راجرز گفت، ثور اساطیر زشت نیست ، در برخی مواقع بهترین اساطیر هم موهایشون قرمز بوده ، مثلاً یه جا هرا همسر زئوس موهاش قرمز بوده،(اینو جدی نگیرید).
    من یه سوال داشتم، اساطیر یونان قوی ترند یا اساطیر اسکاندیناوی و نورس? به نظر خودم اساطیر نورس قوی ترند ولی ممنون میشم شما هم بگین ، ضمن اینکه ثور خدای وایکینگ ها بوده

    1. سیسکو رامون کاربر می‌گوید

      بنظر من اساطیر نورس
      چون کلی قدرت دارن
      مثلا ارس و زیوس و واندروومن کلی قدرت دارن

      1. mix کاربر می‌گوید

        واندروومن خدا نیست

    2. سیسکو رامون کاربر می‌گوید

      البته الان حوصله گفتن دلایل ندارم

  7. حسین کاربر می‌گوید

    ادمین یه سوال خیلی مسخره میخوام بپرسم😂😂😂😂😂😂دوست داری کوتک خوردن کدوم ابرقهرمان رو ببینی😆😆😆😆😅😅😅😂😡 میدونم خیلی مسخره هست ولی برام جالبه😋😋😋😋😎

  8. فرير کاربر می‌گوید

    مقاله خوبي بود يك سوال در اين مقاله به سلاح هاي معتدد در شباهت اشاره كرديد ثور اساطير چه سلاح هاي ديگه داره

  9. فریر کاربر می‌گوید

    خدایان نورس یا خدایان یونان

دیدگاه ها غیر فعال است.