۱۲۴۰۰۰ پیامبر کجا هستند؟

روایت مشهور درباره تعداد انبیاء الهی این است که خداوند یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر به سوی بندگان خود فرستاده است. ابوذر غفاری می گوید: «از پیامبر (ص) سوال کردم که انبیاء الهی چند نفر بودند؟ فرمودند ۱۲۴۰۰۰ نفر. سپس سوال کردم چند نفر از آنان رسول بودند؟ فرمودند سیصد و سیزده نفر از آنان به رسالت مبعوث شدند و ادامه دادند: اولین پیامبر بنی اسرائیل موسی و آخرین آنها عیسی بود و ششصد پیامبر در فاصله زمانی این دو نفر بودند.» از امام جواد علیه السلام نیز مشابه همین روایت نقل شده است. در این مطلب می خواهیم درباره تعداد پیامبران و چگونگی تقسیم شان در مقاطع مختلف تاریخی و از حیطه ماموریت آنها آگاه شویم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

از مجموع انبیا الهی فقط نام ۲۶ نفر از آنان در قرآن آمده است که هفت نفر از آنان نبی و نوزده نفر از آنها نبی رسول بوده اند و عبارتند از حضرات: آدم، ادریس، نوح، هود، صالح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، یوسف، شعیب، موسی، هارون، داود، سلیمان، ذاالکفل، ایوب، الیاس، الیسع، یونس، عمران، زکریا، یحیی، عیسی و حضرت محمد که از این تعداد ۹ نفرشان به مقام امامت رسیده اند: حضرات نوح، ابراهیم، اسحاق، یعقوب، یوسف، موسی، داود، سلیمان و حضرت محمد (ص).

مبحث دیگری که بسیار مهم است این است که از زمان هبوط حضرت آدم به زمین که اولین پیامبر بودند تا بعثت آخرین پیامبر چند سال می گذرد؟ طبق نقل مشهور ۶۲۰۰ سال فاصله زمانی اولین و آخرین پیامبر بوده است و ما دست بالا را می گیریم و می گوییم ۶۵۰۰ سال. با توجه به اینکه در تعداد کل پیامبران تردیدی نیست و با ختم نبوت هم پیامبر دیگری نیام، می خواهیم بدانیم تقسیم پیامبران در این دوره ۶۵۰۰ ساله چگونه بوده است؟

سال هایی که از این رقم به دلیل نبودن پیامبر و یا بودن فقط یک پیامبر که از آن اطلاع داریم و باید کسر شوند عبارتند از: ۸۳۰ سال دوران نبوت حضرت آدم که پیامبر دیگری با ایشان نبود. ۹۵۰ سال دوران نبوت حضرت نوح که فقط ایشان پیامبر بودند. ۱۸۰۰ سال فاصله بین حضرات موسی و عیسی که فقط ۶۰۰ پیامبر بودند. ۶۵۰ سال فاصله بین رسالت حضرت عیسی و حضرت محمد صلی الله که هیچ پیامبری نبود. جمع ارقام مزبور می شود ۴۲۳۰ سال که در این مدت فقط ششصد و پنج نفر پیامبر بوده اند. حال اگر این رقم را از ۶۵۰۰ سال کم کنیم، باقی می ماند ۲۲۷۰ سال که باید ۱۲۳۳۹۵ پیامبر در این مدت پیامبری کرده باشند. یعنی هر سال باید ۵۴/۳ پیامبر در زمین بوده باشند. چنانچه میانگین عمر نبوت هر کدام را پنجاه سال فرض کنیم، باید در هر دوره نبوت ۲۷۱۵ معاصر هم بوده باشند. آیا این درست است؟

می بینیم که این عدد بخصوص در هزاره اول تا سوم که تعداد جمعیت روی زمین به نسبت هزاره های چهارم تا ششم بسیار کم بوده است، سازگار نیست و سوال این است: این تعداد پیامبر کجا بودند و چه می کردند؟ در بالا دیدید که تعداد پیامبران الهی با سال هایی که بشر در روی زمین می زیسته، هیچ تناسب درستی ندارد و هیچ روایتی نیست که تایید کند ۱۲۴۰۰۰ پیامبر در زمین پیامبری کرده اند. حداکثر تخمینی که آن هم با گشاده دستی، بشود در این باره زد، می توانیم بگوییم در این برهه بیش از هزار پیامبر نمی توانسته در زمین باشد. ۳۹۵ پیامبر قبل از حضرت موسی (در دوره کمی جمعیت) و ششصد و پنج پیامبر بعد از ایشان (در دوره تراکم جمعیت) و با توجه به این که هیچ تردیدی در تعداد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر نیست، حال کسی باید پاسخ ما را بدهد که بقیه پیامبران یعنی آن ۱۲۳۰۰۰ پیامبر کجا بودند که خبری از آنان نداریم؟

چنانچه در روایات دقت کنیم، هیچ کدام نفرموده اند که این تعداد پیامبر در «زمین» بوده اند، بلکه از تعداد کل پیامبران خدا سخن گفته اند. همه ما می دانیم که در هستی خداوند موجودات عاقل و مختار دیگری هم هستند که ما نمی شناسیم شان. همچنین طایفه جن که از وجود آنان خبر داریم و قرآن فرموده آنان هم پیامبرانی از خودشان داشته اند. ملائکه را هم می دانیم که نیازی به پیامبر نداشته اند. پس معلوم می شود مقصود روایت از این تعداد پیامبر، در تمام هستی خداوند بوده است، نه فقط در زمین. گمان عقلی و ظن قوی این می تواند باشد که بقیه پیامبران در هستی خداوند به هدایت امت های دیگری از بندگان خداوند مشغول بوده اند که ما آنان را نمی شناسیم و شاید هنوز هم مشغول باشند. هوالعالم.

آن ها که با حساب سرانگشتی متوجه شده بودند حضور این تعداد پیامبر با سال های اقامت بشر در روی زمین همخوانی ندارد، به جعلیاتی متوسل شده اند تا بتوانند وجود این تعداد پیامبر را در زمیت توجیه کنند. برای مثال گفته اند: در هر خانه بنی اسرائیل یک پیامبر بوده است. و عجبا که با وجود این همه پیامبر در خانه های بنی اسرائیل، باز هم این قوم مغضوب خدا شده اند! یا درباره آیات قتل انبیا توسط بنی اسرائیل گفته اند: بنی اسرائیل در یک روز هفتاد پیامبر را به قتل رسانده است (تفسیر ابوالفتوح رازی ذیل آیه ۶۱ سوره بقره).

با اعدادی که تخمیناً گفته شد، این سوال همچنان باقی است که آن ۱۲۳۰۰۰ باقی مانده انبیا کجا بوده اند؟ آیا غیر از این می تواند باشد که در هستی بی کران خداوند، به هدایت بندگان مختار و باشعوری که نیازمند هدایت الهی هستند پرداخته و شاید هم در حال انجام رسالت خود هستند؟

سوال دیگر اینکه از ۳۱۳ رسول مذکور در روایات که ۱۹ نفر از آنان در قرآن نام برده شده، بقیه ۲۹۴ رسول دیگر که مقامشان از کسانی که فقط نبی بوده اند بالاتر است، کجا هستند که هیچ نام و نشانی از آنان نیست؟ حتی اگر هر ۲۶ نفرشان را هم رسول بدانیم، باز ۲۸۷ رسول مجهول باقی می ماند که هیچ سخنی از آنان در قرآن نیست. پس چاره ای نیست که بپذیریم این تعداد پیامبر در کل هستی بی کران خداوند به پیامبری مبعوث شده و یا می شوند و ختم نبوتی که از آن سخن گفته می شود، در زمین است نه در هستی خداوند. البته شاید در هستی هم نبوت ختم شده باشد، ما چه می دانیم. اما در زمینی که از آن خبر داریم، نتیجه این گونه بود که: دورانی بوده که بشر لیاقت و شایستگی خود را در بهره بردن از هدایت آنان از دست داده بود و فقط تعداد کمی (به نسبت کل بشر موجود) به ایمان و رستگاری رسیدند. با این حساب آیا می توان گفت برنامه خداوند برای هدایت بشریت با شکست روبرو شده است؟ یا اینکه بر عکس، باید گفت بشریت در بهره وری از هدایت انبیاء شکست خورده است؟

 

همچنین بخوانید:
دین و مذهب جنیان
پیدایش و فرجام مسیحیت
پیدایش و فرجام دین یهود
دین و پیشینه آن در تاریخ بشر
ستمکارترین افراد و بزرگترین ظلم
16 Comments
  1. حجت کاربر می‌گوید

    با سلام
    با این استدلالی که کردید بنظرم باید به حدیث های جعلی تعداد پیغمبران شک کنید نه اینکه استدلال بیاورید در روی زمین نیستند و در جاهای ذیگر هستند. بهتراست خودمان را از خرافه خارج و حدیثهای غیر علمی رابیرون بریزیم و بر اساس علم ومنطق عمل کنیم نه بر اساس گفته های ۱۴۰۰ سال قبل که صحت و سقم ان را هم نمی توان اثبات کرد

  2. g.o.w کاربر می‌گوید

    با سلام مقاله جالبی بود اگه میفهمیدم همچین مقاله ای هست زودتر میخوندم ودر مورد این مقاله خوب متاسفانه حدیثهای جعلی زیادی تا بحال گفته شده در موضوعات مختلف ولی در این مورد به نظرم این مقاله به موضوع جالب و قابل باوری اشاره کرده به نظر من هم فکر کنم این صد و بیست و چهار هزار پیامبر فقط تعداد کمش در زمین بودن و بقیه همونطور که گفته شده شاید در نقاط دیگر هستی بودن و شاید حتی الآن هم در نقاط دیگه هستن این یه بحث تازه و عجیب نیست که در جهان به غیر از ما موجودات دیگه یا همون فضایی ها هم هستن البته به غیر از جنیان و ملاعکه بلکه شاید موجوداتی شبیه ما یا حتی انسانهایی تکامل یافته تر و پیشرفته تر از ماها چون در مورد حتی شخصیتهای اساطیری و خدایان که داستانهاشون گفته شده این نظریه هست که به احتمال زیاد افرادی مانند زعوس یا اودین بوده اند در گذشته های دور که مردمان اون زمان به زبان خودشون اونها رو تعریف میکردن که در واقع موجودات فضایی بودن با تکنولوژی های خیلی پیشرفته.به هر حال خود قرآن هم اشاره کرده که شماها در جهان تنها نیستین.موفق باشید امیدوارم در همچین زمینه هایی بازم مقاله بزارید.

  3. استیو راجرز کاربر می‌گوید

    ببینید من نمیدونم که این عدد ۱۲۴۰۰۰ رو واقعا خود پیامبر گفته یا فقط جعل حدیث است ؟؟!!
    اما خوب یک چیزی رو میدونم . اینکه احتمال اینکه در این کیهان بزرگ زندگی در سیاره دیگری هم در جریان باشه اصلا کم نیست . این چیزیه که علم هم هم اثباتش کرده و از لحاظ علمی هم ثابت شده هست . چون برای شکل گیری زندگی یک سری عناصری لازم هست که بعید میدونم فقط در زمین ما چنین عناصری وجود داشته باشد .
    با این حال فکر کردن به این مسائل و موجودات فضایی تقریبا خارج از بحث این مقاله هست . اما خوب فکر به اینکه این موجودات فضایی چه شکلی هستند و چه ویژگی هایی دارند خیلی عجیبه چون هر جانداری در سیاره زمین متناسب با محیط اطرافش شکل گرفته و تکامل یافته . مثلا ماهی ها شکل ، رفتار و خلاصه همه ویژگی هاشون جوریه که برای زندگی در آب تکامل یافتند . پرندگان برای پرواز ، حشرات برای زندگی ویژه به سبک خودشان و … . در کل اینکه موجودات فضایی چه شکلی هستند و چه ویژگی هایی دارند فکر میکنم که بیشتر به محیط شکل گیری و تکاملشون مربوط میشه .
    موفق باشید .

  4. رضا معصومی مهر کاربر می‌گوید

    با سلام
    اطلاعات خود را بالا برده بعد زیر سوال ببرید
    بین عیسی بن مریم (ع) و محمد بن عبدالله (ص)
    ۴ پیامبر مبعوث شدند که خالد بن سنان ۴۰ سال پیش از محمد (ص) بودند.

  5. maleki کاربر می‌گوید

    فعلا که فراماسون ها و رپتایل ها دارن ما رو از اونجا مورد عنایت قرار میدن با این کروناشون. خدایی هم اگه وجود داشته باشه نشسته یه گوشه داره کیفشو میکنه.
    بزارین یچیزی بگم بهتون.
    زئوس خدای یونان، اودین خدای اروپا.
    اینها هر دو با غول ها جنگیدند و نابودشون کردند.
    فرشتگان هم تیاتان های باستانی رو نابود کردند و نسل ما رو آوردند. (اگه نمیدونید داستانشو تحقیق کنید در مورد تایتان های نخستین. همینایی که بهشون میگید کوه.)
    هدف زئوس و اودین این بود که ما بندشون باشیم، هدف الله هم همینه.
    ارس و لوکی بر علیه زئوس و اودین قیام کردند، شیطان هم بر علیه الله قیام کرد.
    ارس و لوکی میخوان انسان ها رو نابود کنن، لوسیفر هم همینطور.
    گرفتین یا بیشتر باز کنم براتون.

    1. علی کاربر می‌گوید

      مگه بجز الله خدایی هس؟

      1. Mhd.k
        Mhd.k کاربر می‌گوید

        اینایی که میگه ، خدایان اساطیر نورس و اسکاندیوینای هستن که همشون افسانه بودن

      2. کاربر می‌گوید

        نگرفتی قضیه رو؟؟

    2. کاربر می‌گوید

      یه جور تئوریسین توطئه هستش

    3. Randall sepector کاربر می‌گوید

      آها که اینطور

  6. King Venom
    King Venom کاربر می‌گوید

    کم کم دارم فکر میکنم ما چندان هم نزد خدا محبوب نیستیم و حتی شاید اون مخلوقات بی شماری تو دنیاهای مختلف خلق کرده باشه که حتی از ما هم بهتر و کامل ترن!!!
    شاید ارزش ما برای اون درحد یه غبار ریز از بیشمار دنیاست که اون خلق و نابود میکنه شایدم چیزیه که ما از درک و فهمش عاجزیم و تئوری هایی که میگیم حتی به یک هزارم درصد از هدف خدا از خلقمون پی نبردیم
    قضیه تئوری توطئه قطعا حقیقت داره یسری آدم که شاید یه سازمان و حتی یه فرقه هستن که دنیا رو اداره میکنن ، حقایق رو از مردم پنهان یکنن ، برای دنیا تصمیم گیری میکنن ، حکومت هارو برکنار و سرکار میارن یا خیلی کارای دیگه شرط میبندم که یه سازمان یا فرقه یهودی باشه چون حقیقت اینه که یهودی ها تو همه چیز دست دارن اونا دولت های آمریکا و اروپا رو میگردونن و حتی رو رسانه ها هم کنترل دارن
    شاید پشت پرده چیز دیگه ای باشه که ما حتی فکرشم نمیکنیم ولی قطعا دولت ها با رای مردم سرکار نمیان و شاید این افراد حتی از این دنیا نباشن!!!!

    1. کاربر می‌گوید

      لایک داری کینگ ونوم

    2. Mhd.k
      Mhd.k کاربر می‌گوید

      این ثابت شده و قابل انکار نیس ما توی هر سختی یا بلایی که میوفتیم خودمون اون بلا رو سر خودمون آووردیم یا حداقل یکی از خودمون
      از این فرقه ها خیلی زیاده بستگی به تفکر خود فرد داره مثلا فرقه ایلومیناتی با نماد مثلث شیطان که همه میشناسیم یه عمری هم همه گفتن کار آمریکا و اسرائیل و انگلیس هس از اون طرف اونا به ما پاس میدن این وسط هم یه کله گنده داره مارو نگاه میکنه و عشق و حال میکنه به قول عالم و آدم تفرقه بنداز و حکومت کن کلا تو این دنیا باید بلد باشی بازی کنی مثلا چند سالی هس این قضیه کنترل فرکانس ها و فرکانس ۴۴۰ هرتز یا فرکانس شیطان معروف شده هر خواننده ای هم که میخواد مردمو آگاه کنه فورا میکشنش کلا هر کی بخواد یه کار درستی انجام بده یه عده ای نمیزارن
      مثلا الان هر سال یه رپر داره میمیره
      سال ۲۰۱۷ لیل پیپ سال ۲۰۱۸ تنتاسیون سال ۲۰۱۹ جوس ورلد سال ۲۰۲۰ پاپ اسموک الان هم معلوم نیس نوبت تریپی رد هس یا ۶ix9ine یا …
      از اونور بازیگر های آزادی خواه الکی الکی توی صحنه سازی کشته میشن
      همین فرقه ایلومیناتی من کتاب قدیمی پیدا کردم ۶۰۰ سال پیش دربارشون صحبت می‌شده تک تک نسل کش های هر قرن رو هم گفته به شکل ها دیوانه کننده و غیر قابل باور و اتفاقا منطقی بهم وصل هستن از فرانسیسکو و ناپلئون و هیتلر بگیر تا آرتیست هایی که نفود بالایی داشتن مثلا یکی از خواننده هایی که میتونم اشاره کنم مدونا هس که انگاری به شدت علاقه به کشته شدن مردم داره یا یکی از افراد کمتر شناخته شده جزء خانواده روت شیلد یا یکی از بزرگترین و پایدار ترین فرقه ها بیلدر برگ هس و خیلی های دیگه دارک وب ، دیپ وب ، رد روم کلا همشون یجورایی توی کنترل جهان دست دارن و انگار توی این دنیا فقط زندگی چند نفر مهمه از همون اول زندگی آدم تا الان هم فقط گوش مردم با خرافات پر شده ک فقط یه عده میخوان مردم کور و کر باشن فرمانبری کنن هر کی هم حرکتی بزن فاتحه شو باید خوند

    3. hawkman کاربر می‌گوید

      ایلومیناتی مغزت رو کار گرفته بچه جون
      خداوند وجود نوری داره
      تو که کمیک فنی
      خدا عین رایتر یا پرایمال مانیتور هستش(البته بلاتشبیه)
      خودش وارد نمیشه
      چون میخواد بنده هاش رو بسنجه
      میگه من این همه پیامبر فرستادم ببینم آخرشم به حرفای من گوش میدید یا نه.
      مشکل از خودمونه
      ۱۲۴۰۰۰ تا پیامبر با خدا ارتباط داشتن و هزاران یار داشتن همشون رستگار شدن تو دوران خودمونم کسایی هستن که برزخ رو دیدن ولی برگشتن
      خدا و پیامبراش از همه چیز خبر داشتن
      همین کرونا که میگی
      امام علی در خطبه دوم متقین اشاره کرد و گفت:
      مردمان به بیماری ای بنام کرون مبتلا میشوند که عذاب است و از جهل خودشان(البته ممکنه کرون روده هم باشه)
      خدا جواب خیلیارو تو همین زمان داده تو قرانش
      یه مثال طنز برات میزنم که بهترم باشه
      خیلیها یاد گرفتن جدیدا به هر پیامی میگن نخوندم نشنیدم ندیدم
      خدا هم گفته آنها کرولال و کورند . به همین سبب هرجی بر آنان نیست
      فراماسون ها از زمانی که توسط شهسواران معبد بوجود اومدن دنبال حکومت سکولار هستن .
      دنبال حکومت بر رسانه ها هستن
      دارک سایت و دارک وب هم کار خودشونه
      چرا همه میگن فراماسونها کار یهودیاس ؟ چون اولین بار فراماسون هارو خاخام هایی ساختن که در اصل طرفدار کابالا بودن ولی به ظاهر یهودی
      خدا گفته من فقط وقتی ببینم تلاشتونو کردید و کمی به کمک من نیاز دارید کمکتون میکنم وگرنه این دنیا مزرعه آخرت شماس و من به شما کاری ندارم و میخوام بندگانم رو بسنجم

      1. Mhd.k
        Mhd.k کاربر می‌گوید

        کجای حرف کینگ ونوم درباره وجود خدا بود که میگی خدا وجود نوری داره؟

      2. کاربر می‌گوید

        Hawkman
        این بحوث اندکی نیاز به تامل دارد. همه چیز درمورد دنیا های دیگه و موضوعات عرفانی و یا ماجرا های چند هزار سال پیش بیشترش تئوری است. نمیشه نظر قطعی داد و فقط میتونیم با ربط دادن چند فرضیه نتیجه گیری هایی کنیم. در کل نظر خاصی در این مورد ندارم اما به نظرم در این مورد بحث کردن تا حدودی اشتباه. چون هیچ ماجرای کاملا درستی این وسط نداریم.
        تا درودی دیگر بدرود

دیدگاه ها غیر فعال است.